Jump to content

Dead Ringer haglesikte


barerobert

Recommended Posts

Jeg har ikke rukket å trene nok med hagla og nå er gåsejakta rett rundt hjørnet.

Hva gjør jeg? Skytetrening er jo en selvfølge men er lite man rekker å få i fingra på en og en halv uke.

Jeg har lest at Redring optikk gir umiddelbar forbedring på treffprosenten hos folk som meg som ikke er så vante med hagla enda så jeg var higen på dette.

Ulempen er at dette siktet koster en del, så jeg har hatt øynene åpne for andre alternativer.

 

Jeg skriver etter bladet "Jeger" og det fulgte med en XXL-avis med det siste bladet, her var det et sikte kalt "Dead Ringer" som er et slags diopter type sikte til den nette pris av kroner 199,-

Jeg stakk derfor til XXL i dag og spurte om info om dette siktet.

Han jeg snakka med mente på at om man var usikker på hagla var dette et meget bra alternativ, og vice versa.

 

Vel, til en tohundrelapp kunne dette neppe gjøre meg DÅRLIGERE å skyte så jeg handla og dro hjem og monterte.

 

 

Følgende bildeserie beskriver monteringen, testingen kommer beskrevet en gang i neste uke når skyteområdet er tilgjengelig.

 

 

IMAG0532.jpg

Pakningen.

 

IMAG0533.jpg

Innholdet. Det som fulgte med i pakken var kornholder, 3 korn (2 grønne, 1 rødt), baksiktet, 3 forskjellige festeplater (1/4", 3/8" og 5/16"), skruer til kornholderen (5 forskjellige gjenginger), 2 underplater med 2 skruer i hver og to ekstraskruer, hexnøkkel.

 

IMAG0534.jpg

Av med kornet.

 

IMAG0537.jpg

Finn skruen med de rette gjengene.

 

IMAG0538.jpg

Se der ja.

 

IMAG0539.jpg

Man drar kornet ut av kornholderen.

 

IMAG0541.jpg

Og skrur det fast der kornet satt.

 

IMAG0542.jpg

IMAG0544.jpg

Det sitter fint på, litt usentrert men det kan tas opp sideveis på baksiktet.

 

IMAG0546.jpg

Her vil jeg ha baksiktet foreløpig.

 

IMAG0547.jpg

Festeplaten settes på først. Min hagle har 5/16 skinne. Det følger i tillegg med 1/4 og 3/8.

 

IMAG0554.jpg

Ferdig festet med de to små platene under som ses på innholdsbildet.

 

IMAG0559.jpg

Det ligger fint nedtil på løpet og virker som om det ikke er for høyt eller kommer i veien for ting.

 

IMAG0562.jpgIMAG0566.jpg

Siktebilde.

Link to comment
Share on other sites

Full suksess!!!

 

Sammens med Xxaxx dro vi papp og duer med oss i fjæra hans og sjekket hvordan treffpunktet var med siktet. Vi endte begge opp med å montere baksiktet fremst i den nest bakerste riben på løpet.

Så testa vi gåseammoen med siktene og ble fornøyd med både samlinger og siktebildet.

 

Jeg skyter 20/25 ette å ha skutt seks testskudd!!!!!!

Dette med ei Weatherby PA-08 som jeg før på en god dag skjøt 2/25. Rettere sagt ingenting...

 

Anbefales til alle som usikker på hagleskyting!

 

Vi griller og drar på revejakt nå!

 

 

(Xxaxx er en pessimist og er skeptisk, men villig til å prøve mer.)

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...
  • 4 weeks later...

Vurderer et slikt, da helst duck buster eller en killer combo fra jaktdepotet. Ser ikke ut som at XXL fører det lengre? Sjekka ebay også, men det står at de ikke sender internasjonalt. Har sendt en forespørsel via deadringerhunting.com, for å høre på pris og om de sender. Med frakt fra jaktdepotet blir det jo 600,-! Ikke det at 600 er så avskrekkende mye, men det er nå over 3 ganger mer enn det du opprinnelig ga..

Link to comment
Share on other sites

Jeg skyter 20/25 ette å ha skutt seks testskudd!!!!!!

Dette med ei Weatherby PA-08 som jeg før på en god dag skjøt 2/25. Rettere sagt ingenting...

 

Anbefales til alle som usikker på hagleskyting!

20/25 av hva? Rett ifra duer? trap? skeet?

(Skjønner at dere ikke har skeetanlegg i fjæra. :wink: )

Jeg er skeptisk til slike ting fordi jeg tror ikke det duger på sideduer eller fugler i stor fart på tvers foran deg. På ting som beveger seg bort fra deg funker det sikkert knall.

 

Hadde jeg fått en kveld med deg på banen, skulle jeg fått opp treffprosenten din uten slike ting. Både på trap og skeet/sporting.

Som nødløsning for deg var dette en rimelig løsning i hvert fall. Jeg ser den.

 

Ser at dette ble skrevet i fjor. Hva slags erfaringer gjorde du deg i jakta? Fungerte det etter forventningene?

Link to comment
Share on other sites

Vurderer et slikt, da helst duck buster eller en killer combo fra jaktdepotet. Ser ikke ut som at XXL fører det lengre? Sjekka ebay også, men det står at de ikke sender internasjonalt. Har sendt en forespørsel via deadringerhunting.com, for å høre på pris og om de sender. Med frakt fra jaktdepotet blir det jo 600,-! Ikke det at 600 er så avskrekkende mye, men det er nå over 3 ganger mer enn det du opprinnelig ga..

 

Xxl på Tiller i Trondheim har dissebpå lager. Så de senest igår. De hadde en annen type som kostet en femtilapp mer også.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 1 year later...

Kjøpte en slik på XXL til 299,- kroner... Da jeg synes treffprosenten på årets jakt var i den stusselige enden..

 

Gleder meg til å testet det, og håper det kan øke treffprosenten.

 

Ett skår i gleden er at med baksiktet festet, så får jeg ikke løpet ned i haglekofferten. Den er jo formstøpt i hardplast og baksiktet bygger for mye for å få pipene nedi...

 

Klønete å skulle montere og demontere hver gang man har brukt børsa...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...