Jump to content

Førstegangskjøper lett hagle - under 10´kr


Stallo

Recommended Posts

Hei, har "bestemt meg" for en Silma Finnskogen Light til ca 9.5´ (xxl.no) men er ikke så sikker lenger etter at jeg leste om div problemer med denne. Ønsker en lett hagle (under 3). Skal brukes av meg og min sønn, så det er ikke snakk om spesialtilpasning. Det stod mye positivt om Sabatti Jakt Lettvekter som er i samme prisklasse (med løse choker). Men det blir vel kanskje som med biler, den beste bilen er den man har for øyeblikket? Finnes det gode brukstester tilgjengelig? Bor i Oslo-området og kan besøke en våpenforretning og ikke bare xxl ? :)

Link to comment
Share on other sites

Vurderte selv sabatti jakt lettvekter, var på tilbud til 6.5k hos holstad våpen tror jeg det var. Livstidsgaranti på deler osv, så er nok ikke noe feil med et slikt kjøp. Synd det er så djevelsk vanskelig å bestemme seg for kjøp når det er så mye å velge imellom;P med mindre det dukker opp et sabla godt bruktkjøp som man bare må slå til på. I den prisklassen får du vel også Finn classic haglene som sannsynligvis er et ganske godt kjøp, med tanke på bytting av løp for framtiden osv.

Link to comment
Share on other sites

Hei, har "bestemt meg" for en Silma Finnskogen Light til ca 9.5´ (xxl.no) men er ikke så sikker lenger etter at jeg leste om div problemer med denne. Ønsker en lett hagle (under 3). Skal brukes av meg og min sønn, så det er ikke snakk om spesialtilpasning. Det stod mye positivt om Sabatti Jakt Lettvekter som er i samme prisklasse (med løse choker). Men det blir vel kanskje som med biler, den beste bilen er den man har for øyeblikket? Finnes det gode brukstester tilgjengelig? Bor i Oslo-området og kan besøke en våpenforretning og ikke bare xxl ? :)

 

Har selv hatt en Silma Finnskogen Light, og har bare en ting å si om denne: STYR UNNA! Makan til dårlig kvalitet skal en lete lenge etter. Etter 300 skudd på bane begynte blånering å løsne, store HAKK i låsekasse som var av lettmetall og sikringen flyttet seg en halv cm bakover, noe som resulterte i en hull som rusk og rask kunne havne nedi. Fikk på toppen av det hele et par funksjonsfeil ift. tennstiftene. Så min erfaring er som du kanskje hører ikke så bra med denne hagla. Fikk heldigvis hevet kjøpet etter MYE om og men med XXL.

Link to comment
Share on other sites

Brukt er ok, men da vil jeg kjøpe gjennom godkjent våpenhandler? Så også en annose på Bettinsoli Nexus Standard EJ ERGAL til 9.995 - som vektmessig ligger i området 2.4-3.1 (ca). Dermed er det muilg å få denne i akseptabel vekt.

Dette med vekt og gjerne justeringsmuligheter (vi er to som skal bruke denne) synes jeg er viktige parametre

Link to comment
Share on other sites

Byttet ut en Yildiz 12/70 lettvekter på ca 2,8 kg med en gammel, men pen, Fabarm Gamma Lux 20/76 forrige vinter. Angrer ikke et sekund på det. Fabarmen er ikke noen lettvekterhagle, men i og med at den rett og slett er en del slankere enn 12'ern, er den neppe over 3 kg.

 

20/76 er utrolig smekre og hendige hagler. Feks kjøpte jeg en Sabatti Lady til kona i sommer, og den er en diger klump i forhold. Skull egentlig ha 20/76 til henne og, men sparte fire lapper på å kjøpe 12/76 i stedet, da dette var den siste butikken hadde inne på kampanje, så da ble det slik.

 

Jeg ga for øvrig 2 500,- for min. Enormt mye for penga synes jeg! Doblet omtrent treffene på lerduebanen og...

 

Støtter forrige taler, se på den Berettaen i 20/76! :)

 

Ikke bare blir hagla lettere, den blir også smekrere og smidigere. Får liksom ikke følelsen av å holde et spett i hånda... :mrgreen:

 

Og joda, fugla detter med "salonghagle" og (blir mobbet av elevene mine for hagla mi... :twisted: ).

 

Påfallende mange skal absolutt ha 12/89 til gåsejakt og rådyrjakt. Merkelig at de samme dyrene datt for 20/70 i "gamle dager"... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Anbefaler Nexus her har du gode tilpassnings muligheter i og med at de har flere stokkmål og velge i.Kjøpte en til madamen i fjor sommer den har skutt ca 1000 skudd og vært MYE på jakt i alle værtyper.Personlig mener jeg at det viktigste med ei hagle er og finne ei som passer best deg best mulig.

Reis runt og prøv og kjenn på de haglene du kan tenke deg og velg den som passer deg best :D

Link to comment
Share on other sites

Det er den jeg kjøpte til madamen hun er kjempefornøyd og jeg synes det virker som det er et bra våpen i forhold til pris .Blir kansje litt innhabil i forhold til jaktdepoet i og med at jeg har en kompis som jobber der men på en annen side veit jeg at han ALDRI hadde solgt meg/madamen noe han mente ikke var bra :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...