Jump to content

Hvem kan godkjenne pliktskudd?


358 Win

Recommended Posts

Hos oss er det papp utan grav eller skivetrekk, så pauser blir det. Og einkelte meinar også at det er kun det som er rett, for elektronikk er ikkje til å stole på :D:lol:

 

Skal arrestere deg litt på det siste utsagnet. Elektronikk kan du stole på, men det er en forutsetning. Og det er at den eller de som drifter banen gjør jobben sin. Gjøres det så er der minimale avvik.

 

Jeg drifter en NJFF bane Bergens Jæger og Fiskerforenings bane på Kismul (BJF.No). Sist jeg skiftet alle front og bak skiver. samt dro frem mage bannet var største avvik på treffpunktet mellom målt treff og fysisk treff 9mm.

Så elektronikken kan du stole på om den stelles.

Link to comment
Share on other sites

Du får maksimalt godkjent 15 skudd av de 30 som skal minst foregå over 2 dager.

 

Med mindre de 30 skuddene har foregått i regi av eksempelvis et jaktfeltstevne.

 

 

Har lest på lovdata om obligatoriske skudd, og der kreves det eigentleg ingenting anna enn 30 skudd.

Men dei har gjedd MD myndighet til å lage instruks for desse skudda, og den hadde nok ikkje eg lest... :oops:

Vedr. løpende elg så er det mangelvare på frivillige her også, så løsningen er å ta det 1:1 i jakta med påfølgende resultat...

 

Og sjølvsagt må alt vedlikeholdes, ei pappskive kan faktisk også gje misvising om den blafrer i vinden...

Link to comment
Share on other sites

Hvis du blar til forrige side, finner du svaret på spørsmålet ditt. Jeg skal forresten spare deg for bryet med å bla:

Presis sikting på elektronisk DFS-skive med kikkertsikte kan kanskje by på problemer (jeg har ikke prøvd, oppfyller treningsskudda ved legio DFS-stevner etter 1. april). Når man skyter på elektronisk "prøve-rein", ser man hvertfall et utskutt sentrum, med (forhåpentligvis) en tett, svart duk innafor. Det er nok ikke enkelt å finne "sentrum" på ei slik skive, med vanlige jakt-retikler. Helst burde man hatt en retikkel omtrent som forsiktet på geværet, en sirkel man kunne lagt utenpå "svarten".
Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Håper det er greit jeg hiver inn ett litt annet spørsmål i samme kategori. Angående di 30 skuddene som er obligatorisk.

Kan jeg ta di med ett annet våpen enn det jeg skal skyte opp prøva med?

 

Venter på søknaden på ny rifla. Fikk beskjed om att d var opptill 12 ukers behandligstid i hedmark nå. Så vil gjerne få begynt å skyte di 30 skuddene. 

Edited by Danhe89
Link to comment
Share on other sites

Du kan skyte treningsskudd med hvilket som helst våpen som tilfredsstiller krav til storvilt. I praksis er 222 Remington den svakeste av de vanlige patronene som kan brukes. Alt som er kraftigere enn den er lovlig til treningsskudd.

Du skal kun skyte 30 treningsskudd, deretter kan du skyte opp med så mange rifler du vil uten flere treningsskudd.

Du må bestå oppskyting med alle våpen du skal jakte med.

Edited by Per-S
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Og du kan skyte de "obligatoriske skuddene" på hvilken som helst konkurranse i DFS eller NJFF, og få samtlige skudd godkjent. Er programmet på 30 skudd eller mer, er "treningsskuddene" unnagjort på en dag.

 

En mulighet er skytingen om "Dugleiksmerket", se terminlista til ditt lokale skytterlag. Du kan få lånt brukbare våpen på banen (gamle Krag og M/67 er gode nok for liggende skyting), og klarer nok til og med merket, med sånn noenlunde skyting.

Link to comment
Share on other sites

36 minutter siden, Jegermeistern skrev:

Er programmet på 30 skudd eller mer, er "treningsskuddene" unnagjort på en dag.

Må det ikke fordeles over 2 dager?

 

Fra MD:

 

"Obligatoriske skudd

Første del krever at du skyter 30 obligatoriske skudd med rifle på valgfri blink. Dette skal skje over minst to forskjellige dager, og du får maksimalt godkjent 15 skudd per dag."

Link to comment
Share on other sites

Hvis det er skudd i en konkurranse slik Jegermeistern skriver, godkjennes alle 30 skudd på en dag.

 

Om jeg skal tippe en forklaring til dette, så er det at en antar at de som skyter konkurranse også har skutt noe forut for konkurransen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...