Jump to content

Hvem kan godkjenne pliktskudd?


358 Win

Recommended Posts

Er ikke noen krav om godkjenning av bane til pliktskudda til storvilt prøven. Deltar man på et jaktfelt stevne får man godkjente skudd. Er det sånn at hvis man har to "vitner " som kan skrive under på lappen kan da dette foregå i privat regi ?
Pliktskuddene regnes som en del av skyteprøven og den skal foregå på offentlig godkjent skytebane av permant typen (unntak for terminfestede feltstevner). Arrangør skal være tilsluttet DFS eller NJFF, men andre som disponerer skytebane kan søke MD om å bli godkjent arrangør.

 

:arrow:https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2002-03-22-313/KAPITTEL_6#%C2%A718

Link to comment
Share on other sites

Egentlig er det utenfor også; skyteprøven skal være terminfestet og åpen for alle.

Og ikke bare "egentlig". Det er et helt klart spesifisert i loven. Men, det står ingenting om at det må være annonsert... Man bør derfor kunne ta det på sparket på regulær trening som ikke er oppsatt som "prøvedag". Sikkert en grei løsning for de med lampefeber.

 

Det vil alltid være åpning for juks, men jeg tror vel folk flest har nok moral til å ikke misbruke systemet.

Link to comment
Share on other sites

Her har skytterlagene gjort et kupp!

 

Ikke engang politimestre, høyesterettsdommere, regjeringsmedlemmer eller kongen kan bevitne at du skyter 30 skudd. Ikke Paven eller Presidenten i USA heller for den saks skyld. Det MÅ være en noksagt fra ett eller annet skytterlag!

 

Dette er helt fantastisk da alle over 18 år kan bevitne nesten hva som helst ellers f.eks skjøter og testamenter. Det de ikke kan bevitne kan en offentlig tjenestemann bevitne. Men ikke treningsskudd...

 

Dette burde hatt en runde hos Sivilombudsmannen.

Link to comment
Share on other sites

Dette er ei ordning, fastsatt av DN, i henhold til lover og forskrifter. DN skulle egentlig avholdt disse prøvene sjøl, men har, av helt forståelige årsaker, "outsourset" dette til DFS og NJFF. Andre kan også søke om å få arrangere prøvene, det er opp til DN å avgjøre om søkeren/-ne er kvalifiserte. Dette har altså ingen ting med hvem du vil ha som testamentvitner, eller hvem som sverger på at en-eller-annen var klinkende edru, når h*n kræsjet bilen i staurfylla.

Link to comment
Share on other sites

Ironi på.

 

Jo, her er det opp til enhver nessekonge og grinebiter i klaffecaps å avgjøre om storviltprøvekandidatene har trent godt nok. Jeg bruker å gi de fremmøtte fem prøveskudd, så fortsetter vi treningen med det militære skarpskyttermerket. De som ikke skyter til 85 poeng eller bedre undrekjenner jeg på storviltprøven uansett om de får fem inne.

 

Ironi av.

 

Nei, det er ingen krav til hvor du treffer med treningsskuddene, men jeg har enda til gode å se noen som ikke prøver å treffe blinken. Selv om jeg har vært i tvil noen ganger.

Link to comment
Share on other sites

Det problemet som kan oppstå er når man oppdager at siste terminfestede oppskyting i området var i går, eller evt også i morgen siden pliktskuddene som kjent skal avlegges over minst to dager. Har selv kjørt land og strand for å rekke skyteprøven før jakta, når sommeren plutselig har gått i en fei uten at jeg tenkte over det. Da hjelper det lite at jeg tidvis skyter 2-300 skudd "bak låven" i løpet våren og sommeren.

Link to comment
Share on other sites

"Jaktåret" starter 1. april, og fra da har man også muligheten til å skyte "treningsskuddene".

 

Fra neste år kan alle som er "1. klasse-skyttere" (ikke klasseførte DFS-skyttere i klasse 2-5, eller aktive i rekrutteringsklassene eller veteranklassene), delta i konkurranser i "Jegerklassen". Dvs. at man kan møte opp på ethvert DFS felt- eller banestevne etter 31. mars som er oppført på "Arrangementskalenderen" (unntatt LS og LDKS), skyte med sitt aktuelle jaktvåpen, og dermed ha en attestasjon på at man kan gå direkte til 5-skudds-prøven på reinsfiguren.

 

De som da oppdager at kalenderen viser september, uten at de har somlet seg til å få skyteprøven i orden, vil jeg mene ikke har all verdens interesse av riflejakta.

Link to comment
Share on other sites

Her har vi fått en lapp fra HV hvis vi ønsker etter vi har skutt med skarpt. Har ikke selv brukt den som "bevis" på 30 trenings skudd så om de godtar det eller ikke vet jeg ikke. Er dette etter boka?

Er selv en av de som fyrer av flere skudd på jordet eller heia en på banen, men er med på de jaktfelt stevner jeg kommer over så der får jeg mine dokumentete 30+ skuddene.

Kan anbefales å bli med på jaktfelt stevner, gøy skyting og godt humør.

Link to comment
Share on other sites

http://www.miljodirektoratet.no/Global/ ... %b8ven.pdf

Som det fremgår av linken. Obligatoriske skudd ved av MD godkjent arrangør eller ved terminfestede stevner (ingen type spesifisert, men det må være skutt med våpen godkjent for jakt på vilt som krever skyteprøve). Skyteprøven(oppskyting) ved av MD godkjent arrangør (som må være lag/forening) samt under oppsyn av kvalifisert skyteledelse.

Link to comment
Share on other sites

En del av oss skjønner ikke helt hva det er dere andre ikke skjønner helt, når det gjelder skyteprøven!

 

HV kan skrive så mange attester de vil, om hvor mye (eller lite) man har skutt i tjeneste.

 

Det hjelper imidlertid ikke det grann i forhold til skyteprøven. Forsvaret har ikke, og vil ikke ha, noen avtale med DN.

 

Skyteprøven består av to deler, og begge delene av prøven (treningsskudd og 5 treff i sirkelen på rein) må avlegges hos arrangør med avtale med DN. Konkurranser i NJFF/DFS, med kaliber minimum "222 R" eller tilsvarende, og ikke-militært våpen, gir også treningsskudd, alle 30 på en dag, hvis man skyter så mye.

 

Det er selvfølgelig bra at dere trener bak utedassen, skyter i HV, NROF, NSF eller NSSF, men det er ingen del av skyteprøven for storviltjegere.

Link to comment
Share on other sites

De som da oppdager at kalenderen viser september, uten at de har somlet seg til å få skyteprøven i orden, vil jeg mene ikke har all verdens interesse av riflejakta.

 

Du mener hva du vil, men hvis det lokale skytterlaget har f.eks 6 skytinger for storviltjegere fra mai til september og du dropper den første fordi du har noe annet du skal den dagen, er på jobb de to neste, er bortreist på ferie gangen etter der, og er på jobb igjen neste gang, da rekker du faktisk ikke både treningsskudd og oppskyting lokalt (og er følgelig meeeeget uinteressert i riflejakt.....) Løsningen er neppe ikke verre enn at man må kjøre litt bil for å rekke prøven. Der jeg bodde før hadde jeg stort sett oppskytingen i boks tidlig i mai, men her jeg bor nå med kun dfs lokalt, og med turnus og greier havner jeg fort bakpå.

Bortsett fra jaktfeltskyting så synes jeg personlig baneskyting er relativt uinteressant. Drive å dytte kuler gjennom en svart sirkel på 30 cm som er laget nesten utelukkende for dioptersikter er vel greit som stående/sittende trening, men for prikkskyting er det litt lite egnet.

Link to comment
Share on other sites

Har et par kompiser som ukependler, de sliter litt med å få til oppskyting. Obligatoriske treningsskudd er jo greit å få til ved å delta på jaktfeltstevner.

De ønsker av naturlige årsaker ikke å ha med seg rifla på jobb, å skyte på en skytebane der de jobber. Det er lite aktuelt å legge igjen rifla i bilen eller arbeidsbrakka, mens de kjører maskin.

Har spekulert litt på om jeg burde foreslå at vi arrangerer skyteprøver et par lørdager om høsten.

Link to comment
Share on other sites

De som da oppdager at kalenderen viser september, -
Jeg mente til neste år, altså 2017, da man (hvis man er i "klasse 1" i DFS), som deltaker i "Jegerklassen", har mulighet til å skyte samtlige 30 obligatoriske treningsskudd på ethvert DFS-stevne fra 1. april og fram til de siste skytprøvene (de 5 skudda på reinen) arrangeres, vanligvis i begynnelsen av september.

 

@8x68S: Velkommen til skytebanen på Sjøåsen, lørdag 10. september. Da er det siste skyteprøven for året i Namdalseid & Lyngen skytterlag - men jeg er på rypefjellet!

Drive å dytte kuler gjennom en svart sirkel på 30 cm som er laget nesten utelukkende for dioptersikter er vel greit som stående/sittende trening, men for prikkskyting er det litt lite egnet.
Jeg TROR skyteprogrammet for "Jegerklassen" i baneskyting blir "fri" skytestilling uten støtte (inntil nylig var skytestillingen for mesterskapsomgangen i DFS "fri", som var betegnelsen på liggende tilbake i tida). Jeg skriver dette med forbehold, for protokollen fra Skyttertinget er ikke offentliggjort ennå, og så skal Skytterstyret vedta endelige regler.
Link to comment
Share on other sites

@Jegermeisteren. Sier takk for det, men det blir nok litt langt for de å reise. Er jo supert at dere har et tilbud i helgene.

 

Har som regel skytebanevakt både før og etter ferien som standplassleder. Og har ofte ordna det slik at jeg har tatt med meg en standplassleder til og rigga banen slik at de får skyte en lørdag. Men jeg tenkte at det sikkert er flere som kunne ha bruk for dette, slik at det kanskje kunne være lurt å legge inn et par mer offisielle lørdager om høsten.

 

Ellers er det selvsagt noen som har et litt bevisstløst forhold til dette. Er ikke skjelden det ringer folk noen dager før jakta å lurer på hvordan de kan få tatt prøva. Samme folka hvert år, heldig for de er det så mange skytterlag i området at det er muligheter både på mandag, tirsdag, onsdag og tordag. Men vi mangler som sagt et tilbud i helgene.

Link to comment
Share on other sites

Er ikke skjelden det ringer folk noen dager før jakta å lurer på hvordan de kan få tatt prøva. Samme folka hvert år, -
Rekorden for mitt vedkommende var en daværende ordfører i Zanzibarland, som ringte i middagstida 24. september (jakta starter i grålysninga den 25., ja!), og spurte om han og sønnen kunne komme og skyte prøven etter arbeidstid, dette var før de obligatoriske treningsskuddene ble innført.

 

Jeg og en person til dro til banen ut på ettermiddagen, mens høstmørket senket seg. Personene innfant seg, men han som var så god til å svinge ordførerklubba, var tilsvarende udugelig med geværet. Vi kledde på han en skytterjakke, og strammet han opp med skytereim, albubeskyttere osv., og etter en god del forsøk klarte han å få 5 skudd inn i sirkelen.

 

Da var det verre med sønnen. Han hadde vært hos en lokal såkalt "børsemaker" (en person som kanskje, en gang i tida, hadde gått på maskin & mek.), og hentet våpnet sitt, som hadde fått ny pipe i 308 W. Men vi fikk - heldigvis - ikke noen 308 W-patroner til å kamre, og bra var det, for pipa var i kaliber 6,5x55!

 

Jaja, vi ladet opp med Normas vanlige Elite-ammunisjon. Men etter noen skudd, fikk han ikke åpnet mekanismen. Det viste seg at ei tennhette hadde falt ut, og blokkert for hevarmsløftet. Da jeg så på tomhylsene, så jeg at støtbunnen bulet ut, så hetteleiet var kraftig utvidet. Da han tok ut den patronen som var kamret, rant kruttet ut - kula satt igjen i løpet! Kammeret hadde verken friflukt, eller kuleskråning! Ikke til å undres på at trykket hadde vært eventyrlig.

 

Jeg hadde heldigvis med noen patroner, som var ladet svakt, og med kort COL, for kombien, og med disse klarte han prøven på første forsøk, uten å sette livet på spill. Han fikk med noen av disse patronene til jakta, og streng beskjed om å levere våpnet til en kvalifisert børsemaker, straks første jaktperiode var over.

Link to comment
Share on other sites

Det jeg mente om baneskyting var at med en så stor blink så er det vanskelig å vite om du sikter nøyaktig på senter med et trådkors. Jeg syns det gir meg litt lite når jeg ikke vet om jeg skjøt en nier fordi jeg vinglet litt eller fordi jeg faktisk siktet ørlite til venstre for sentrum. Derfor liker jeg bedre å skyte på papptallerkener med en klisterlapp og denslags hjemme. Samt at enkelte steder er skinndress-faktoren nokså høy og de som ramler innom med en sliten Brno som ikke er kamret i 6,5x55 nærmest regnes for mindreverdige (Det finnes en sånn ikke alt for langt fra deg Jegermeisteren, med mindre ting har forandret seg de siste årene). Nå har jeg funnet en forening ikke alt for langt unna, som har noen ganske morsomme og veldig varierte jaktfeltskytinger månedlig, så da er problemet løst for min del.

Link to comment
Share on other sites

Reglene er nå engang som de er og ikke noe onde jævler i DFS, NJFF, CIA, TjenFolket eller MDG har funnet på.

Om en ønsker at det lokale skytterlaget skal ha flere dager med skyting for jegere veder jeg mye på at en får det til om en mobilisere noen jegere og tar ansvar.

 

Rekorden i "krav" om å få skyte prøven hos oss er en superviktig fyr som ringte meg ca kl18:30 en kveld i novemeber og kjeftet meg opp fordi "banen ikke var åpen". Ble nokså satt ut men lurte på om han så noen folk der da? Nei-det gjorde han ikke-var jo mørkt "for faen"......

 

Klart vi strekker oss langt for å hjelpe folk som plutselig får jakt eller må sjekkke innskyting eller bytte sikte, eller har vært bortreist på jobb i lang tid. Men veldig viktige mennesker som ikke det passer for å skyte på en av de noen og 20 kveldene vi har åpent får ikke noe trøst og hjelp.... Gjett om de klager :lol:

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@Jegermeisteren

Angående HV og deres praksis, ikke alle som bryr seg så mye om regler for trenings skudd at de leser seg opp for å skjekke om dokumentasjonen fra HV med 2 underskrifter og stempel, logo med krans og stor stas. Men som sagt så har jeg bare lagt den i en skuff eller bak setet i bilen. Men skjønner godt at det er folk som ikke får med seg hvilke datoer det er åpent for jegere eller stevner for oss. Her må du være en del av "klikken" i miljøet for å få vite når og hvor. I vår klarte de å kun å legge det ut på Facebook kvelden i forveien og lokalavisen dagen før... Har de hjemmesider så er den oppdatert sist i 2004, så stakkars de som ikke er spesielt interesserte. Men det finnes heldigvis unntak også når det er sagt. Mye bra som gjøres på dugnad for å holde baner oppe så all ære til de frivillige.

Link to comment
Share on other sites

Helt fint for meg at HV lappen ikke er godkjent, mer penger i klubb kassen til de som driver skytebaner som bare må være et pluss for oss som slenger innom for litt skyting, kaffe prat og skrøner. Når prøven er bestått og ført på et jegeravgiftskort så har jeg alt jeg trenger. Hadde det blitt lagret/arkivert en plass med mine 30+ skudd og prøve så hadde det vært fint, har selv mistet kortet i jakta men har mer en 2 rifler med prøven bestått så da ble det drillingen som ble med resten av storvilt jakta. Hadde vært fint å bare kunne ringe og spørre etter ny underskrift og kommet med nytt kort og fikset det sånn. Dårlig med baner som driftes mellom Oktober og Mars.

Link to comment
Share on other sites

En del av oss skjønner ikke helt hva det er dere andre ikke skjønner helt, når det gjelder skyteprøven!

 

HV kan skrive så mange attester de vil, om hvor mye (eller lite) man har skutt i tjeneste.

 

Det hjelper imidlertid ikke det grann i forhold til skyteprøven. Forsvaret har ikke, og vil ikke ha, noen avtale med DN.

 

Skyteprøven består av to deler, og begge delene av prøven (treningsskudd og 5 treff i sirkelen på rein) må avlegges hos arrangør med avtale med DN. Konkurranser i NJFF/DFS, med kaliber minimum "222 R" eller tilsvarende, og ikke-militært våpen, gir også treningsskudd, alle 30 på en dag, hvis man skyter så mye.

 

Det er selvfølgelig bra at dere trener bak utedassen, skyter i HV, NROF, NSF eller NSSF, men det er ingen del av skyteprøven for storviltjegere.

 

Kan du henvise meg til forskrift, veiledning, lov, reglement eller annet gitt ut av noen som styrer der det står at også treningsskudd må dokumenteres av NJFF eller DFS lag?

Link to comment
Share on other sites

Kan du henvise meg til forskrift, veiledning, lov, reglement eller annet gitt ut av noen som styrer der det står at også treningsskudd må dokumenteres av NJFF eller DFS lag?

 

http://www.miljodirektoratet.no/Global/dokumenter/tema/jakt_og_fiske/Instruks%20om%20skytepr%C3%B8ve%20for%20storviltjegere.pdf

 

All terminfestet konkurranseskyting med rifle i regi av

lokale lag og foreninger som er tilsluttet Det frivillige

Skyttervesen og Norges Jeger- og Fiskerforbund og

andre godkjente arrangører godkjennes.

Meg bekjent er det ingen andre godkjente arrangører av skyteprøver?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Kan du henvise meg til forskrift, veiledning, lov, reglement eller annet gitt ut av noen som styrer der det står at også treningsskudd må dokumenteres av NJFF eller DFS lag?
"Chiefen.v-2" svarte på dette allerede i 3. innlegg i tråden:
Skyteprøven er 30 skudd+ prøven.Så nei-privat opplegg med potetstempel er ikke gyldig som 30 skudd.
"Niki" har vist til den konkrete bestemmelsen, og mange av oss har omtalt den, men det ser ut til at det må enten "teskje", eller "hardere lut" til, for at det skal "dryppe i kalvøyra", som det heter på namdalsk. Bestemmelsen er alstå slik:
§ 18.Obligatorisk skyteprøve

Ingen har adgang til å drive jakt og felling av storvilt med rifle uten at vedkommende har avlagt skyteprøve samme jaktår. Skyteprøven består av to deler.

Det skal først gjennomføres 30 obligatoriske skudd på valgfri blink. Deretter skal det for hver rifle som skal benyttes under jakt og felling av storvilt skytes 5 skudd mot dyrefigur godkjent av Miljødirektoratet.

De "obligatoriske skuddene"' date=' eller "treningsskudd", som de omtales som i dagligtale, er altså en del av skyteprøven!

 

Følgelig kan de bare avlegges hos skyteprøvearrangører - som altså er NJFF og DFS. (Er det noen som fortsatt ikke klarer å begripe dette, - så er hvertfall "Skaubjønn" her inne psykolog, og kanskje "rette vedkommende" for slike tilfeller!)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Bortsett fra jaktfeltskyting så synes jeg personlig baneskyting er relativt uinteressant. Drive å dytte kuler gjennom en svart sirkel på 30 cm som er laget nesten utelukkende for dioptersikter er vel greit som stående/sittende trening, men for prikkskyting er det litt lite egnet.
Presis sikting på elektronisk DFS-skive med kikkertsikte kan kanskje by på problemer (jeg har ikke prøvd, oppfyller treningsskudda ved legio DFS-stevner etter 1. april). Når man skyter på elektronisk "prøve-rein", ser man hvertfall et utskutt sentrum, med (forhåpentligvis) en tett, svart duk innafor. Det er nok ikke enkelt å finne "sentrum" på ei slik skive, med vanlige jakt-retikler. Helst burde man hatt en retikkel omtrent som forsiktet på geværet, en sirkel man kunne lagt utenpå "svarten".

 

Jeg har faktisk et sikte som kan duge til dette. Det er et (billig!) Tasco World Class 1,5-4,5 x 32, med et såkalt "ProShot"-retikkel. Dette ser ut som et vanlig 30-30-retikkel, men har i tillegg en sirkel rundt sentrum. Hvorvidt den er stor nok til å funke som "siktekorn", vet jeg ikke. Man finner den på side 15 i Tasco-katalogen.

Link to comment
Share on other sites

Nå handler vel skyteprøven om skytetrening for jakt? Såvidt meg bekjent har ikke hverken Elg, rein, hjort eller rådyr hverken sirkel eller prikk rundt eller i pelsen på den vitale treffsonen. Det å måtte prøve å finne senter i en stor svart kladd, med ett trådkors, er bedre trening (for en reell jaktsituasjon) enn en diopterløsning tilpasset en ring på en gitt avstand.

Link to comment
Share on other sites

Med fare for å virke kjepphøy, så synes jeg ikke storviltprøven er spesielt vanskelig. Det at treffområdet på reinskiva ikke bør/trenger/skal vises er jeg helt enig i. Det jeg ville fram til var at for å få god skytetrening bør man vite om man sikter der man tror eller f.eks konsekvent har avtrekksfeil som gjør at man treffer litt i valgfri retning. Målet må da uansett være å kunne sette skuddet der man hadde tenkt, om det nå er på papprein, svart sirkel, rådyr, eller elg? Derfor synes jeg personlig det er vanskelig å skyte på så store mål at sikteområdet kan være vanskelig å definere. Der er elgbane-skivene litt bedre i forhold til vanlige kikkertsikter. Nå havna vi forsåvidt et godt stykke OT, men det var vel jeg som fikk oss på avveie :oops:

Link to comment
Share on other sites

Ærlig talt!

Om dere ikke klarer å treffe tieren på 100m skiva og må skylde det på at dere ikke finner midten i en runding - så bør dere lete andre steder etter unnskyldninger.

Greit nok at det ikke er superenkelt å skyte 10mm samlinger "på øyemål" midt i svarten, men det går nå av og til det og, med passende anlegg.

Men tieren, som er 1/4 av diameteren på svarten, eller for den del, innertieren, (1/8) så vanskelig er det ikke å se midten på en sirkel - å holde i ro der, og trekke av der, mens man holder i ro - det er en annen sak, og det er klart at det er behagelig å fortelle at det er på grunn av at svarten er så tor at man bommer, ikke at man ikke kan holde børsa i ro ;) I rest my case.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg skrev ikke det var derfor jeg bommet, men at jeg gjerne vil vite om jeg gjorde en feil eller om siktepunktet faktisk var annerledes enn planlagt. Jeg tror da vel ikke jeg er i verdensklasse! Jeg holder tieren nokså greit og tildels innertieren, det er ikke det, og merker når jeg drar ut et skudd i en eller annen retning, men vil gjerne bli tryggere på hvor langt ut jeg dro skuddet. Åkkesom da; kan ikke bare jeg finne meg en papptallerken og sette på klisterlappen min. Så skyter jeg på den hjemme, tar 30 skudd på banen og skyter opp? Åsså skyter dere på elektronikken og sikter og stiller hvor dere vil? Så gir jeg meg der og erklærer meg selv for dust. Nå kan dere gjerne fortsette diskusjonen om HV og MD.

Link to comment
Share on other sites

Jeg holder tieren nokså greit og tildels innertieren, det er ikke det, og merker når jeg drar ut et skudd i en eller annen retning

Det var igrunnen det jeg ville fram til. Jeg holdt også på å bli gærn når vi gikk over fra papp til elektronikk, men nå har jeg blitt vant til det. Det funker, men man må venne seg til det.

Ettersom man får umiddelbar tilbakemelding for hvert skudd, så er min påstand at det gir bedre læring/trening enn pappskiver på 100 og 200m. Uansett om siktepunktet er ullent. Når vi skytermed åpne sikter, så lærer vi forresten at siktet skal være skarpt, ikke blinken, den kan godt være en ullen dott - uansett hvor skarp og fin den er om du fokuserer på den.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

 

Nei, det er ingen krav til hvor du treffer med treningsskuddene, men jeg har enda til gode å se noen som ikke prøver å treffe blinken. Selv om jeg har vært i tvil noen ganger.

 

 

 

Alle prøver nok å treffe, men eg har iblandt sett skyttere som driter i å sjekke seiste serie. Då kunne dei heller skyti rett i vollen så hadde ein spart litt lapper...

 

Det er også nokon som trur at ein MÅ skyte 15 skudd på kvar treningsrunde, har opplevd å bli nekta å skyte meire enn 15 skudd...? For urutinerte skyttere så hadde nok 5 treningskudd før avlegging av prøva vore meire fornuftig, både pga. at skytter blir sliten og mirage fra løp/demper blir mindre.

Link to comment
Share on other sites

Mener å ha lest på et eller annet dokument at pliktskuddene skal avlegges over to forskjellige dager, mulig der også sto noe om antall.

 

Dette med varmeflimmer og "slitenhet" løses ved å vente litt mellom seriene, det står ingenting om at man skal dra alle femten i samme serie.

 

Kunne man, om baneinstruksen tillot det, dra de første femten skuddene klokka 23:50 og de neste femten samt oppskytingen klokka 00:10 og dermed ta hele sulamitten i en seanse? Rent bokstavelig burde man vel være innenfor...

Link to comment
Share on other sites

Det stemmer det at det skal avlegges treningskudd over to dager, så du kan i teorien dra av 30 skudd rundt midnatt ja :D:D

MEN det står ingenting om at man skal skyte 2x15 skudd...

Eg meiner også at ein serie bør vere på løpande elg, kun for å la folk bli bevisst på kor mykje øving som trengs sjølv når avstand og fart er kjent...

Hos oss er det papp utan grav eller skivetrekk, så pauser blir det. Og einkelte meinar også at det er kun det som er rett, for elektronikk er ikkje til å stole på :D:lol:

Link to comment
Share on other sites

Du får maksimalt godkjent 15 skudd av de 30 som skal minst foregå over 2 dager.

 

Med mindre de 30 skuddene har foregått i regi av eksempelvis et jaktfeltstevne.

 

Obligatoriske skudd

Første del krever at du skyter 30 obligatoriske skudd med rifle på valgfri blink. Dette skal skje over minst to forskjellige dager, og du får maksimalt godkjent 15 skudd per dag. Riflas kaliber skal tilfredsstille kravet til anslagsenergi for jakt på en av storviltartene. Du kan ikke benytte våpentyper som er forbudt til jakt.

 

Skudd mot dyrefigur

Etter at de 30 obligatoriske skuddene er gjennomført, skal du gjennomføre skyting mot dyrefigur. Du må gjennomføre denne delen av skyteprøven for hver rifle som du skal benytte under storviltjakta.

 

Link to comment
Share on other sites

@tussehaugen

Det blir vel loddtrekking om hvem som skal løpe med elgen hos dere da :lol:

Vi har ikke elektroniske skiver på skytebanen her heller og ser med skrekk på at et forslag om skudd på løpende elg eventuelt får gjennomslag og blir innført. Det blir sikkert et krav til hvor fort denne elgen skal løpe og jeg ser at det fort kan bli en uoverkommelig utfordring for enkelte av oss :overrasket:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...