Jump to content

Kulefanger/bakstopp for 223 på 25m?


Erlend Meyer

Recommended Posts

En dyp dyp dyp beholder med sand vil stoppe det meste. Tenk deg de som var plassert i militærleire utenfor områder (kantine osv) der våpen ikke skulle være ladd, hvor det stod et skilt med "empty weapon here". Disse pekte man løpet mot og tømte deretter våpenet for magasin og kamret patron.

 

Tror også de hadde noe lignende i "American Guns" som de testet funksjonaliteten til det de hadde bygd.

Link to comment
Share on other sites

Alminnelig gammeldags hoggestabbe.

Gjerne med ei stålplate bak, for sikkerhets skyld. 30-40cm treverk stopper mange 69gr kuler, ikke like mange 308 og 6.5. 338 er jeg ikke helt overbevist om...

3-4 spylerkanner funker også, men det er jo noe søl.

 

K

Link to comment
Share on other sites

M67 har vel den beste til nå, dette trenger ikke være et permanent oppsett. Det er en pistolbane med kulefang der, men neppe dimensjonert for rifle. Sånn sett kunne jeg brukt noe som bare bremser kula nok til å ikke skyte gjennom eksisterende utstyr, men det er like greit å ikke ta noen sjanser.

 

Bare det ikke blir som når vi testet 300BLK i kjelleren til en kamerat. Den gikk gjennom en halv meter med ved før den lagde et søkk i murveggen, spratt tilbake og bulket kjøleskapet :oops:

Link to comment
Share on other sites

Tørrbetong vil vel avgi ein del støv når sekkane har fått hol. Då er vi attende til sekker med pussesand i staden. Eventuelt Leca-kuler. Dei skulle vel vera som det materialet det var lenka til lenger opp, men avgir sikkert noko støv etterkvart som dei blir malne opp. Dei har også begrensa levetid i høve til sand som ikkje blir knust opp på same måten. Sand, (eller Leca), kan også fyllast på kanner og stablast i alle retningar. 20 liters kanner kunne vera greit, men dei blir ein stad ved 32-36 kg/stk. Leca er nok vesentleg lettare. Mindre kanner blir lettare å handtere, men får mange overflater og omlegg som kan gjere at det stoppar dårlegare.

Link to comment
Share on other sites

Tørrbetong er nok ikke optimalt, men det var det jeg hadde liggende :wink: Det er sikkert bedre med sand! Angående støv, så er det helt uproblematisk hvis man bare setter en tapebit over det 5-6 mm store hullet som kula lager. Det er uansett uaktuelt å skyte "innendørs" hvor man må puste i kruttgassen etterpå. Jeg har forresten laget en "lyddemper" som fungerte meget bra til .223 testing. Den består av ei forbøtte fylt med Glava og motorisolasjon. Den har rom nok til tuten av en ordinær lyddemper med en påmontert Magnetospeed. Kjapp, lydløs og enkel måte å finne riktig hastighet på ladninga med. Jeg prøvde å legge inn et bilde, men nå virker ikke Galleriet :roll: Der virka den :thumbup:

normal_IMG_0324~1.JPG

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...