Jump to content

De forskjellige dioptersiktene til KV M67


Apollo

Recommended Posts

Kan noen forklare forskjellen på dioptersiktene som KV M67 ble levert med?

 

Etter det jeg har lest så har jeg kommet frem til følgende: M67 ble levert med fire forskjellige dioptersikter opp gjennom årene.

1. FS

2. Elite

3. Hauge

4. Busk

 

- FS sikte på M67 har jeg ikke sett selv, men ble omtalt i en annen tråd her på kammeret for mange år siden som en mulig leveranse til Forsvaret.

- Elit eller Elite diopter... Produksjonen ble flyttet fra Sverige til Sveits, men er det forskjell på Svensk produksjon (Elit m/edström), eller Sveitsisk produksjon (Elite 101)?

- Hauge er sidemontert, og dem har jeg sett mange av.

- Busk er kanskje det diopteret rifla ble levert med i siste halvdel av produksjonen?

 

Hva er max skyte avstand på disse dioptrene. Er det 600meter på alle typene, i både 6,5 og 308?

Hvilket diopter er best, og hvilket er dårligst til feltskyting og lange hold?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
10 timer siden, høggern skrev:

De fleste dioptere kan skrues til 600m eller mer på grovkalibervåpnene.

 

 - men det som avgjør hvor langt ut du kan skyte med våpenet, er høyden på forsiktet. Hvis forsiktet er for høyt, "mister" du mange (hundre) meter i "nedre del" av diopterskalaen. Hvis forsiktet er for lavt, skyter du over på 100 meter, med diopteren helt nedskrudd. Med ettermonterte dioptere må du være forberedt på å bytte forsikte, hvis du skal bedrive "langhold".

 

Vær også obs på at hvis du monterer irisblender/fargefilter, går ikke diopteret så langt opp som med en enkel siktetube.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...
høggern skrev (22 timer siden):

Den har nok skjært seg. Jeg har sett det der før

Når ca ble G-Busk diopteret produsert?

G-Busk diopteret står helt originalt på en M67 der alt er inklusiv diopteret er beded i epoxy.

Den gikk lett og ledig helt til jeg skulle gi den en omgang etterlengtet TLC, var en del skitt i og rundt irisblender.

Så det skal være like før den er ute av gjengepartiet? Da kan det ikke være mere enn ca en halv gjenge som holder den fast? Prøvde med en varmluft loddestasjon, men den ga trolig nok ikke nok luft og temperatur (500C).

Tror jeg skal ta fram litt grøvre varmeredskap og demonterer hylsa med gjengepartiet fra galgen. Sjokkvarmer så gjengepartiet til det slipper skruen. Reparerer gjengene og monterer alt i sammen igjen..

Link to comment
Share on other sites

Man klarer å få til det meste. Du skal være sterk i klypa for å dra over gjengene med det lille rattet på g-busk.

Nå har det jo vært en del diopter i sving over en del år, så at noen har skjært seg eller skader på andre måter har nok skjedd. 
Jeg tror fortsatt ikke at det er stor fare for å rive gjenger ved å bunne en skrue.image.jpg.ccbc8e7d581fe4203b3a72c796228f2b.jpg

 

og skjæringen har jo skjedd nå skruen er nesten ute.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...