Jump to content

Jakthagle jente


freezingduck

Recommended Posts

Heisann og takk for et bra forum;)

 

Tenkte jeg skulle kjøpe ei hagle til kjerringa for all mulig småviltjakt og lerdueskyting.

Siden det blir en del støkkjakt så leter jeg etter ei lett hagle.

Jeg har sett på Huglu compact light, men er litt bekymret for at løpet er litt kort på 61 cm for å få en god sving, ellers veier jo hagla bare 2,5kg.

Holder til i sørtroms, så det er ikke så lett å få prøvd den...

 

På forhånd takk for forhåpentlighvis mange gode svar og hjelp;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har allerede en vakker sideligger i kaliber 16;)

den er desverre så gammel at jeg er litt skeptisk til stålammunisjon, samt hun vil ha noe eget, sideliggeren er arvegods fra min bestefar.

Hun har prøvd en lanber for et år siden, tror det var lettvekteren deres, hun likte den.

Hun har også prøvd haugevis med andre hagler, men få lettvektere.

Hun er så sjenert at det er vanskelig å få et godt svar;)

Har også sett på franchi fast black, tror jeg skal bestille en sånn selv.

Link to comment
Share on other sites

Ett forhold med disse lette haglene, er at lo lettere våpen, jo mer markant rekyl.

Jeg vet ikke hva som vil kunne oppleves mest "negativt" for en nybegynner; litt ekstra vekt å bære på, eller et skikkelig rapp på kjeven hver gang en tekker av?

 

Opplever en rekyl som noe negativt, kan det lett gå ut over gleden med å skyte, og ikke minst treffsikkerheten.

Da kunne noen gram ekstra vekt kanskje være positivt?

Link to comment
Share on other sites

Det er jo først når man kombinerer lette hagler med tunge ladninger, rekylen blir et problem.

 

Naturligvis, nevnte det kun som et moment.

 

Her så må man bære hagla mer enn man skyter, så tror nokk at vekta er mest demotiverende. Går fint og finne ei patron med snill rekyl til dem fleste arter.

 

E foråvidt enig, min cal. 20 blir mer og mer brukt, og cal 12 er til salgs :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal kjøpe min første hagle. Jeg har blitt anbefalt løp på 61 cm. Har kikket på følgende:

Franchi Falconet Pro (Halvauto i #12 uten rekyl). Har vurdert, men ikke skutt med Lanber 2077 Compact, Beretta 686/? Silver Pigeon, og Beretta UltraLight. Silma har også "damehagler" du kan vurdere.

Selv kommer jeg sannsynligvis til å kjøpe en Miroku 2084MP tirsdag pga. lav vekt og lite rekyl.

 

Titt på disse:

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=26647631" target="_blank

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=32684198" target="_blank

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=32709642" target="_blank

 

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=33162392" target="_blank

 

Det rimeligere segmentet av kaliber 20 hagler er vanligvis bygget på baskyler dimensjonert til kaliber 12, og da blir balansen dårlig og vektbesparelsen minimal. Jeg vil anbefale å se på bruktmarkedet etter en Beretta, Miroku e.l. der hele våpenet er dimensjonert etter kaliberet. Beretta S685, S55 og S65 går ofte til behagelige priser. De er ikke trykkprøvet for stål, men tåler fint vismuth og TM, og forhåpentligvis blir bly lovlig igjen.

Nyere Lanber skal visst også være bygget med mindre baskyl.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...
  • 1 month later...

Jeg er dame, 165cm på strømpelesten, og har ei Sabatti Lady som veier 3kg.

For min del handlet det om å få kolben tilpasset meg, samt at løpet ikke ble for langt. Ved lang hagle, får jeg venstrehånda for langt ut fra kroppen, noe som blir tungt i lengden. Og når det blir tungt, så kompenserer jeg for manglende styrke ved å lene meg bakover...

 

Når jeg skal trene, skyte eks. 50 skudd på en dag, så er jeg glad for at jeg valgte 3 kg's hagle, med tanke på rekylen. Jeg blir ikke blå på skuldra av hagla mi, men 5 skudd med en halvautomat på 2,7kg, med for lang kolbe, setter definitivt avtrykk.

 

Har også prøvd ei Fair Lady, var ei bra hagle... Men Sabatti har livstidsgaranti på delene sine.

Du holder til i Sør-Troms? Ta madammen med til Jaktdepoet på Fauske og XXL i Harstad, så får hun holde i litt forskjellig :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...