Jump to content

Ny pipe i Mausern ;)


Mas-36

Hvilke kaliber?  

57 members have voted

  1. 1. Hvilke kaliber?

    • 6,5x55
      22
    • 308Win
      15
    • 30.06
      20


Recommended Posts

Skal i sommer sette inn ny pipe i Mausern da den gamle holder ikke mål lenger. Det blir ikke noe spennede men en av de 3 store. Men har lyst til å høre hva dere liker best :wink:

 

Lader selv og har papirer på løp i alle 3 så søknader og slik er i boks :oops: Tenker passe langt løp, ca 51cm og demper på. Jakter ikke større enn rådyr, og alle tre kan jo brukes til alt i Norge.

 

Hva ville du valgt?

Link to comment
Share on other sites

Mausern er en M67. Den er for tiden utstyrt med ei dårlig pipe i 6,5x55 med ett M-149 underbeslag. Men har også det orginale M67 og ett M98 underbeslag som er forlenget for militær M1 ball 30.06. Har ikke opplevd tull med hverken 6,5x55 i M-149 beslaget eller 308Win i orginal beslaget.

Link to comment
Share on other sites

Med 51cm løp ville jeg droppet 30-06. Begge de 2 andre bør fungere fint med kort pipe. Fine til rådyr er dem også. Ser ingen grund til at de skulle mate dårlig heller om børsemaker gjør jobben sin.

 

Hvorfor ville du droppet 30.06 i 51cm pipe? Har da hatt det i 56cm pipe og funker greit det. Smeller litt med tregt krutt og uten demper, men skyter helst med demper om jeg bruker slike ladninger. Lader treningsammo svakt med lette kuler og raskt krutt.

Link to comment
Share on other sites

feil matingen jeg referer til her kommer som regel fra at patronene ikke ligger rett over verandre i magasinet, med 3006 slipper du det problemet. I forhold til lengde ville jeg bestemt først som sist om du skal eller ikke skal ha demper. og hva skal du bruke børsa til.

Om du går for demper ville jeg hatt 50 cm eller kortere pipe. Personlig liker børser uten demper, men med litt lengde på pipa. Opp mot 60cm er fint.

Link to comment
Share on other sites

Med 51cm løp ville jeg droppet 30-06. Begge de 2 andre bør fungere fint med kort pipe. Fine til rådyr er dem også. Ser ingen grund til at de skulle mate dårlig heller om børsemaker gjør jobben sin.

 

Hvorfor ville du droppet 30.06 i 51cm pipe? Har da hatt det i 56cm pipe og funker greit det. Smeller litt med tregt krutt og uten demper, men skyter helst med demper om jeg bruker slike ladninger. Lader treningsammo svakt med lette kuler og raskt krutt.

 

Den praktiske forskjellen på 30-06 og 308 er jo strengt tatt mengden krutt du får plass til bak kula. Med pipe på 51cm vil du ende opp med å blasé en del ubrent krutt ut pipa om du benytter 30-06. Betraktelig mindre problem med 308. I praksis er ikke dette noe problem, du bare kaster bort krutt som du ikke får noe igjen for. Om du bruker demper derimot vil du fort kunne oppleve at det kommer en god del ubrent krutt ut I demperen, noe som etter min mening bør øke slitasjen på demper betraktelig.

Link to comment
Share on other sites

Nå skriver jo trådstarter at han hovedsakelig jakter rådyr, og da er det etter min mening lite å diskutere. 6,5x55 er nær perfekt, med minst rekyl av de 3, gir best praktisk presisjon(for de fleste), funker meget bra selv med kort løp. Har selv gått fra 3006 til 6,5x55 og jakter hjort og rådyr. Fordelen med 6,5 etter min erfaring er (oftest)litt penere rådyrslakt, og mindre rekyl som gjør at det er enklere å se treff i kikkerten før vippen kommer.

Hadde jeg jakta elg hadde valget blitt 3006, 308 ser jeg ingen fordeler med over de to andre utenom mulighet for kort kasse og kompakt rifle.

Link to comment
Share on other sites

Større patron gir mer fart i samme kaliber (dvs. løpsdiameter!) - uansett pipelengde. Og mer krutt, og saktebrennende krutt, gir mer "munningsflamme" enn mindre og hurtigere, ved samme pipelengde. Vil du ikke ha demper, velg minst 60 cm pipe, i tilfelle du kan komme til å skyte uten hørselvern. Hver cm kortere pipe bringer lydtrykket nærmere grensen for uopprettelig hørselsskade.

 

30-06 og 308 W er, grovt sett, samme patron - med 150 grs. projektiler. Forskjellen oppstår når du går opp i kulevekt, f.eks. hvis du skal jakte stor elg eller grizzly (som du altså ikke skal). Velg i tilfelle den av dem du har kasselengde til.

 

6,5 x 55 er en annen patron - og mye mer fleksibel til å lade for "smått storvilt", toppjakt og "plinking" enn de to andre. Jeg ville valgt den - men du bestemmer sjøl.

Link to comment
Share on other sites

Er jo en mulighet, men må kjøpe inn ny demper da. Bedre å ha litt kortere pipe og bruke opp igjen demper jeg har. Derfor jeg har falt på ca 51cm pipe. Har hatt 48cm om 30.06 engang og så kort pipe i det kaliber vi jeg ikke ha opp igjen :mrgreen: Smeller som fy uten demper og med demper så blir den utrolig varm etter få skudd :oops:

Link to comment
Share on other sites

Smeller som fy uten demper og med demper så blir den utrolig varm etter få skudd :oops:

 

Hmmmm, lurer på hva som gjør den demperen så varm...... :winke1:

 

Nei ikke jeg heller :wink::lol: Blir jo litt fyring til kråka med store hylser og korte løp 8) Derfor jeg liker 308 win bedre enn 30.06, mes ser jo penere ut med ei lang hylse i den store kassa :D

Link to comment
Share on other sites

3006 i 50cm pipe er null problem, mi pipe var 48cm. 6,5 pipa mi er 49cm, gir god fart fremdeles og funker godt med demper. Å skyte uten demper er uaktuelt for meg, om det da ikke er i et land der demper er forbudt. Da bruker jeg hørselvern, og det betyr ingenting om løpet er 49 eller 56cm

Link to comment
Share on other sites

6 .5 x 55, fordi det er et genialt kaliber. greier alt jakt i Norge, veldig høy presisjon på det meste av kuler og amo, lett og billig amo. De fleste jaktbutikker og alle skytterlag har et bredt utvalg av billige kuler og amo til kalibret og ikke minst veldig liten rekyl.

Link to comment
Share on other sites

Nå blander du 2 saker, den blir nemlig enda mer hensiktsmessig om du har samme pipelengde i 308win. Da blir demperen mindre varm også, som følge av mindre kruttbrenning i demper.

 

Det er din mening, som tidligere nevnt ser jeg ingen fordeler med 308 annet enn kort kasse. Om du synes det er viktig at du kan skyte noen flere skudd etter hverandre på banen så greit nok. Jeg hadde den minste demperen til atec på min 3006(ctm4), og det var ingen problem på banen med 48cm løp. På jakt syntes jeg riggen ble lang, selv med 48cm løp, og valgte derfor å bytte i ei rifle "uten låskasse".

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...