Jump to content

En stygg opplevelse på skytebanen.


Mas-36

Recommended Posts

Vil fortelle om dagens opplevelse på banen. Den forteller litt om hvor fort ting kan gå galt med våpen.

 

I går var onkel og jeg innom en våpenforhandler som har solgt våpen i mange år. Onkel fant en gammel og pen sivilprodusert jaktmauser. Den er i 7,92mm(8x57IS) får vi beskjed og onkel spør om han kan få den på utlån til han får igjen søknad. Det var i orden. Butikken hadde ikke inne ammunisjon, men jeg hadde noen skudd fra jeg eide 8x57 så jeg tok med de patronen på banen i dag.

 

Onkel setter en patron i magasinen og sender sluttstykket frem. Det stopper ca 1cm før den lar seg lukke og sitter bom fast. Vi tar en planke og klubber ut patronen. Ser over patronen, men finner ingen feil. Tester en annen men ikke så raskt på sluttstykket. Den stopper også opp på samme sted. Så vi tenker, kan han ha tatt feil så det er en 30.06? Siden jeg skyter med det så tar jeg en patron som har ny hylse og prøver å kammre, nei den stopper også opp va 1 cm før den lukkes.

 

Finner ei 308win hylse i hylsebøtta, da lukker den seg nesten. Finner en annen og da kamrer den som den skal.

 

 

Da har altså vi fått et våpen i annet kaliber enn vi trodde :shock: Kunne gått ille om vi hadde fått kammret en patron som ikke passet i løpet.

Link to comment
Share on other sites

Snodig tilfelle. Nesten akkurat det samme skjedde meg for rundt 20 år siden. Kjøpte en godt vedlikeholdt og pen Lee Enfield av en våpenbutikk i Oslo. Dro på banen med noen titalls skudd i .303 British, men de ville ikke kamre. Fant en 308-hylse i bøtta på standplassen, og den kamret. Selger fikk rifla tilbake.

Link to comment
Share on other sites

Nå skal jeg banne litt i kjerka :wink:

Hva skal dere med alle disse gamle Mævserene ?

Det finnes da et opphav av mer moderne kreasjoner på bruktmarkedet for den menig mann.

Kan forstå interressen av nostalgiske årsaker. Men tanken, trenger ny børse, kjøpe ny gammel Mauser... nei

Mine 2 cents.... :wink: og klar for høgg :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

*høgg* *høgg*

 

Folk liker ulike ting. Sjøl har jeg ikke noen rasjonell grunn for å beholde den Kragen jeg har i skapet, men du verden så koselig den er, både å ha og å skyte med.

 

Vi har snakket om å arrangere en uhøytidelig skytekonkurranse med gamle hærvåpen med åpne sikter. Da får ikke de med "mer moderne kreasjoner" være med. Gleder meg til det.

Link to comment
Share on other sites

Flere stygge ting i denne hendelesn; men jeg er lettere paranoid etter å ha sett et par sprengninger hvor eier har vær sikker på et og annet. For meg nye våpen prøves ikke før jeg føler eg sikker på at jeg vet rett kaliber, det er vel kun en annen persons hjemeladninger jeg er villig til å skyte med og når gutta med assortert ammo i en bærepose eller en haug med grønne bokser som de myser litt forvirret nedi kommer tar jeg en pause til de er ferdige.

 

Men-er det noen kaliber hvor feil kaliber lar seg kammre og hvor resultatet er skikkelig farlig? (Glem 308Idiot-det er dumt og tull og mye rart men ikke farlig slik jeg mener nå).

Link to comment
Share on other sites

Men-er det noen kaliber hvor feil kaliber lar seg kammre og hvor resultatet er skikkelig farlig? (Glem 308Idiot-det er dumt og tull og mye rart men ikke farlig slik jeg mener nå).

 

Utan å ha prøvd: 308 vil vel kamre i 6.5-06 og andre nedstrupte 30-06 kreasjonar. Du får kanskje 7.62x51 inn i eit 6.5x55-kammer og, eller blir dei 4 millimeterane for liten margin?

Det har vore minst ein nyleg tråd om løpssprenging pga feil kaliber her.

Ladeboka advarer mot dette for minst to kaliber som har ein NESTEN lik partner.

Link to comment
Share on other sites

Det var vel, i tilfelle, neppe farlig, kruttgassen hadde jo 1,5 mm fritt rom i alle retninger rundt kula.

 

Men hvordan fikk han det til? 6,5x55 er ca. 13,2 mm over bakstussen (Edit.: Feil, se innlegg under), og 9,3 x 62 ca 1 mm mindre i diameter (skal finne de korrekte tallene). Jeg er fristet til å prøve - men inntil videre tror jeg ikke det er mulig i et -62-kammer, det kan derimot gå an i et -64-kammer.

 

Når vi er inne på 9,3x62: Det er vel fullt mulig å fyre av en 35 Whelen i et 9,3x62-våpen. Jeg har jo laget -62-hylser fra 30-06 (uten kule, bare en plastpropp). Det skulle vel ikke være særlig farlig heller, hvis ikke kula skulle klare å kile seg fast på noen måte? Ikke særlig farlig for viltet heller, forresten, hvis noen skulle forveksle ammoen, hvis da ikke viltet er nærmere skytteren enn 10 meter.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det var vel, i tilfelle, neppe farlig, kruttgassen hadde jo 1,5 mm fritt rom i alle retninger rundt kula.

 

Men hvordan fikk han det til? 6,5x55 er ca. 13,2 mm over bakstussen, og 9,3 x 62 ca 1 mm mindre i diameter. Jeg er fristet til å prøve - men inntil videre tror jeg ikke det er mulig i et -62-kammer, det kan derimot gå an i et -64-kammer.

Vi har hørt om "våpensprengninger" med 300WM i 338LM kammer. Det er ingen tvil om at den kamrer, der kan du også slippe ei kule gjennom løpet med margin på sidene. Men jeg fikk ikke en 300WM patron til å gå av i min 338LM selv om jeg prøvde sikker 150 ganger. Problemet er at hylsa ikke har støtte, og revner ved selv nokså lavt trykk. Og - Aldri undervurder uflaks.

 

En 6.5x55 patron er 12mm (12.2? husker ikke eksakt) på det tykkeste. Den burde kamre greit i mange 9.3x62, kanskje noe trangt i andre.

 

K

Link to comment
Share on other sites

En 6.5x55 patron er 12mm (12.2? husker ikke eksakt) på det tykkeste.
Du har rett, jeg leste av feil på skyvelæret. Jeg husket at den var litt bredere, men forskjellen er, i følge "Cartridges of the World", bare ca 0,18 mm.
Den burde kamre greit i mange 9.3x62' date=' kanskje noe trangt i andre.[/quote']Jeg har prøvd med flere patroner, heilpresset i Bonanza "6,5x55 SWED"-dier, men de blånekter å entre de siste ca. 3 mm, uansett hvor mye råmakt jeg bruker på M98-hevarmen. Men i en kombinasjon mellom romt kammer, og trange "Swedish"-dier (dimensjonene for 6,5-komponenter varierte jo ganske mye før "Skand-kammeret" kom), vil det nok la seg gjøre. Halspressede patroner fra STR 200 mangler for øvrig ca. 6 mm på å kamre.
Man klarer neppe å sprenge et våpen med å putte i et mindre kaliber' date=' - [/quote']Feil patroner i et våpen er uansett en uting, og alltid potensielt farlig. Og større kuler er, selvfølgelig, verre enn mindre. De som bør være spesielt observante, er de som har våpen i kaliber .250 (for kuler i 6,5), .270 (for kuler i 7 mm), og 8 mm "I" (for kuler i "S"-kaliber).

 

En mulig, men temmelig teoretisk fare, er hvis noen putter en 9,3x57 i et våpen i 35 Whelen. Da vil vel både kamring og avfyring, hvertfall i våpen med M98-utdrager, være mulig.

Link to comment
Share on other sites

Må ikke spørre meg om hvordan han fikk det til å kamre, var Norma jaktmatch i 6,5x55 som ble skutt i en Tikka t3 i 9,3x62. Jeg bare fikk ut tomhylsa av våpenet, eneste som så ut til å få noe varige men var utdrageren. Jeg trodde først at det hadde vært en 308 til jeg sjekka bunnmerkingen og ammunisjonsesken.

Link to comment
Share on other sites

Det står vel markert på løp hvilket kaliber det tar om jeg ikkje tar helt feil?....

 

Det har en nok ingen garanti for at det gjør. I hvert fall ikke på eldre børser, som gjerne har vært noen turer hos børsemaker, og kan ha både pipe-, og kaliberskifte på rullebladet.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Enig med Ruger. Hva skal en med alt det gamle skrapet?

Er en lykkelig eier av en utskjelt Remington (LTR). Tror det er få mausere som slår den på presisjon.

 

Mauser har sin plass i skapet her og, og har funnet sin nisje. Ved vinterjakt er den genial, da den kammrer uansett. En moderne rifle hvor sluttstykket går silkemykt i 25 grader med sola i ryggen, har en tendens til å slutte å kamre når gradestokken går under null og litt is finner veien inn i mekanismen. Mauseren er laget for felt bruk og fungerer ALLTID.

Jeg setter greit 5 skudd i inner tiern på 200 meter med min Mauser, så presisjonen er det ikke noe å si på. Men da med Timney sportsmann jakt avtrekk, originalt Mauseravtrekk er ikke duganes...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...