Jump to content

6,5x55 VS 308?, pibens levetid?


Sierra13

Recommended Posts

Hej

Jeg går og leder efter en Sauer STR men kan ikke helt beslutte om det skal være i kaliber 308win eller 6,5x55.

Grunden til jeg overvejer 308win er pga den skal med på jakt, blandt andet elg og vildsvin. Men hovedsagligt skal riflen bruges til træning, og en smule råvildt og rævejagt. Samt at jeg har 2 rifler i kaliber 308 win i forvejen men ingen i 6,5x55

80% træning

10% elg/svine jakt

10% råvildt/ræve jakt

 

Så tænkte jeg hvilke fordele er der ved 6,5x55? og hvilke er der med 308win?

og tænkte især på hvor lang tid holder en Sauer 200 STR 6,5x55 før den er udskutt? og hvor længe holder en 308win før den er udskutt? nogle siger at 308win holder op mod 8000 skud og 6,5x55 ikke holder mere end 3000skud, for ville gerne have en hvor piben ikke skal skiftes så ofte

 

Hvilke overvejelser bør jeg ellers gøre før jeg vælger hvilken kaliber jeg vil have?

Jeg har selv lavet en lille liste.

 

6,5x55 Pros

billigere at skyde med (træning)

mindre rekyl

Bedre SD value

Bedre BC value

 

6,5x55 Cons

jagtprojektiler er lettere og ligger tæt på grænsen for om man må bruge den til klasse 1 vildt, og er forbudt i tyskland flere steder da de kræver minimum 7mm projektiler

kræver længere pibe end 308win (påtænker at få lyddæmper på

Piben holder ikke nær så længe som 308win?

Kan blive forbudt til klasse 1 hvis der kommer blyforbud

 

308win Pros

Bedre jaktlige egenskaber (tungere projektiler og mere anslagsenergi)

Kan bruges med kort pibe

Piben holder længere før den bliver udskudt

 

308win Cons

Lidt dyrere at træning med ( så længe jeg ikke lader min ammunition selv)

Lidt mere rekyl (er normalt ikke rekylskræk når riflen vejer 5kg eller mere når det er 308win)

Dårligere SD value

Dårligere BC value

 

 

På forhånd tak, Hvis der skulle være en sprogbarriere så oversætter jeg gerne til engelsk..

Link to comment
Share on other sites

dfs.no oppgir priser på Sellier & Bellot til 10 øre ekstra for .308

Det blir NOK 300 mere ved 3000 skudd.

Men du lader selvfølgelig selv :-)

 

Jeg ville helt klart gått for .308 under ellers like forhold.

 

.308 gir i ditt tilfelle lettere logistikk og produksjon.

 

Hvis du ikke finner Sauer 200 GRS på egun.de

så har DFS til rett under NOK 16000 per stykk.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

I Danmark giver man kun 5000 DKR (cirka 5500 NOK) for en sauer STR brugt men med næsten nyt løpp. :D

Lige nu skyder jeg kun med Norma golden Target og der koster 6,5x55 cirka 5,3DKR/stykket og 308win 6,5DKR/stykket. men jeg burde jo begynde at lade selv, såfremt jeg finder tiden til det 8)

 

Men jeg tænkte især lidt på hvor længe løbet (piben) holder på 6,5x55 og på 308win, for selvom det er lidt dyrere at skyde med 308win så betyder det jo ikke nogen hvis piben så også holder længere..

 

".308 gir i ditt tilfelle lettere logistikk og produksjon." er lige præcis derfor jeg overvejede at få den i 308win selvom næsten alle i Danmark skyder med 6,5x55 i deres jaktfeltrigg og banerifler

 

 

Mange tak for dit svar jim114 :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

ja .308 gir i mitt tilfelle lettere logistikk og produksjon. Men her i Danmark synes alle bare at jeg er idiot fordi jeg vil have 308win, så havde brug for at høre fra nogle kloge mennesker at jeg ikke var helt galt på den ved at tage kaliber .308

 

 

og umiddelbart er der ikke kæmpe stor forskel på .308 og så 6,5x55, det er kun små ting der skiller dem fra hinanden.

Link to comment
Share on other sites

Har en Tikka I .308 som sikkert har passert 15K. Ikke super presisjon lengre, men holder da godt MOAen med 5 skudd på 100 metern.

Har ikke erfaring selv, men har fått inntrykk av at 6,5en ikke anses som optimal hverken på elg eller gris.

Link to comment
Share on other sites

Har en Tikka I .308 som sikkert har passert 15K. Ikke super presisjon lengre, men holder da godt MOAen med 5 skudd på 100 metern.

Har ikke erfaring selv, men har fått inntrykk av at 6,5en ikke anses som optimal hverken på elg eller gris.

Fortæl ikke det til svensken! så kommer de efter dig :lol:

Men det er også mit indtryk, den ligger jo også kun lige på grænsen energimæssigt for om den er lovlig

Link to comment
Share on other sites

I Sauer STR ville jeg valgt 6.5x55.

 

Med ditt bruk har du kun fordeler med 6.5x55:

Noe bedre ( vanligvis) praktisk presisjon (langhold, vind mv..)

For jakt på elg/villsvin så gir faktisk 6,5x55 med gode kuler bedre "drepeevne" og kortere fluktstrekning* enn 308w/30-06 :wink:

 

Pipens levetid med beste presisjon er litt kortere for 6.5x55...men kapper man løpet noen cm etter at presisjonen blir dårligere så er det like godt igjen... og dette gjør ingen ting sålenge du skal bruke våpenet som beskrevet.

 

*Bla dokumentert i den store testen i i Sverige publisert i bla Jakt og Fiske

Link to comment
Share on other sites

*Bla dokumentert i den store testen i i Sverige publisert i bla Jakt og Fiske

Har du et link til testen? umiddelbart kan jeg ikke selv lige finde den?

 

Fordelen ved 6,5x55 er også at 90% af de STR der er i danmark er i kaliber 6,5x55.

 

Synes bare det ville være nemmere kun at have .308win fremfor at skulle til at have ammunition til 2 forskellige kalibre på lager

Link to comment
Share on other sites

Pipens levetid med beste presisjon er litt kortere for 6.5x55...men kapper man løpet noen cm etter at presisjonen blir dårligere så er det like godt igjen

Løpet blir slitt i overgangskonus, kappes den av er det slett ikke lett å sette pipen inn Saueren igjen. Teoretisk kan en brotsje opp til 6,5-06 AI for å fjerne litt av det utslitte området, men i praksis forblir pipen utslitt.

Så virkeligheten er at når en sauerpipe er utskutt så er den bare å kassere.

Link to comment
Share on other sites

En pibe koster omkring 3000-4000kr til en STR, og for en kaliber 6,5 vil pibeomkostningerne pr skud være mellem 50 øre og 1 krone.

For en 308 vil prisen for pibeslitage være mellem 30 og 70 øre pr skud.

Så får du til gengæld større rekyle og dårligere balistik, med en højere pris for 308 (automatdværg) ammo

Link to comment
Share on other sites

I Danmark giver man kun 5000 DKR (cirka 5500 NOK) for en sauer STR brugt men med næsten nyt løpp. :D

Hvor i Danmark selges 200STR for 5000DKR?

brugt vel og mærke, men på skyttensmarked http://programmer.skytten.dk/marked/skyttensmarked.asp" target="_blank

Der kan være heldig, eller på Facebook siden for skyttensmarked, men normal prisen er nok 6000-6500 brugt. Men man kan være heldig

 

I klubben blev der købt en for 5200kr med løb der havde skudt ca 1200 skud.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

En pibe koster omkring 3000-4000kr til en STR, og for en kaliber 6,5 vil pibeomkostningerne pr skud være mellem 50 øre og 1 krone.

For en 308 vil prisen for pibeslitage være mellem 30 og 70 øre pr skud.

Så får du til gengæld større rekyle og dårligere balistik, med en højere pris for 308 (automatdværg) ammo

I danmark koster:

 

Pris DKK 3.598,00 (EUR 489,52) for et Sauer løb i 6,5x55

 

Det eneste Sauer løb på lager i 308win er med gevind og koster ca 5000kr, men umiddelbart tror jeg også de får nogle almindelig hjem i skyttebutikken.

 

En S&L pibe koster cirka 4500 kr

 

En Lothar Walther cirka 4200kr

 

En Heym koster mellem 2500 og 3000kr om det skal være 19 eller 21mm tykt løb

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Er der egentlig nogen der ved hvad de mørke Sauer STR skæfter er lavet af? er det laminat eller valnød?

Jeg ved det lyse skæfte er laminat skæfte men hvad med det mørke? Synes egentlig det mørke er pænest, men hvis det lyse laminat skæfte er bedst i forhold til dårligt vejr ville det jo være at foretrække.

Link to comment
Share on other sites

De få jeg har sett av Sauer 202 er nøttetre.

Det er neppe billig.

 

Laminert nøttetre ser slik ut

http://www.boydsgunstocks.com/product.htm?pid=103192#

(Trykk så får du større bilde)

 

Jeg ville klart valgt nøttetre uansett holdbarhet som sannsynligvis er utmerket uansett.

Det er større områder beplantet med nøttetre i Tyskland.

Nøttetre vokser naturlig i store deler av det østlige USA.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

I trådstarters tilfelle ville jeg anbefalt å gå for en 308, av den enkle grunn at logistikken blir så meget enklere, samt at man ved å lade selv, utmerket godt kan hente fullt ut akseptabel presisjon i en 308.

Fra mitt personlige ståsted er valget helt klart en STR i kaliber 308, slik trådstarter legger frem situasjonen.

308 er sterkt undervurdert med tanke på presisjon, når man snakker hjemmelading.

 

Lykke til!!

Link to comment
Share on other sites

Når jeg snakker om å kappe løpet på Sauer STR snakker jeg Ikke om å kappe i kammerenden.

 

Det er riktig at det blir slitasje i overgangskonus etter kammeret...dog har det vist seg i praksis at kapper man pipa i fron(+-10cm) og kroner på nytt får man ofte tilbake god nok presisjon :wink: Og ofte mere ennn god nok presisjon til det TS beskriver våpenet skal brukes til.

 

Ser man videre på ammunisjonspriser ( i Norge) vil 6.5x55 også med kortere levetid på løp gi fordeler økonomisk.

 

308w er en utmerket patron,men slik jeg ser det er Sauer STR med sin tyngde pg "lange"låsekasse bedre egnet for 6.5x55.

 

Når det er sagt er en klar fordel med Sauer STR at om TS velger det ene eller andre er det bare å forandre mening senere og bytte kaliber :wink:

Link to comment
Share on other sites

Dette er en interessant diskusjon.

 

Argumentet med at "Saueren er bedre egnet for 6.5x55" kjøper jeg ikke, den er akkurat like godt egnet for 308. At 308 ammunisjon er dyrere enn 6.5 kan jeg heller ikke se, Norma tar f.eks. akkurat samme pris for Golden Target i 308 som i 6.5, men det er variasjoner rundt om, og 308 er kanskje ikke akkurat like tilgjengelig, i Norge iallefall. Kuler er like tilgjengelig, og koster omlag det samme.

 

I det store så er dette en diskusjon om pipelevetid vs rekyl og ulemper som tilgjengelighet og pris, og delvis ballistikk. Jeg har nettopp byttet til 308 i ene Saueren, delvis for å slippe "å bytte pipe hele tida". Har ikke skutt mye ennå, men ser noen punkter:

 

For 308:

- lang pipelevetid (gjenstår å se), man sparer 3500,- pr. pipe (dobbel levetid) + evt. gjengejobb, og slipper styret med å bytte

- enklere puss, opplever at 308 er lettere å pusse, det er mindre "svart faenskap" i løpet helt enkelt, subjektivt

- mange påstår at 308 er mer presis. Jeg har ikke sett dette

- ingen diskusjon ift. energikrav på elg

- leverer mer MV på stålmål

- lettere å se kulehull

 

 

Mot 308

- vanskeligere tilgjengelig ammo (tenker kvalitietsammo), skytterlagsammo i 308 er ikke like vanlig som i 6.5x55

- Noe dårligere ballistikk, men kun relevant >3-500m, om en skal nærme seg 6.5x55 ballistikk så stiger ammoprisen,

- Mer rekyl, det ER mer rekyl (eller er det det?), men har ikke opplevd det som et problem, er himmelrike ift. 338LM :wink:

 

Har man det ene kaliberet, med hylser og dier og rutiner og ladedata og alt, så ser jeg igrunnen ingen grunn til å bytte. Fordelene oppveier delvis hverandre.

 

Eneste tilfellet der en kan se en klar fordel 6.5x55 er til langholddsskyting over 600m. Her blir fordelene av lange slanke kuler i god fart mer og mer tydelige. Du skal rett og slett være jævlig god for henge med en "OK" 6.5x55 skytter etterhvert.

Skal en ikke skyte over 5-600m så er egentlig veldig liten forskjell på de to kalibrene

 

K

Link to comment
Share on other sites

Slitasje i munningen er stort sett feil pussemetode, Løpet slites ikke ut, de ødelegges av utbrenninger i overgangskonus på grunn av varmepåvirkning. Når løpet slutter å gi presisjon så er første del av riflingen nesten borte, og det er ingen hjelp i å kappe munningen for å bøte på slitasje i andre enden av løpet.

Link to comment
Share on other sites

De få jeg har sett av Sauer 202 er nøttetre.

Det er neppe billig.

 

Laminert nøttetre ser slik ut

http://www.boydsgunstocks.com/product.htm?pid=103192#" target="_blank

(Trykk så får du større bilde)

 

Jeg ville klart valgt nøttetre uansett holdbarhet som sannsynligvis er utmerket uansett.

Det er større områder beplantet med nøttetre i Tyskland.

Nøttetre vokser naturlig i store deler av det østlige USA.

 

Mvh

Jim114

 

 

Nej man får ikke Sauer STR i valnød skæfte gratis, men så må jeg må bare betale det mere :lol: Jeg synes det er meget pænere end det almindelige lyse laminat :)

Link to comment
Share on other sites

Dette er en interessant diskusjon.

 

Argumentet med at "Saueren er bedre egnet for 6.5x55" kjøper jeg ikke, den er akkurat like godt egnet for 308. At 308 ammunisjon er dyrere enn 6.5 kan jeg heller ikke se, Norma tar f.eks. akkurat samme pris for Golden Target i 308 som i 6.5, men det er variasjoner rundt om, og 308 er kanskje ikke akkurat like tilgjengelig, i Norge iallefall. Kuler er like tilgjengelig, og koster omlag det samme.

 

I det store så er dette en diskusjon om pipelevetid vs rekyl og ulemper som tilgjengelighet og pris, og delvis ballistikk. Jeg har nettopp byttet til 308 i ene Saueren, delvis for å slippe "å bytte pipe hele tida". Har ikke skutt mye ennå, men ser noen punkter:

 

For 308:

- lang pipelevetid (gjenstår å se), man sparer 3500,- pr. pipe (dobbel levetid) + evt. gjengejobb, og slipper styret med å bytte

- enklere puss, opplever at 308 er lettere å pusse, det er mindre "svart faenskap" i løpet helt enkelt, subjektivt

- mange påstår at 308 er mer presis. Jeg har ikke sett dette

- ingen diskusjon ift. energikrav på elg

- leverer mer MV på stålmål

- lettere å se kulehull

 

 

Mot 308

- vanskeligere tilgjengelig ammo (tenker kvalitietsammo), skytterlagsammo i 308 er ikke like vanlig som i 6.5x55

- Noe dårligere ballistikk, men kun relevant >3-500m, om en skal nærme seg 6.5x55 ballistikk så stiger ammoprisen,

- Mer rekyl, det ER mer rekyl (eller er det det?), men har ikke opplevd det som et problem, er himmelrike ift. 338LM :wink:

 

Har man det ene kaliberet, med hylser og dier og rutiner og ladedata og alt, så ser jeg igrunnen ingen grunn til å bytte. Fordelene oppveier delvis hverandre.

 

Eneste tilfellet der en kan se en klar fordel 6.5x55 er til langholddsskyting over 600m. Her blir fordelene av lange slanke kuler i god fart mer og mer tydelige. Du skal rett og slett være jævlig god for henge med en "OK" 6.5x55 skytter etterhvert.

Skal en ikke skyte over 5-600m så er egentlig veldig liten forskjell på de to kalibrene

 

K

 

 

Godt indlæg :thumbup:

 

I danmark har vi svært ved at få adgang til skydebaner længere end 300 meter, ofte er de kun 200 meter. Hvis vi vil skyde 600 meter og længere så skal vi på militære skydbanen i borris (jylland) og den er som oftest kun åben 2-3 gange om året for civile.

 

Jeg overvejede at gå ned i 165grains jagtkugler hvis jeg vælger 308win, fremfor 180grains som jeg normalt bruker. men hvis jeg vælger 6,5x55 er jeg tvunget til de store 156grains da 140grains vidst akkurat ikke leverer nok energi til klasse 1 vildt? medmindre man har en rigtig lang pibe og lavet en "hot" ladning.

Link to comment
Share on other sites

&,5 x 55 i Sauer kan lades til å holde det Norske storviltkravet på 2700 J på 100 m med god margin, Sauersystemet tåler samme kammertrykk i 6,5 som det gjør i 308, og da kan en komme ganske høyt i hastighet med langsomme krutt som MRP eller MRP2.

Link to comment
Share on other sites

Det er riktig at det blir slitasje i overgangskonus etter kammeret...dog har det vist seg i praksis at kapper man pipa i fron(+-10cm) og kroner på nytt får man ofte tilbake god nok presisjon

 

Jeg ville absolutt foretrekke å kappe +10 cm ;) Eller blir det feil, kanskje? Kappe -10 cm blir vel det samme som å skjøte på +10 cm. Nuvel. Kappe 10 cm for å krone på ny?! 10 cm! Er det virkelig nødvendig? Og som flere andre her er inne på, det er vel utbrenning bakerst i løpet som er problemet. Noen ganger kan pipa settes tilbake en omdreining og kamres på ny, jeg har fått det gjort med ei pipe i .22-250. Men det er ikke aktuelt på Sauer. Bedre å lage muffe a'la Heen da, så kan en putte i hva som helst av piper. På den mest slitte pipa jeg har er det godt synlig med det blotte øyet at metallet er erodert bort de første cm av løpet. Og det kjennes godt ved pussing, det nærmest rasper i lapp/propp.

Link to comment
Share on other sites

&,5 x 55 i Sauer kan lades til å holde det Norske storviltkravet på 2700 J på 100 m med god margin, Sauersystemet tåler samme kammertrykk i 6,5 som det gjør i 308, og da kan en komme ganske høyt i hastighet med langsomme krutt som MRP eller MRP2.

 

Det kunne nemlig også være en mulighed med 140 Grains Nosler partition i 6,5x55 hvis man kan få den op på 2700 joule, så er den 308win langt overlegen.

Link to comment
Share on other sites

ingen problem å få 140 gr partition over 2700 J.

 

jeg har flere amo.pakker av sorten der V0 = 850 M/S. noen som gir over 2700 J på 100M.

 

Felte to elger med denne typen i 2013, begge var gjennomskyting. Og ja, igjennom bogblad og ribbein på et dyr med slaktevekt på 150 KG.

Link to comment
Share on other sites

Det kunne nemlig også være en mulighed med 140 Grains Nosler partition i 6,5x55 hvis man kan få den op på 2700 joule, så er den 308win langt overlegen.

 

Da hevder at en 180 grs Partition i 308 er minst like god som enhver 6,5 kule, og det etter at den har mistet blyet foran deleveggen.

Link to comment
Share on other sites

jeg ved ikke med opførsel i vildtet da jeg aldrig har brugt partition, men jeg tænkte på SD, BC, Vindafdrift, kuglefald. ifølge Norma's egen beregninger så ser 6,5x55 140 grains partition lidt "sjovere" ud end 180 grains til 308win.

Link to comment
Share on other sites

Hvis man skifter fra kaliber 6,5x55 til .308win i sin Sauer STR er det så samme magasiner?

 

Så det eneste man gør er bare at skifte piben? eller bruger de forskellige magasiner? og er der andet der skal skiftes for at skifte kaliberen? Jeg ved godt man vil selvfølgelig have en unødig lang lås i 308win, men sådan er det bare.

 

Det ender nok med at jeg må prøve at skyde både 6,5x55 og .308win på sigt. Så når første pibe er udskutt må jeg prøve den anden kaliber...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Kjøp to piper! Jeg har begge Kaliber, 6.5 for trening og 308w m/150 TTSX for jakt. Skal også trene med 308w nå framover bare for gøy. Veldig greit å kunne velge å bruke homogen kule til jakt.

 

Sent from my Samsung S4 Active like anybody gives a shit

Link to comment
Share on other sites

Hvis man først skal vase med 30.kal i STR, hvorfor ikke bare kjøpe en brotsj i 30-06 AI :wink:

Angående løpslevetid i 308, så klarte jeg fint å avlive en sauerpipe rundt 5000 skudd. Da ville den ikke lengre samle de lette kulene (type 25 cm spredning@100m). De tyngre begynte også å spre noe. Det er mulig at andre merker løp er bedre :wink: Jeg har bare brukt Sauer sine.

Link to comment
Share on other sites

 

Tror jeg prøver at finde en 6,5x55, det for som det mest fornuftige, evt hvis jeg kunne finde et 22LR vekselkit til den også..

 

 

Prøvede at søge lidt på 9,3x62, og kan da se nogle har en STR i den kaliber, men umiddelbart er magasinet for kort :/ og de lader patroner enkeltvis. Det kunne ellers være en fed kombi..

 

Link to comment
Share on other sites

Hvis man først skal vase med 30.kal i STR, hvorfor ikke bare kjøpe en brotsj i 30-06 AI :wink:

Angående løpslevetid i 308, så klarte jeg fint å avlive en sauerpipe rundt 5000 skudd. Da ville den ikke lengre samle de lette kulene (type 25 cm spredning@100m). De tyngre begynte også å spre noe. Det er mulig at andre merker løp er bedre :wink: Jeg har bare brukt Sauer sine.

 

Skjøt du blyfri ammo i den? :)

Link to comment
Share on other sites

hm,rart, for ca 6000stk 150 grs MK i 850-880 msek, 2000 stk 168 grs MK i 800-840, og 2000 155 scenar/sierra palma i 840-870 msek tålte en sauerpipe tilsammen ca 10 000 av.

Var ikke akkurat puseladd det heller. Selv om det ikke var overladd på noen måter.

De fleste jeg kjenner har hatt 7,62 løpene til sauer i nærmere 10 000 skudd, kansje mer og.

Link to comment
Share on other sites

8 - 10000 skudd i 308 er min erfaring også med KV hamrede piper og Raufoss Nato. En Steyr SSG jeg hadde gikk fint 12000 skudd.

 

Jeg holder på med rustfrie hamrede Sakoløp nå. I 223 holdt pipa 16000 skudd (mesteparten 55gr/990ms fabrikk). Det er rekord for meg

 

I dyre løp, som feks matchpiper til Blaser R8, er faktisk prisforskjellen ca 1 krone pr skudd i løpsslitasje mellom 6,5x55 og 308.

Link to comment
Share on other sites

For meg synes problemstillingen litt satt på hodet.

Er ikke fordelen med STR nettopp at man kan ha en pipe i hvert kaliber!?

 

Det kan også være jeg gør...

Til at starte med var det nu bare for at få en lækker riffel både til jagten og til skydebanen. En riffel man ved der bare passer en 100% og fungerer rigtig godt.

Link to comment
Share on other sites

Pipens levetid med beste presisjon er litt kortere for 6.5x55...men kapper man løpet noen cm etter at presisjonen blir dårligere så er det like godt igjen

Løpet blir slitt i overgangskonus, kappes den av er det slett ikke lett å sette pipen inn Saueren igjen. Teoretisk kan en brotsje opp til 6,5-06 AI for å fjerne litt av det utslitte området, men i praksis forblir pipen utslitt.

Så virkeligheten er at når en sauerpipe er utskutt så er den bare å kassere.

 

Ja, kan man det?

Er ikke 6,5x55 litt bredere bakerst, uansett om 6,5x06 er AI eller ikke?

 

Roar

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...