Jump to content

hjelp til å identifiserer skytterfeil


icarus

Recommended Posts

Jeg har begynt å tulle når jeg er på skytebanen…

 

Har den siste tiden tatt meg ved gjentatte anledninger ikke å klare å få til skikkelig sikteretur/ falle tilbake på målet ved liggende skyting. Det gjelder liggende skyting med tofot og beanbag, så alt skulle ligge til rette for at hjelpemidlene er i orden.

 

Skudda går der de skal, men i rekylfasen drar jeg ut venstre, og innimellom litt høyt. Dette medfører at jeg mister målet, og må jobbe rifla tilbake,i steden for å falle naturlig inn igjen. Dette igjen medfører jo at jeg bruker tid på å komme tilbake på målet, og at jeg ender opp med å "dytte" rifla, eller å måtte skifte stilling for å ta et nytt skudd.

 

Jeg har prøvd å gå over basicen; ligge rett bak rifla, passelig "trykk" på tofoten, kolbe i skuldra, naturlig siktepunkt, skikkelig avtrekk, (skudda treffer) osv., men klarer ikke å identifisere hva jeg gjør galt. Jeg tror det er reykylopptak/stilling siden returen drar ut der den gjør, men klarer ikke å rette på dette på egen hånd.

 

Feilen har jeg dratt med meg ned på .308 også, noe jeg ikke har merket noe til tidligere. Hvilken dårlig uvane har jeg lagt meg til?

 

Jeg skjønner godt at det ikke er lett å gi "fasiten" uten å se skytter i aksjon, men alle tips eller tiltak jeg kan gjøre for å klare å identifisere feilen hadde vært mottatt med takk!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har begynt å tulle når jeg er på skytebanen

Velkommen etter...

 

Resten synes jeg høres som en klassisk "er ikke rett bak rifla", og har kjøpt seg grøvre kaliber (dette er noe vi alle sliter med, hver gang jeg tar ut 338en, så ser jeg dette - jeg gjør det nok i 6.5, men resultatet er ikke like håpløst).

Store tunge kalibere vil avsløre feil som ikke vises med små kalibere, særlig dersom en bruker munningsbrems, som kan kamuflere effekten på 308 og 6.5 og slikt. 338 og oppover vil fortelle deg hva du egentlig gjør :wink:

 

Dersom du er høyrehendt, så flytt deg (ræva, magen, tyngdepunktet) mpt høyre, til rifla hopper til venstre, så litt tilbake. Øvelsen er veldig beskrivende om du bruker ei lett rifle i 338LM, uten brems, men alt vil vise deg dette om du ser etter.

Ligger du i ei stilling og får forskjellig resultat, så se på kontakten mellom skulder og rifle, på kraften i kontakten, kontaktpunktet, og på hvor du er i pustsyklusen (puster du like mye ut for hvert skudd?), og slapper du av, og like mye - for hvert skudd? Lett å si, vanskelig å gjøre.

Ofte vil en måtte inn i ei nesten ubehagelig stilling før rifla går rett opp - rett ned, det må da evt. fikse med endrigner i kikkertmontasje, lop, og som regel høyden på kolbekappa.

Du kan jo også eksperimentere bevisst med presset mot kolben. Men la det være vekta di, og ikke muskler som gjør det - "Do not muscle the gun"

 

Det jeg beskriver er nok det vanligste feil/kur-opplegget i skyting med tofot, men om det er ditt problem, eller om det er noe annet - det er jeg spent på. Håper det virker.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Fjernundervisning fungerer:)

 

Du hadde helt rett M67, stilling og at jeg ikke lå rett bak rifla var avgjørende.

 

Etter noen turer til på banen, og ved å følge oppskriften din om å flytte tyngdepunktet gjennom, og litt tilbake, klarte jeg å hente inn rekylen igjen. Men stillinga kjentes unaturlig, banan-aktig og uvant ut. Trodde jeg var helt på jordet til jeg så hvordan rekylen landet mye finere enn tidligere.

 

Var også vanskeligere å få til en natural point of aim med "riktig" stilling, så blir nok noen timer tørrtrening på stuegulvet framover:)

 

Ogå en grei erfaring at antall skudd jeg klarer å holde meg konsentrert på og ligge riktig bak, går drastisk ned når kaliberet går opp:)

 

Uansett, takk for hjelpa! Fint å ha en "helpdesk" å henvende seg til! :)

Link to comment
Share on other sites

Etter noen turer til på banen, og ved å følge oppskriften din om å flytte tyngdepunktet gjennom, og litt tilbake, klarte jeg å hente inn rekylen igjen. Men stillinga kjentes unaturlig, banan-aktig og uvant ut. Trodde jeg var helt på jordet til jeg så hvordan rekylen landet mye finere enn tidligere.

Det er godt å høre. Nå er det ikke min oppskrift, jeg bare refererer den. Vi ble lært å skyte sånn i 1987 mener jeg å huske, og andre sikkert før det.

Men det er med skyting som med mye annet, man må kunne visse ting for å bli flink, og det er ikke alltid (heller sjelden faktisk) at en kommer på alle detaljene selv. Alt for mange skyttere skyter med 100% selvoppfunnet teknikk, som ofte er langt fra optimal.

 

Stillingen kan kjennes unaturlig, og med mange våpen blir den litt ekstrem - kikkertposisjon kan f.eks. bli feil ift. andre stillinger, samme med LOP, og andre justeringer. Er en i ytterpunkter så kan den bli veldig feil, men riktig justert, veldig riktig.

Når en skyter godt (hvis :roll: ) så er det lett å begynne å slurve, og å "utvikle" seg andre veien, for så å måtte hente seg inn igjen. Det er lurt å lage seg en sjekkliste for hvordan legge seg ned bak rifla, og samtidig en som skal oppfylles for hvert skudd - da slipper en at det "sklir ut".

Rekylbremser har en tendens til å kamuflere ei dårlig stilling, da bare skyter en dårlig, uten å se at rifla hopper. Om en bruker slikt, så er det ikke dumt å skyte litt uten også.

 

 

Det samme gjelder, selvsagt, speilvendt.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...