Jump to content

Hvilken olje bør jeg bruke på kolben?


Rambol72

Recommended Posts

Hei.

Tok jegerprøven i våres og kjøpte meg en feilpriset Beretta SP1 som jeg er veldig fornøyd med. Da jeg er nokså opptatt av å ta godt vare på tingene mine trenger jeg litt tips om oljing av kolben.

Da jeg kjøpte hagla fikk jeg med en flaske Balsin olje som jeg jevnt og trutt har smørt i tynne lag på stokken. Etter en dag på skytebanen hvor det regnet lett ser jeg at det har blitt merker etter dråpene på kolben og de ser ikke ut til å forsvinne etter en ny omgang med olje.

Er det noe jeg gjør feil, bør jeg benytte annen olje eller har dere andre gode tips (som å bare overse dette)... Har blitt litt skeptisk til å ta med hagla ut i ruskevær, men synes det også blir litt tullete.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke "peiling på din hagle, eller den oljen du har fått. Og jeg vet ikke hvilke merker, du har fått på stokken. Om det er forårsaket av rent vann, eller olje, smuss, o.l.

 

Men hvis stokken er oljet, skal du bruke stokkolje og helst den samme type som er brukt tidligere. På en ny hagle, kan oljen fra fabrikken være noe uttørket. Treverket skal "mettes" med olje. D.v.s. påføres så mye olje, at treverket ikke trekker mer etter tørking.

 

Jeg ville ikke vært redd for å bruke mye olje i begynnelsen og la dette tørke. Overflødig olje som ikke trekker inn etter x-antall døgn, er bare å tørke bort med en ren myk fille. For å mette treverket må du gjenta prosessen (påføre olje, så tørking)x-antall ganger, til alt treverket ikke trekker mer.

 

Hvis flekkene se veldig skjemmende, bør du få noen til å se på dette. Kanskje det kan "fikses" på en eller annen måte, uten å pusse ned alt treverket. For gjør du det, må også treverket beises på nytt, før en går på med ny olje.

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen og takk for svar.

 

Det er regndråper som har laget merker. Dette er ikke så veldig skjemmende, bare irriterende for meg da jeg mener jeg har vært nokså flid med rengjøring og oljing av hagla (blir gjort ren og oljet etter hver gang den er benyttet). Har sikkert oljet kolben ca 10 ganger siden mai/juni og det ser ikke ut til at den trekker til seg mer olje, men får prøve å kline den inn skikkelig og la den stå natten over for å se om treverket har tatt oljen til seg. Tenkte det var greit å sjekke med erfarne jegere om annen olje var å anbefale.

Link to comment
Share on other sites

Hvis det er rent vann, så er treverket dårlig mettet med olje.

 

Natten over, er kort tid. :) På slutten av "metting", kan det ta 2 -3 dager, før alt trekker inn, der det er behov (må regne med at det trekker noe ujevnt). Så, bare fortsett med å mette treverket. Du behøver heller ikke vente til alt er trukket, inn før du påfører mer. Så lenge du ser at noe av treverket trekker (blir tørt), er det bare å påføre mer.

 

Jeg hadde nok påført tilstrekkelig olje daglig, til jeg så at det tok lengere tid å tørke. Så annen hver dag, deretter hver tredje dag, til jeg ble fornøyd. Så 10 ganger med "tynt" strøk, over så lang tid, sier meg lite. Uansett treverket trenger mer olje. Pøs på og la våpnet tørke, så mere olje.....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...