Jump to content

Ny voksenklasse i DFS!


Mas-36

Recommended Posts

Leser og hører det er vedtatt ei ny klasse for voksene innen DFS.

 

Skyter på 100meter med alle våpen/kaliber godkjent innen DFS(inkl .22lr)

 

Tror dette kanskje vil hjelpe endel på rekruteringen til "gakkgakk" gjengen. Har selv lagt bort DFSskyting da jeg syns det ikke var noe moro å skyte bom på 200/300meter pga jeg ikke helt fikk til diopter. Men vurderer sterkt på om jeg til vinteren/våren skal ta i bruk M59en og kaste meg med på litt finfelt og bane. Se om jeg liker det bedre etter å ha skutt litt på 100meter med diopter, og se om jeg får det til bedre.

 

Uansett syns jeg dette er et fint tiltak til å prøve å få flere inn i sporten.

Link to comment
Share on other sites

Hvor går grensen på "voksne" i dette tilfellet?

15 år. "Aspirant voksen", skyter ligg på 100m, med DFS-våpen, i DFS-kaliber.

 

Jegerklassa skyter på 200m, med hva som ca. helst opp til 8mm som ikke har lyddemper, brems eller er halvauto.

 

K

Link to comment
Share on other sites

DFS klassene (eller jegerklasse)

 

på 200m:

kl 1. Nybegynnere som vil skyte med DFS våpen på 200. Liggende skyting

kl 2. Nybegynnere eller andre, som enten er "for gode" for kl 1, eller vil skyte knestående. Liggende og knestående skyting

kl 3-5 Skyter ligg, kne og stå. klasse etter ferdigheter. 3 for ruskete amatører, 5 for toppskytterene.

 

I disse klassene blir du skyflet oppover etter poeng som oppnås på banen, akkurat som D-A i NSF pistol.

 

V55 skyttere over 55år, kun kne og ligg. Skytterene kan velge å skyte i 3-5 istf.

Jeger er skyttere uten klassesettende resultater, skyter liggende

 

på 100m

Asp. unger under 15, liggende, evt med støtte, kun med 22LR

Voksen asp. folk over 15, liggende

R 10-12 år, liggende, skyter kun med 22LR

ER 12-14 år liggende

J skyter kne og ligg

Eldre J skyter ligg, kne, stå, på 100m

 

V63, over 63år, liggende

V73, over 73år, liggende

 

Det er nye regler på 100m, så aldersgrensene er ca, og utelatt fra min side for J, siden jeg ikke har de nye i hodet.

 

Dersom du vil begynne, så trenger du egentlig bare å velge:

 

Først: vil jeg skyte med jakt/LH-våpen eller DFS-våpen

hvis jakt/LH, så er du jegerklasse, skyter på 200m, liggende, kan bruke reim om du vil (det vil du)

 

hvis DFS våpen, så kan du velge voksen asp, og 100m, da kan du skyte med 22LR om du vil spare penger, og sammen med ungene dine på stevner f.eks., eller du kan skyte kl. 1 eller 2 på 200m avhengig av om du vil skyte bare ligg, eller kne og ligg.

 

Så lenge du er i kl. 1, eller i voksen asp, så kan du skyte jegerklasse også (ikke på samme stevne) Skyter du i kl. 1 kan ikke skyte voksen asp, men jegerklasse.

Rykker du opp fra kl 1 så kan du (i teorien) ikke lenger skyte jegerklasse.

 

puh ;)

 

Hva folk har i mot skytterdressen forstår jeg ikke, den er helt frivillig, og en ser ofte veteraner eller kl. 1 som ikke bruker dress. Og selvsagt Asp, R, ER.

For de som skyter kne og stå så er det såpass mange poenge å hente på støtten en får fra dressen at de fleste bruker en. De som skyter kun ligg bruker som regel kun jakka.

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg skyter klasse 1, 2 eller 3-5, kan jeg ikke da i samme stevne skyte Jeger/AG3/HK416

Her må du skille litt på teori og praksis. Etter reglene kan du kun skyte en klasse per stevne (mil. klassene vet jeg ikke), så ENTEN jeger, eller kl. 1.

Jeger og 2-5 kan du etter reglene ikke skyte samme år engang. Men jeg tviler meget sterkt på at det vil være nevneverdig kontroll på dette.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Hva folk har i mot skytterdressen forstår jeg ikke, den er helt frivillig, og en ser ofte veteraner eller kl. 1 som ikke bruker dress. Og selvsagt Asp, R, ER.

For de som skyter kne og stå så er det såpass mange poenge å hente på støtten en får fra dressen at de fleste bruker en. De som skyter kun ligg bruker som regel kun jakka.

:D muligens rom for å misforstå: jeg har ikke noe imot skinndress eller de i skinndress. Overhode ikke, men mente bare at jeg ikke har skinndress.

Jeg trodde det var en forutsetning for å kunne skyte DFS.

 

Ellers takk for utfyllende svar om klasser.

Link to comment
Share on other sites

Sitat: "muligens rom for å misforstå: jeg har ikke noe imot skinndress eller de i skinndress. Overhode ikke, men mente bare at jeg ikke har skinndress.

Jeg trodde det var en forutsetning for å kunne skyte DFS. " sitat slutt

 

Håper dette var en spøk med at du trodde det var en forutsetning med skinndress , Hvis man er interessert i noe så sjekker man "vanligvis" hva og hvordan ting foregår google etc. eller spørre noen . Beklager men ble litt perpleks av den kommentaren

 

Men for å snu dette litt på hodet: Hvilke fordommer tror dere det er til de som kommer i XXL/Norrøna dressen (Jeger/gadgetmafiaen) hos DFS?

 

Alle som skyter har noe felles og vi bør heller finne likhetstrekk enn å dyrke uvitenhet om hverandre :-)

 

Ønsker alle skyttere uansett bekledning og kaliber en riktig god dag :-)

 

PS: Det finnes Surkuka i alle skytegrener...

 

 

plå

Link to comment
Share on other sites

Hvis man er interessert i noe så sjekker man "vanligvis" hva og hvordan ting foregår google etc. eller spørre noen . Beklager men ble litt perpleks av den kommentaren

Jeg vil ikke holde det mot han, for det er utrolig mange som tror at man må ha dressen. I virkeligheten ser vi jo at flere og flere kjøper seg dress - en innstegs-dress koster jo mindre enn en tofot.

 

 

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Sitat: "muligens rom for å misforstå: jeg har ikke noe imot skinndress eller de i skinndress. Overhode ikke, men mente bare at jeg ikke har skinndress.

Jeg trodde det var en forutsetning for å kunne skyte DFS. " sitat slutt

 

Håper dette var en spøk med at du trodde det var en forutsetning med skinndress , Hvis man er interessert i noe så sjekker man "vanligvis" hva og hvordan ting foregår google etc. eller spørre noen . Beklager men ble litt perpleks av den kommentaren

Det var ingen spøk. Jeg synes det har vært vanskelig for en på utsiden av DFS å få oversikt. Jeg har lest gjennom reglement et par ganger, men gikk litt lost. Ikke minst har jeg hatt den oppfatning av at skinndress var mer eller mindre påbudt fordi de gangene jeg er på skytebanen for jegerskyting eller NROF, og det er DFS skyttere der så har de alltid skinndress.

 

Jeg har skutt endel år og konkurrerer også i blant annet pistol og NROF, men DFS har jeg liksom aldri klart helt å komme "inn i" i mangel på bedre beskrivende ord. Litt fordi jeg ikke kjenner noen der, og da blir terskelen alltid litt høyere. Noe jeg egentlig har litt lyst til ikke minst fordi jeg ser DFS er en veldig aktiv forening hvor man har mulighet til å få skyte ganske mye. Hvis jeg skal basere meg på jegerskyting og NROF skyting så er det ikke mange timer i måneden jeg har lov til å bruke skytebanen, mens jeg ser DFS har skytetreninger tilgjengelig nesten hver ukedag.

Det er også noe av årsaken til at på tross av at jeg bor 3 km unna Farvannet Skytebane i Kristiansand, så er jeg som flere av mine andre skyttervenner også medlem av Imenes Skytterlag 1 time unna i Grimstad, for der kan vi som ikke helt har skjønte dette med DFS mulighet til å skyte på egenhånd nesten hele uka.

 

Men man lærer ting underveis heldigvis. Blant annet er det mange kunnskapsrike folk her på Kammeret som gledelig deler informasjonen og oppklarer misforståelser. Slik som spesielt M67 som er veldig hjelpsom.

Han har også gitt meg mye god informasjon om Langholdsskyting som jeg også snuser litt på.

 

For å hive et spørsmål litt tilbake (med mindre jeg ødelegger temaet i denne tråden?):

For meg som bor ved Farvannet Skytebane og er medlem av Kristiansand og Omegn Skytterlag, hvordan kunne jeg på en greiest måtte komme litt i gang med å forsøke litt enkel DFS skytting (i dårligste klasse :D )?

Jeg antar at man i ovennevnte poster mener Sauer 200 STR når man snakker om godkjent DFS våpen?

Av langvåpen har jeg i skapet:

- Salongrifle med kikkert og åpne sikter

- Sauer 202 i 6,5x55 med kikkert og åpne sikter

- Ruger #1 i 6,5x55 med kikkert

- Sako 85 i 308 Win med kikkert

- AG3

- HK416

 

Kunne jeg med noen av disse våpnene forsøkt noen DFS trening, eller er alle disse våpnene ikke brukelig for annet enn jakt og NROF?

Link to comment
Share on other sites

og det er DFS skyttere der så har de alltid skinndress.

Nå er det få av dressene det faktisk er skinn i. Men grunnen er enkel, man skyter bedre, samtidig tåler den at man kryper rundt i grusen på en helt annen måte enn vanlige klær.

Det er akkurat som at du nesten aldri ser en langholdsskytter uten tofot. Det er ikke påbudt, men så kjekt at de fleste ender opp med en, selv om de sa de aldri skulle.

 

Jeg synes det har vært vanskelig for en på utsiden av DFS å få oversikt

Det er nå vanskelig nok fra "innsiden". Regelverket er temmelig omfattende. Dette gjør også at mange, selv instruktører ikke har oversikt. Og jeg tipper du kan komme til et litt gammeldags skytterlag om 5 år og få høre at "jegerklasse, nei det er bare på felt, finfelt", eller "voksne kan ikke skyte med 22LR utendørs"

Siden folk ofte tror de har rett når de sier ting, så liker de ikke å bli motsagt, og en må være litt smidig mange ganger.

Dette er ikke unikt for DFS, vi kjenner da de samme pistolklubbene?

 

 

- Salongrifle med kikkert og åpne sikter

- Sauer 202 i 6,5x55 med kikkert og åpne sikter

- Ruger #1 i 6,5x55 med kikkert

- Sako 85 i 308 Win med kikkert

- AG3

- HK416

 

DFS-våpen = (i praksis) 200STR

sauer_200str_556.jpg?width=236&height=113&mode=Pad&anchor=Middlecenter&scale=Down

 

Nå med jegerklassen, så anbefaler jeg egentlig å begynne med ei rifle man har fra før dersom man vil begynne å skyte, istf. som før, å skaffe seg en M67 eller en KJ. Så kan man ta det derfra.

 

Du har i prinsippet 4 valg utendørs (som er 3 flere enn jeg har ;) )

 

- voksen aspirant. 22LR 100m DFS våpen (som du kan låne på banen)

- jegerklasse, 200m, her går Saueren, Rugeren og Sakoen. Du bør (må ikke, bør, for egen del) ha et mirageband av noe slag. Og reim.

- klasse AG3

- klasse HK 416, både i AG og 416 må du da stille i M75 feltuniform, og våpenet må være som utlevert, mhp sikter og tilbehør.

 

- I tillegg kan du stille i kl. 1 på 200m om du låner ei rifle.

 

Innendørs, som begynner i oktober ca. så kan du trene og skyte stevner med 22LR DFS-våpen.

 

De fleste skytterlagene har våpen til utlån, og de har disse våpnene for at folk skal låne de. Så det er ikke noe å lure på "om de er til utlån", det er det de er til...

Skytterlaget som West4658 sokner til, har en haug våpen, og jeg skal persomlig sørge for at de som ønsker det, skal ha ei rifle tilgjengelig om de vil skyte stevner eller trene med DFS-våpen på treningene. På den ene 15m banen har vi tilogmed hatt egne treninger for "jaktvåpen" (22LR selvsagt) Jeg tror dette blir videreført.

 

Dersom du er interessert, så kan du møte på Farvannet sånn ca 1730 på fredag. Da er det samlagsstevne, (vi trenger forøvrig litt flere folk til arrangementet ;) ) og du vil få se akkurat hva et slikt stevne er og går ut på. Om du vil kan du skyte i kl 1, HK416 eller AG3. Det er plass. Skyte inn kan du gjøre i kveld, 1730, både på 100 og 200m.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Her var det mye god info i en ordnet form ja. Takker @M67

 

Nå er jeg ikke hjemme i kveld, men jeg tror søren med jeg skal komme inn på fredag å se på dette stevnet. Da kan jeg spørre deg om hvilke treningspunkter man kan trene det eller andre så ikke denne tråden bare blir en dialog mellom oss to :-) Nå begynner vel NROF skytingen også der inne neste uke og da pleier du jo å være der samtidig.

Link to comment
Share on other sites

Ha du bløffer! :D Man "mister" startkortet for å kunne stille som eneste deltaker i A!! :P

 

Slik er det i alle fall hos oss!! Dog er det bare noe vi kun spøker med for ingen bryr seg om resultatene, heldigvis! 8)

 

Det viktigste er ikke å vinne men å være med å smelle!! :lol:

Link to comment
Share on other sites

Må bare spesifisere litt:

- klasse AG3

- klasse HK 416, både i AG og 416 må du da stille i M75 feltuniform, og våpenet må være som utlevert, mhp sikter og tilbehør.

I AG3 og 416 klassa må du ha korrekt militær uniform.(Du må altså ikke ha M75, du kan ha mye annet rart på, du kan velge mellom M75, M98, M2000, M02, M04, og sikkert mer jeg ikke kommer på i farta)

I tillegg må du skyte med militær utlevert std ammunisjon. (NM255, NM231, NM223, NM60 og kansje fler jeg ikke kommer på i farta)

Link to comment
Share on other sites

Godkjente våpen:

Mauser M67, M59, M98 (og M98 bygd opp som både m59 og M67)

- og M/63, for de som måtte komme over noen av de sikkert (flere?) tusen som ble bygd ("mentor" har kanskje oversikt over antallet?).
Krag med div skjefter og dioptre.
I tida etter at STR 200 ble godkjent (1/1 1990) var det lang leveringstid, og mange skyttere kjøpte "Sauer-like" skjefter til Krag/M67, mens de ventet på å få grom-Saueren. Disse våpnene samler nå støv i diverse våpenskap - men de er fullgode våpen, til skyting i klasse 1 og 2. Går gjerne for en tusenlapp eller to på "Finn".
pluss div kal 22lr for rekruttklassene og div luftgevær.
Blant disse er treningsgeværet NM 159 for HV-ungdommen (forgjengeren til Våpensmias rekruttrifle) og alle NSSF-godkjente skiskyttervåpen (for rekrutteringsklassene).

 

Det skulle være våpen nok å velge i, man trenger ikke kjøpe STR 200 straks man vil delta i en DFS-skyting.

Link to comment
Share on other sites

I DFS-reglementet betegnes våpnet M/63. I KVFs oversikt kalles det M/64, det ble approbert i 1964. KVF vet like lite om det som alle andre, ser det ut til.

 

Våpnet hadde samme "stål" som M59, bortsett fra at hevarmen ikke var endret. Den originale M/98-merkingen ble beholdt. Våpnet fikk heller ikke nytt nummer, derfor uklarheita om antallet. Treverket ble endret ved at det ble kuttet et "hakk" ved pistolgrepet, og limt inn en kloss, som ble utformet som pistolgrepet på M/59. Skjeftet ble kuttet foran skjefteplata, og satt på en forlengelse, med ei kolbekappe. Denne er jeg ikke sikker på om var av stål, som M/59, eller av gummi, som M/67 (kanskje begge deler, avhengig av produksjonstidspunkt).

 

Jeg hadde ei slik rifle utlevert da jeg var befal på Stinkjersannan i 1968. Senere søkte jeg om å få utlevert noen slike fra IØIII, for å bruke til unge skifeltskyttere, men fikk alskens unnvikende svar.

- de 2000 våpnene visstnok stortsett ble hugd opp.
Vandalisme å skrote fullt brukbare våpen!
Link to comment
Share on other sites

Jegermeisteren: Vandalisme å skrote fullt brukbare våpen!

 

Jeg håper du aldri får vite omfanget hva som har foregått i det hensenet ang. destruksjon av våpen i det Norske Forsvaret.... "U"heldigvis så var jeg tilstede på arsenalet i Bjerkvik ved et par anledninger som kontrollør fra våpentekn. komp.

Har fremdelels klomp i halsen å blir grøtet i målet når jeg tenker på det grufulle synet av: Palle på palle som ble kjørt i kværna....... :cry::cry:

Link to comment
Share on other sites

Når jeg ser hva vi har av våpen i dag, så klarer jeg ikke å se noe negativt i å resirkulere de gamle riflene. Flere av våpnenen som nevnes over her har jeg skutt med, og et par var kjekke å ha, den gangen det var bare de. 22LR KJ, Rekruttrifla, M59, osv.

Men hva skal vi med dem i dag. Noen serier med en Sauer eller en Anschütz, og gamlebørsene blir stående, ingen vil bruke dem. Jeg har kastet en drøss av skytterlagets Rek. rifler, og ombygde KJ og Mauser, presise salongrifler, jajøss, men strengt tatt - idag - "mainnskit".

 

K

Link to comment
Share on other sites

Her i Ålesund er jegerklassen forvist til 100/finfelt fordi vi skyter med "ekspanderende kuler" og ødelegger elektroskivene. Har jeg nå høve til å spørre pent om å prøve 200m med begrunnelse om at det nå er åpning?

 

Er ny i gamet, og sliter litt med å få klarhet over sedvanene/reglene i DFS. Skøyt felt i vår, men måtte ligge på finfelt. Resultatene var ikke all verden, men det hadde vært artig å prøve litt lengre hold.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel strengt tatt ekspanderende, eller rettere sagt eksploderende, kuler de fleste bruker i DFS-skyting. Hullspisskuler, med ganske lite "hull", de oppfører seg som vanlige heilmantelkuler (tilført blyet bakfra) på skiva.

 

På elektronikken (bane, noen har også elektronikk på noen felthold) er det viktig at kulene oppfører seg som en "syl", dvs. stikker et lite hull i duken, som kula smetter gjennom. "Wadkuttere" og andre kuler som er omtrent tverre framme, eller eventuelt har en svært åpen hullspiss, vil "stanse" ut et hull i gummiduken, og man har ikke lenger et tett kammer, og får upålitelige resultater. Lapua Mega er omtrent tverr framme, ei meget god kule i viltet, men noe forb*****et skit på elektronikkskivene.

 

Hullspisskonstruksjoner, med påsatt plast-tupp, som f.eks. Hornady A-Max, er kanskje de snilleste mot skivene.

Link to comment
Share on other sites

Har testet litt på elekotronikk; hverken 6,5mm V-max eller 458 flatnesede kuler ødelegger mer eller mindre enn Lapua Scenar så fremt en treffer i "svarten".

Sprengladd V-max i isoporen ekspanderer av og til; men der drar da virkelig div hullspisskuler med seg nok til en liten Saccosekk også..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...