Jump to content

Endrer bruk av tofot streffpunkt


Target

Recommended Posts

Sannsynligvis får du det. Ikke fordi noe er galt, men du ligger/sitter anderledes med tofot, og da endrer du rekylopptaket og sannsynligvis treffpunkt også. Kommer selvsagt an på hva du skal skyte - reven har større treffområde enn en rype. Skal du vårjakte rådyr i Sverige, så burde det gå, men hvor bor du siden det er så vanskelig å få løsnet et skudd? Er greit å vite om forskjellene, så skyt inn med den skytestillingen du bruker mest, og deretter tester du med den alternative skytestillingen. Når du vet forskjellen, så kan du kompensere for dette. Tror ingen her inne vil si at du uten videre kan anta at alt er som før...

Link to comment
Share on other sites

Vanligvis vil en ikke ha noen treffpunktendring å snakke om. Enkelte rifler kan endre treffpunkt om bruken av tofot f.eks. bøyer forskjeftet så det hviler mot pipa. Enkelte skyttere kan endre treffpunkt da de gjerne ankrer stokken i skuldra litt lavere enn ved annen skyting, eller de kan ligge "svakt", i forhold til liggende skyting og på skrå, og en får det klassiske hoppet til siden.

 

Har du en god og solid "riktig" teknikk så vil forskjellen være minimal. Jeg kompenserer aldri for skytestilling. Jo, jeg vet hvor jeg ofte bommer i de forskjellige stillingene, men de "gode", skuddene er stort sett i samme middeltreffpunkt. Jeg har ikke et annet treffpunkt knestående selv om 3 skudd på rad godt kan være ned høyre pga. dårlige avtrekk.

Samtidig, om du har en "god og solid teknikk", så hadde du nok visst dette, og ikke spurt. Du trenger neppe å skyte inn på nytt, men du trenger å trene litt med tofot.

 

Det forresten skrevet oppad stolper og nedad vegger om teknikk og tofot her inne, les og bli vis :wink:

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg har minimal erfaring med tofot, men jeg tillater meg å være uenig med deg Krister! En kompis ( som er en rasende god skytter, både frihånd og i benk ) måtte bytte børse midt i rensjakta. Rett før avreise skøyt han inn rifla pinlig nøyaktig i sandsekker, før han skrudde på tofoten. Jeg sa jeg var skeptisk til om treffpunktet var det samme med tofot og sandsekker, men det trodde han ikke betydde noe. Etter å ha skutt en rein i pukkelen, testet han rifla på nytt. Den gikk betydelig høyere med tofoten, enn den gjorde i sandsekkene noen dager tidligere. Dette var en liten lett remington seven i 308.

For min del har jeg ikke brukt tofot siden den turen, jeg merket også at underlaget hadde noe å si for hvor rifla mi traff. ( bløt sand ga et annet treffpkt enn fjell )

Jeg antar at korte, lette rifler har mer utslag enn lange, tunge, og at det er rekylopptaket som gjør disse utslagene. Jeg har likt treffpkt med og uten skytereim, eller anlegg på sekken, derfor gikk jeg tilbake til denne type "støttehjul" fremfor å lære meg hvordan man skyter med tofot...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Etter å ha skutt en rein i pukkelen, testet han rifla på nytt. Den gikk betydelig høyere med tofoten, enn den gjorde i sandsekkene noen dager tidligere.

Men testa han om igjen med sandsekkene? Kan det være andre årsaker? Uansett, selv om jeg sier det er sjelden med store avvik, så er det ingen fasit - det er unntak fra alt. Likevel, jeg ser nokså mange skyte med tofot (men veldig få av dem er gode skyttere med reim og sånt), og problemet du beskriver er etter mitt syn ikke veldig vanlig (mindre vanlig nå enn før), og som regel forbigående. Som regel har jeg inntrykk av at om det er forskjell, så blir den mindre og mindre allerede ved et minimum av trening.

 

Vi er en liten gjeng som skyter mye sammen, og flere er relativt habile skyttere. Vi går fram og tilbake mellom tofot, frontrest, anlegg på ei rot, knestående og sittende, anlegg på bildøra..., og alt mulig. Det har også blitt skutt flere DFS-feltstevner med godt resultat, og nøyaktig samme treffpunkt som under skyting med tofot.

 

Jeg antar at korte, lette rifler har mer utslag enn lange, tunge, og at det er rekylopptaket som gjør disse utslagene

Det tror jeg også, og god og solid kontakt i skulderen blir viktigere og viktigere jo mindre og lettere. Jeg har et sauerløp som 40cm langt, og skrur jeg av lyddemperen så er det VELDIG lite som skal til for å skyte 8-ere over. Er jeg pinlig nøyaktig så samler den 15mm på 100m, men sover jeg når jeg trekker av, prater med folk mellom skuddene osv, så er hvert 3 skudd høyt over, med middeltreff midt i 8eren.

Underlaget betyr ingenting - eller alt. Er det snø, gummi, grus, og en kan lene seg inn i rifla - så holder en kontakten automatisk, og alt er fint. Er det stein, betong, is, en glatt tofot - så kanskje en glemmer seg, og bang, man skyter litt høyt, og selvsagt høyere jo kortere, lettere og mere magnum rifla er. Prøv det der med en T3 Lite i 300WM :wink:

Etter mitt syn betyr ikke dette at treffpunktet endrer seg, men at man ved å endre stilling åpner opp for andre skytterfeil, og andre resultater av disse. Noen ganger så tror jeg f.eks. at treffpunktet endrer seg ned og til høyre på knestående :oops: Stående endrer det seg vekk fra sentrum...

 

Gode skyttere som er gjennomtrente i de klassiske stillingene kjenner feilene de er utsatt for i disse, og hva de må passe på, og det sitter i ryggmargen, og man holder jo ikke rifla 1cm foran skuldra når man skyter med reim - det er fort gjort om man har lite trening med tofot. Og med ei let rifle da...

 

Dårlige skyttere har derimot langt flere og større skytterfeil tilgjengelig i de andre stillingene og vil skyte bedre med tofot, siden de da faktisk klarer å holde rifla i ro før de trekker av, og mer i ro mens de trekker av.

Dersom de gode skytterene tar seg tid til å trene litt med tofot, så vil de se at holdeområdet, sammenlignet med liggende kanskje er 1/4 av størrelsen, og at utslaget ved et dårlig avtrekk også er mye mindre. Ved optimalt rekylopptak har en mye mindre rekylbevegelse også, og mindre variasjon. Likevel, de som er veldig gode til å skyte med reim er så gode at det er lite å forbedre faktisk. Det er faktisk ganske lett å skyte dårligere enn Geir Atle Metveit skyter med reim...

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...