Jump to content

Ammunisjon til Auto 5


MarcusJohansen

Recommended Posts

Hei! :)

Nå har jeg akkurat skaffet meg en Browning Auto 5 fra ca. 1925.

Og siden den ikke tåler stål så lurer jeg på om den tåler noen type spesialsammo, og hvilken?(Altså heavy shot, tungsten osv.)

Har lyst til å bruke den til skogsfugl jakt så det er mest snakk om 3 til 5 ammunisjon.

Hvilken er billig og hvilken anbefaler dere?

Og en annen ting, hvordan måler jeg trangboringen på hagla?

Takknemlig for all hjelp! :D

Link to comment
Share on other sites

Vismuth og Tungsten Matrix er vel de eneste alternativene jeg ville skutt i ei slik hagle. Tinn og Sink fungerer også men kun til kortere hold og mindre vilt.

 

Trangborring er det sikkert ett merke på løpet en plass under fortreet. Eller så måler du med skyvelære i munningen og søker opp på nettet diameter.(er oversikter på nettet som sier hvilken diameter er hvilke borring)

 

En liten ps:

 

Din heldiggris :mrgreen: Angrer som en hund på jeg ikke kjøpte en i kaliber 16 for noen år siden.(tror det var siste året med bly og turte ikke pga visste ikke hva som ville komme av ammo i kaliber 16 da :trist: )

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt med gamle Browning Auto-5, og har moderne, dvs. produsert etter krigen, Auto-5 16/70

Felles for førkrigs produserte, er at de ikke fungerer med moderne 70mm plast patroner ... de henger i utkasteråpningen!

70mm går inn... men ikke ut, hvilket kommer av at sluttstykket ikke kommer nok tilbake, utkasteråpningen er for liten, samt at patronheisen er for kort.

Skal du skyte 70mm plast patroner, må våpenet bygges om - de er konstruerte for papp eller plast patroner med rullekrymp, fortrinnsvis 65mm.

Link to comment
Share on other sites

Fint Hassel :-)

"The proof of the pudding ... is in the eating of it" hvilket betyr ... funker det ... kan det være helt greit.

Men - min erfaring ... gamle Auto-5 har problemer med stjernebrettet 70mm ammunisjon.

 

Forøvrig er jeg helt enig ang. justering av rekylsystemet - ringene må være på rett plass.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt 3 stk. Auto 5 og en av dem hadde 65 kammer og der ble 70 hylser sittende i utkasteråpning . Husker det her stod stemplet på pipa . De to siste jeg hadde taklet 70 patroner helt greit . Men en venn av meg hadde og en som var av senere prod.tid men denne vet jeg han måtte bruke hylser med rullebrett for og få den stabil . Usikker hvordan dette henger sammen men dette står sikkert under John Moses sine sider .

Link to comment
Share on other sites

Jeg har bla. samlet hagle litteratur og børsemaker bøker de siste 50år... henviser til:

"The Gun Digest Book of Shotgun Gunsmithing" side 226 ... Conversion of old Browning Auto-5 " The 2-9/16 inch shell was standard length until 1929, when SAAMI changed the length to our current 2 3/4 inch shell"

I følge boka, står det 12ga. (.16ga) på Browning pipa, er kammeret 12/65 (.16/65), i motsatt fall skal pipa være merket 12/70 (.16/70)

Ifølge samme bok - fløt hyllene over i butikkene av gamle Auto-5 med 65 kammer ... årsak ... de fungerte ikke med 70mm ammunisjon.

Browning sendte ut verktøy og instruksjoner ang. ombygging fra 65 til 70 kammer.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 years later...

Hurra :P

 

Fikk nettopp melding fra Skitt Fiske at de har bestilt sellier & bellot, red and black kaliber 16/65 både i rypeskudd (2,5mm) og skogsfugl (3,0 mm). De regner med å kunne selge det i løpet av vinteren/ våren 2017 via sine sider. God gammeldags papirhylse med dekkskilling og rullebrett som er kun 65 mm. Og viktigst av alt. Den fungerer i prikkfritt Browning A5 16/65.

Link to comment
Share on other sites

Roligt att det finns Nordmenn som gillar A5 16g , jag går och inväntar importtillstånd för min

Andra A5 16g och denna gången är det en äkta Sweet sixteen fr 65-66 ca sen har den till skillnad

Mot min andra ventilerad spång. 16 efter 1954 har sk speed load och den första monterade jag

En 2-pice carrier på för den var en tidig -53:a som saknade speed load, har man inte använt den

Funktionen så har man missat något ... Dock kostade delarna mer än bössan :D ca 1700:- sek

Men det är väl inget för oljetäta Nordmenn :mrgreen:

 

De flesta A5 16g är full trånga och skjuter tätt som satiken! Dock kan de gamla sakna märkning

På pipan annars är ett * stämplat = full choke , jag lät öppna min till 0,63mm dvs imp mod .

 

Jag laddar all min 16 jakt ammo , övning köper jag Gamebore 16/67 -26gram :7 stål

 

/P

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
På 28.10.2016 den 14.50, Hardy skrev:

Hurra :P

 

Fikk nettopp melding fra Skitt Fiske at de har bestilt sellier & bellot, red and black kaliber 16/65 både i rypeskudd (2,5mm) og skogsfugl (3,0 mm). De regner med å kunne selge det i løpet av vinteren/ våren 2017 via sine sider. God gammeldags papirhylse med dekkskilling og rullebrett som er kun 65 mm. Og viktigst av alt. Den fungerer i prikkfritt Browning A5 16/65.

 

.... og nå kom de omsider i salg - kjøpt og i hus  😊

 

image.png.0f46d91fb6b88d35484bf37181068566.png

 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...