Jump to content

Hjelp! Total spredning på skiva med lyddemper...


follvringen

Recommended Posts

Hei.

 

Som fersk skytter og jeger har jeg trent hele våren på skytebanen. Samlingene har vært grei og jeg var fornøyd. Fikk gjenget opp og satt på lyddemper her før sommeren men ikke fått testet børsja før i kveld. Tenkte da at jeg skyter den inn med jakt ammunisjon og tar oppskytingen i samme slengen.. Men gud så feil jeg kunne ta.

Satte rifla i benk fra første stund og samtlige skudd gikk rundt på hele skiva. Etter noen runder med justering og prøving ga jeg opp. Gikk da tilbake til trenings ammunisjon uten demper og børsja samlet greit. Monterte demper og det ble full spredning igjen.

 

Jakt ammunisjon er .308 Norma nosler.

Trenings ammunisjon er Norma jaktmatch.

A-tec sport demper.

 

Hvor kan feilen ligge? Kan det være feil med demperen på noen måte eller er løpet blitt gjenget skjevt?

Link to comment
Share on other sites

Sjekk hullet i front av demper, dette regner jeg med skal være 8,5-9mm for 308. Se etter riper eller annet som indikerer at kula har subbet borti. Du kan også prøve med pussestokk og se at den er sentrert i midten av demperen.

Hvis det er i orden så kan det være at den ekstra vekten av demperen medfører svingninger som ikke pipa liker og løsningen er ofte å kappe av noen cm og prøve å gjenge på nytt.

Montering av demper gir ofte bedre eller samme presisjon, men kan også i enkelte tilfeller gi dårligere og da er løsningen ofte å kappe av løpet for å finne rette punktet for pipesvingninger. En kan også prøve med en annen demper så sant gjengene er rette og hullet er i senter, lettere eller tyngre demper kan gi bedre presisjon.

Link to comment
Share on other sites

Ta ut sluttstykket. Skru inn demperen. Snu munningen mot deg og la blikket vandre klokka rundt med lyset og hullet fra kaliberet som referanse. Da vil du se om demperen er montert skjevt. Jeg er redd for at den er montert med gjengesnitt som siste finpuss, det er ikke heldig i slikt arbeide, selv om det aller meste av gjengene er skåret i dreiebenk. Har sett et par tilfeller av dette.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...