Jump to content

Nok en tråd om Kulebane og 6,5x55 Vs 308


oveo

Recommended Posts

Skal kjøpe meg rifle til jakt og står mellom 308 og 6,5x55. Er det man kan kalle lavere enn gjennomsnittet, så tenkte igrunn ei hendig rifle i 308. Men så var den store diskusjonen om Kulebane...

Brukte norma sin ballistics program og sammenlignet 308 og 6,5x55 på norma oxry.

Innskutt på 100 meter

 

Kulebane 308: 150m: - 49mm. 200m: - 152mm. 300m: - 554 mm

Kulebane 6,5x55: 150m: - 52mm. 200m: - 161mm. 300m: - 585 mm

 

Vet ikke om dette stemmer i praktisk, men om det er tilfelle, så er det lattlig liten forskjell mellom de.

Noen som kan bekrefte avkrefte dette?

I bruk under 300 er det ingen betydning om disse tallene stemmer.

Link to comment
Share on other sites

Om du er fersk jeger så glem alt om kulebane ved valg av kaliber. Uansett hvilke kalibre du kjøper av de to så har det ingen betydning i praksis. Begge er potente kalibre, skyter en inn med en 4-5 cm overslag/100m, er en rustet for det meste.

Link to comment
Share on other sites

I bruk under 300 er det ingen betydning om disse tallene stemmer.

Nå er Oryx det første man må glemme, dersom man ønsker flat kulebane - men observasjonen er 100% korrekt. Under 2-3-400m betyr utgangshastighet mer enn BC, og (bortsett fra for vindavdrift)

 

K

Link to comment
Share on other sites

Missforstå meg rett.

Har ingen planer om å skyte dyr på hverken 200 eller 300 meter i løpet av de nærmeste åra.

Er ikke det jeg har skrevet heller..

 

 

Det jeg spurte etter var angående forskjell på Kulebane mellom 308 og 6,5x55. Da med fabrikk ammunisjon.

 

Tok oryx som et eksempel siden jeg brukte norma sin app. Men vet ikke om dette være et dårlig valg for å sammenligne.

Link to comment
Share on other sites

Men vet ikke om dette være et dårlig valg for å sammenligne.

Er vel like dårlig som andre valg.

Oryx er ei veldig tung kule i 6.5x55, derav lav hastighet. I 308 er den bare nokså tung. 6.5mm Oryxen er også flatere foran enn 308-Oryxen, og bremser voldsomt opp (har dårlig BC) noe som gjør at den mister hastighet veldig fort.

Bruker en 140gr kuler for 6.5 og 155gr for 308, så får en at de to kalibrene skyter bra nøyaktig like flatt, på vanllig jakthold. De vil ha ca lik hastighet.

 

Du nevner at du ønsker ei hendig rifle - det er ingenting som tilsier at ei rifle i 6.5x55 ikke skal være like hendig som ei i 308.

 

Vet ikke om dette stemmer i praktisk, men om det er tilfelle, så er det lattlig liten forskjell mellom de.

Noen som kan bekrefte avkrefte dette?

I bruk under 300 er det ingen betydning om disse tallene stemmer.

Dette stemmer 100%, som sagt lenger opp.

 

Som det også er sagt lenger opp, til vanlig jakt betyr ingenting av dette noenting.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Brukte norma sin ballistics program og sammenlignet 308 og 6,5x55 på norma oxry.

Innskutt på 100 meter

 

Å skyte inn midt i på 100 m er bortimot det mest ugunstige du kan finne på, og derfor blir sammenligningen ikke helt optimal. Kalkulatoren fra Norma er fin den, og lettfattelig. Mitt råd er at du skyter inn på lenger avstand enn 100 m. Dvs. du kan jo gjerne foreta innskytingen på 100 m, men da med passe overslag iht. tabell. Deretter verifiserer du at du treffer der du ønsker på alle aktuelle avstander. Strengt tatt er det vel bedre å skyte inn med underslag( :shock: ) på 200 m, og deretter sjekke på 100 m. Treffer du på 200 m så er det ikke fysisk mulig å være langt unna på 100 m. Men selv små feil på korte hold kan bli gedigne på lange hold. Å skyte inn midt i på 100 m er "feil", det er derfor du treffer grusomme 60 cm under på 300 m. Jeg pleier gjerne å skyte inn slik at jeg treffer like mye under på 200 m som jeg treffer over på 100 m. Tanken med det er at hvis jeg kan godta å treffe under på 200 m, så kan jeg vel også godta å treffe over på 100 m. Det er egentlig litt dumt å henge seg opp i runde metriske tall for avstand. Viltet bryr seg fint lite om slikt, og befinner seg aldri på verken 100 m eller 200 m. Det befinner seg alltid på en avstand forskjellig fra 100 m eller 200 m. Og det er disse avstandene du ønsker å treffe på. Og da snakker vi i praksis om et kompromiss mellom lave treffe på lange hold og høye treff på korte. Det er viktig å forstå at kneppene på kikkerten endrer vinkelen mellom siktelinje og kulebane. Det er ikke en høydejustering, selv om det gjerne kalles det.

Oppsummering: Riktig innskyting kan langt på vei kompensere for krum kulebane.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tyskerne og tyske ammoprodusenter har lagt seg på en slags bransjestandard for innskyting ser det ut til, og oppgis til de forskjellige patroner, gjerne trykt på pakka.

Benevnes GEE og kan oversettes med gunstigste innskytingsavstand. Det er da oppgitt det hold kula krysser siktelinja for andre gang uten at kula I mellom krysningspunktene fraviker siktelinja med mer enn 4 cm. (Teoretisk. Forutsetter selvsagt at hastighet stemmer sånn noenlunde I aktuelt våpen)

Om en går inn på feks Geco eller RWS sine sider er det lett å sammenligne kuler og patroner vha oppgitt GEE.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

308 Win i ei børse med kort kasse er ikke feil... kutte løp 10cm og montere en demper har du en hendig fin rifle. 6.5x55 krever lang kasse, og vil bli tyngre.

308 Win åpner for kule vekter fra 110 helt opp til 220 grains kuler, et hav å velge i. 6.5 har et mye mer begrenset kulevalg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...