Jump to content

FP Gardone V.T.


thehunter

Recommended Posts

Har arvet en gammel Beretta FP Gardone V.T.

 

Har prøvd å søkt litt på nette for å finne litt ut om hagla.

Det jeg har klart å finne ut av er at den er laget i 1951.

 

Er det noen andre her som kanskje klarer å finne ut litt mer om denne hagla?

f.eks hvilken trangboring den har, verdi, hvor mange er produsert, osv

 

obs, forskjefte ble glemt i Trøndelag slik at der har jeg ikke fått montert på disse bildene.

 

Legger ved en del bilder:

1352265.jpeg

1352266.jpeg

1352268.jpeg

1352269.jpeg

1352270.jpeg

1352271.jpeg

1352272.jpeg

1352273.jpeg

 

 

Har en liten plan om å pusse ned stokken og olje dein inn igjenn.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Heisann! Nå skal ikke jeg være for bombastisk, men jeg lurer på om du ikke sitter med noen faktafeil her.... Jeg får ikke opp bildene dine helt, men det jeg kan tyde er følgende:

 

- Dette er vel ikke en Beretta, men ei børse produsert av F. Pedretti? Børsa ser ikke ut som noen Beretta jeg kjenner, og det står F. Pedretti på den. Serienummeret ser heller ikke ut som på en Beretta (som gjerne har serienr med et par bokstaver i). Gardone V. T. betyr bare at den er produsert i byen Gardone i dalen Val Trompia, hvor svært mange våpenprodusenter holder til.

- Produksjonsår er slik jeg ser det ikke 1951, men 1980. Dette ut fra at løpet er merket AF (i en firkant på undersiden), noe som tilsier at det er trykktestet i 1980.

- Den har 70 mm kammer (Cam. 70), dvs ikke magnum.

- Er vanskelig å se noe merking som beskriver trangborringene, da jeg som nevnt ikke får opp bildene mer enn halvveis. Det jeg ser er at løpene (ihverfall det ene) har en grunnborring på 18,6 mm, dvs noe "overbored". Ut fra dette kan du sånn sett måle deg til trangborringene, f.eks med et brukbart skyvelær. Normalt vil full trangborring (1/1) være omkring 1 mm trangere enn sylinder (som på denne da er 18,6 mm). Det gir følgende pekepinn: 1/1 (F)= 17,60 mm, 3/4 (IM)= 17,85 mm, 1/2 (M)= 18,10 mm, 1/4 (IC)= 18,35 mm, Sylinder ©= 18,6 mm.

 

Nå er det en del eksklusive og dyre børser som er gravert av folk som heter Pedretti, men her tror jeg nok at det er snakk om ei relativt rimelig hagle av merket Pedretti. Er redd at den har noe begrenset salgsverdi, men det betyr ikke at den ikke kan ha en god bruksverdi.

 

Uansett, lykke til med den nye børsa!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Du har helt sikkert rett, våpnet er ikke registret enda slik at jeg vet veldig lite om det.

Skal registrere den i morgen.

 

Ble fortalt av han som hadde den før at det var en beretta, når jeg skulle finne ut hvor gammel den var fant jeg en oversikt over hvordan beretta merket våpne sine med dato å slik fant jeg ut at den var i fra 1951. Men vis det ikke er en beretta så stemmer ikke årstallet :forvirra:

 

Skal se om jeg ikke kan ta noen bedre bilder og legge ut.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

jc.gulbrandsen, jeg har også en Acciaio Breda som jeg lurer på om du kan hjelpe meg med.

 

Sikringen ser ut til å fungere slik at det kun kan avfyres et skudd, så må sikringen trekkes ned, til siden og opp for å fyre av neste skudd (kun en avtrekker). Har tatt hagla ifra hverandre og kan ikke se noe slitte eller ødelagte deler.

 

Så, laget italienerne hagler med sikringsmekanisme som du må flytte for å løsne skudd nummer to ?

 

Sliter med å få vist bilder her.....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...