Jump to content

Browning maxus


revjeger

Recommended Posts

Kjøp ammo fra "Kent" , (Våpen Andresen) eller "Saga Eurotrap" (XXL) - funker fint hver gang.

Det var flere også, men husker ikke hva det var (hadde få esker av det)

Unngå Gyttorp 24gr, den var det for lite futt i.

 

Mulig den blir mer altetende med tiden, det er ingen justering.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Er det noen her som har hatt problemer med at ny patron kommer for nært utkast-porten, og blir klemt, istedet for å treffe inn i kammeret ?

opplever dette mye mer enn ønskelig på skeet/sporting - men også iblent under speedloading.

Link to comment
Share on other sites

Hei Andrè.

Jeg har skutt ca 5000 skudd med min Maxus og har aldri hatt dette problemet.

Gyttorp steel lerdue har vekslet dårlig, men det er det.

Alt annet supper og går som det skal.

Har for tiden er "pusse test" gående og vi er over 1200 skudd uten puss og vekslingsfeil.

 

Håper dette hjelper noe.

 

Mvh

 

Jonas Lunde

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hei, Jonas.

Ja , det hjelper.

Det æ må spørre deg om, er hvor mange av de ~5000 blir ladet via speedload eller kommer fra magasinet.

Hvis du lader ved å putte patronen i kammeret, og den ejecter - er det akkuratt som her.

Problemet er når ammunisjonsløfteren tar den fra magasinet (enten etter skudd - eller speedload) - og den (nye) patronen kolliderer med kammer-kanten fordi den kommer for nært utkastet.

 

Legger ved to bilder som viser problemet:

20130709_205612.jpg

20130717_173729.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

kjøpte meg maxus 12/89 i vår. ei super hagle å skyte med, men har hatt trubbel med lerduammo. probleme var at den ikke veksla etter du hadde skøte. så jeg sendte den inn til levrandøren og han kløpte av en bit på rekylfjøra, og etter det har den fugert som bare det:) :D

Link to comment
Share on other sites

har Browning maxus 12/89! ei super hagle på jakt :D . og ikke minst god å skyte med. eneste er at den er litt kresen på lerduammo :trist: fordi det er ei 12/89 hagle... jeg løste det problemet med å kløppe av ei bit på rekylfjæra:) og etter det har det funka som bare det med lerduammo:)¨'

Link to comment
Share on other sites

har hatt carbon i 12/76 i snart 2 år, ingen funksjonsfeil whatsoever, bruker chokefett i glideskinnene for sluttstykke (helt yderst tynt) rengjør løp og gassveksel etter hvær jakttur eller banedag. plukker ned hagla i molekyler og rengjør og finpolerer alt 1 gang i året før jakta. min har hatt NULL problemer, og den har skutt leirdueammo helt ned i 34 minus.. (la hagle og ammo i dypfryseren og rett derfra og ut døra og fylte 5 skudd i magasin og tømte feilfritt)

 

jeg konkluderer med at det er mandagshagler ute og går.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ser det anbefales kapping av fjær ++ vedr lerdueammo. Jeg forsøkte Gyttorp Seelmax med håpløst resultat som enkelte her inne allerede har erfart på min 12/89. Forsøkte NSI Quattro Steel premium 24, noe som fungerte helt utmerket. ingen problemer med de 100 jeg dro ut i luften, både enkeltvis og double (og opp i 4 på rappen som test). God jakt til dere alle, enten det er leirdua eller med ekte fjær !

Link to comment
Share on other sites

Jeep, har dere problemer så ikke kapp fjæra ihvertfall. Finn heller en 24 grams ladning om fungerer. Våpenet vil lade bedre etter en del runder skudd. Kappes fjære kan en risikere andre problemer ved tyngre ladninger

 

Sent from my Transformer Prime TF201 using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Ja, kapping er bare tull. - Har selv bare vært borti en type 24gr som var for lett.

Flere her har oversett at problemet ikke har noe med skudd/skuddtype å gjøre, det kan også reproduseres ved speedloading.

Det er stor forskjell på manglende trykk (mislykket ejection eller for nær sluttstykke-vandring som ikke utløser neste patron) , og lading av ny parton, som altså bommer på kammeret.

 

Har funnet en løsning, på den feilen som er på våpenet. Har tilgode å teste med noen 1000 skudd (er ikke på leirduebanen på denne tiden), men hittil ser det bra ut.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Fikk testet ut min nyinnkjøpte Browning Maxus 12/89 i syntetstokk under helgens gåsejakt. Kan som første kommentar nevne at avtrekket ikke er noe man føler skulle ha vært bedre når gåseflokkene er på skuddhold. Mulig man kan føle at avtrekket kunne ha vært bedre når man finstuderer hagla nede i kjellerstuen, men under jaktens hete, holder dette avtrekket for meg. Gåseammo vekslet den lett som ingenting. Problemfritt. Tror Browning har satt 1 oz som minstekrav til at hagla skal veksle. Det kan dog nevnes at dette ikke er en nybegynnerhagle, og at det krever at man bruker hagla litt før man blir vant til hvordan man skal lade hagla. Skal innrømme at jeg har knotet litt der. Klarte nå likevel å få ned en kanadagås som nå henger til mørning.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Hei! Var også innom Andresens Våpenforretning og tafset på en Sporting Carbon 12/89 her om dagen, den kommer både i 12/89 og 12/76 nå.

 

Det eneste som jeg lurer på er om man blir å savne magasin cutoff'en som er på de andre modellene. Det er visst kun Sporting modeller som mangler denne finessen. Ser for meg at det kan være kjekt å kunne tømme kammeret, for å lade med annen ammo plutselig i stede for å cycle resten av magasinet?

 

Noen andre som har erfaring med dette, og om cutoff'en er uunnværlig eller ett fett? Pros and cons takk :) Det virker på meg som om det er 12/89 som sliter med veksling av 24g, mens alle som har 12/76 sier den svelger unna alt. Flere som har innspill på dette?

Link to comment
Share on other sites

Mangelen av Cutoff på den modellen kom som en overraskelse på meg, trodde det var dumt, men det er ikke noe problem:

Du har en speed-unload, du trenger ikke å cycle gjennom alle patroner, men presse inn en plate der du ladder den, fra undersiden, da kommer patronene tilbake ut i hånden din. Veldig parktisk.

 

Den har tatt absolutt all 24gr bane-ammo æ brukte (med ett unntak), og helt opp til supermagnum (med 44gr tror æ det var)

-Gyttorp 24gr var for pinglete, har i løpet av sesongen skutt minst 15 esker (x500) med gamebore, nittedal, saga, kent og noen til, uten ett eneste veksle-problem.

 

Angående jamming av ny-patron under lading, har æ funet feilen, som er lett å rette, og laget en instruksjons-pdf som viser hvordan det skal fikses.

Har fikset min nye Maxus, - savner feedback om det hjalp også den "gamle" som havnet hos importøren (som feilet å hjelpe meg). Hadde æ visst det, ville æ kunnet si med 100% sikkerhet om den feilen er rettet permanent.

 

Uansett - Etter en fin jakt-høst kan æ bare anbefale Maxus'en den er bare flott enten du skyter lett eller tung ammo, lite rekyl og god retning på rekylen.

Våpen Andresen gir deg uansett god service, så du trenger ikke å bekymre deg for eventuelle rariteter du kan ha lest om.

- Må igjen presisere at min funker 100% pålitelig og fint nå - og det som æ plagdes med, er lett å rette.

Link to comment
Share on other sites

@AndreK:

Bor du i Tromsø? Det gjør eg. Kunne gjerne tenkt meg å møttes evt bare vurdert/diskutert litt på tlf eller tomannshånd. Klarer ikke helt å velge mellom Carbon og Mossy Oak'en. Viktig å vurdere :D

 

Tenkte cutoff va kjekk å ha, men det e vel ikke et must.

 

Uansett: for de som lurer så melde altså Browning i manualen at Maxus 12/76 og 12/89 minimum tar 1oz (altså 28,35 gram). Legg ved link her (se side 16, nest siste avsnitt):

 

http://media.browning.com/pdf/om/08-121maxus.pdf" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

Så da gjeld set vel bare å finne riktig 24g ammo, selv om våpenet ikke e beregna "per se" til så lett ladning.

Link to comment
Share on other sites

Jada, og jobber i sentrum, så enten du vil møtes i arbeidstiden eller lunchtiden, eller ringes så går det bra.

 

Angående minstevekt, ja, du er inne på noe, men samtidig er Sporting Carbon som Andresen har en artig bastard, Sporting Carbon fantes visstnok ikke i 89mm utgave, men det er en serie som ble produsert i limited edition. - og siden navnet tilsier vekt på bane-våpen, er det ihvertfall mulig at de har en annen gassdel eller litt annen dimension på gasshull fra løpet.

 

Alt æ vet, er at det er bare gyttorps 24gr æ har sett feile i den, alle andre som er listet her var også 24gr leirdueammo.

Link to comment
Share on other sites

Ei hagle til 16000 bør fungere med 24 grams leirdueskudd.

Ser selv etter en konkurranse hagle til kona, og etter å ha lest her på kammeret og i div fora i usa er det en del bugs med Maxus.

Flott hagle, men for mye plunder og heft er min mening

Har Remington og Benelli selv og de tygger alt.

Rem 12-89

Ben 12-76

Tror nok valget til fruens hagle blir den helt nye Benelli Supersport MCH som ventes inn. 66 cm løp

Rekyldrevet og crio/ compensert løp. Dyr hagle men meget bra tilbakemeldinger .

 

Mvh Shm

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Har akkurat investert i ei browning maxus composite, 12/89

med 66cm løp, fikk testet 30 skudd før jeg måtte dra på jobb!!!

Men fungerte utmerket med leirdue patroner, samt 12/89 gåseskudd!

Hagla her veldig bra vektbalanse og utrulig god og skyte med:p

 

Har ingenting og klage på enda, har plukket den i småbiter en gang

Bare før og sjekke, lett og demontere og lett og gjøre rengt!

 

Jobber turnus så kommer ikkje hjem før kom 14 dager for og fortsette testing:o

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 months later...

Bemerke? Ja. Dette er det beste kjøpet jeg har gjort. Gikk seg til etter ca 100 skudd for veksling på 24gr (alle varianter), og jeg kan skyte opp en hel ekse med 12/89 Black Cloud #2/BB 42gr uten å tenke over det. Hagla absorberer veldig mye energi :D Jeg er 175cm og veiger 65kg, så hvis man er større/tyngre enn det bør ikke rekyl være en issue i det hele tatt.

 

Her er noen punkter som kan gi en pekepinn på hvor godt den passer (moddes med chims):

• Første gås falt på første skudd på første gåsejakt

• Ryper kan jeg neste ta fra "hofta" (Maxus'n skyter dit jeg ser!)

• Ekstremt lett å demontere og vedlikeholde

• Jeg bruker KUN stål, og fuglene detter som fluer

• Å plukke to ryper i en 180° bevegelse lar seg lett gjøre hvis et kull letter, så lite "muzzle jump" er det

 

Angående stål

Til de som klager på at det var "bedre med bly", og lener seg på anslagsenergi, utganshastighet og andre tekniske unnskydninger har jeg bare en ting jeg vil si. Skyt mer leirdue, lær deg å sikte ordentlig, lær deg å bedømme avstand ordentlig og sist men ikke minst: hvis byttet flakser videre er det ikke ammunisjonen som svikter; det er jegeren!! Men hvis du er dårlig å skyte så er det vel enda vondere å sløse bort skudd/penger på bismuth og annet vas som heller ikke er "like bra som bly", så hold deg unna det også.

 

Sånn så var det sagt :lol:

 

Så, ja, Maxus anbefales på det aller varmeste.

Link to comment
Share on other sites

Nettop fått en sporting carbon, spiser ikke 24 g av clever t1 (eneste jeg har testet). Leverandør (nordskog) sier dette kan justeres, men den må sendes inn. Men skal la den få noen runder til før jeg leverer inn for justering.

De leverer også nå 1/1 sperre gratis til de som har maxus iflg hjemmesiden deres 8)

Link to comment
Share on other sites

Ei hagle til 16000 bør fungere med 24 grams leirdueskudd.

Ser selv etter en konkurranse hagle til kona, og etter å ha lest her på kammeret og i div fora i usa er det en del bugs med Maxus.

Flott hagle, men for mye plunder og heft er min mening

Har Remington og Benelli selv og de tygger alt.

Rem 12-89

Ben 12-76

Tror nok valget til fruens hagle blir den helt nye Benelli Supersport MCH som ventes inn. 66 cm løp

Rekyldrevet og crio/ compensert løp. Dyr hagle men meget bra tilbakemeldinger .

 

Mvh Shm

henger meg på denne, maxus=bugs, men A5 er noe helt annet ser solid ut,intet idiotisk sotsystem

https://www.google.no/search?q=browning+maxus+problem&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=DoG1VMC9LczLaPzTgrAO&ved=0CAgQ_AUoAQ&biw=1007&bih=634

 

A5

Link to comment
Share on other sites

Kjøp en kanon av støpejern fra 1700-tallet, de både SER og ER solide

Det er "off topic" men støpejernskanoner var skrøpelige saker, på mange støperier sprang kanonene ved prøveskyting slik at partiene ikke ble godkjent.

Dette var med svartkrutt.

Link to comment
Share on other sites

Kjøp en kanon av

Det er "off topic" men

Vel, så kjøp en slik da. :mrgreen:

" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

Maxus er et kvalitetsvåpen. Det er det ingen tvil om.

Gassdrevne halvauto hagler krever puss og godt vedlikehold.

Men de er en nytelse å skyte med.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 1 month later...
  • 5 months later...

Har hatt Maxus is over 2 år nå.

 

Den har spist alt bortsett fra en 21g patron (som jeg ikke forventet kom til å funke uansett).

 

Som alle gassdrevne halvautomater begynner den å fuske til slutt hvis du ikke holder den ren. Men dette tar lang tid, jeg har skutt mange hundre skudd på rad uten å ha problemer.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Vurderer å gå til anskaffelse av en Maxus Sporting Carbon Fiber, men er litt spent på å høre hvor bra Dura-Touch laget med "carbon look" holder seg over tid? Noen som har opplevd at dette har begynt å slites av? Ser på det store nettet at man må være forsiktig med diverse oljer osv... Stemmer dette?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 5 months later...
  • 3 weeks later...
  • 1 month later...

Jeg har vært mye ute med Maxusen siden jeg kjøpte den, er bare vant med vanlig skyvesikring fra X-bolten og B725 jeg har. For meg gikk det veldig fort å bli fortrolig med sikringen der nede på bøylen. Når jeg går så føles det naturlig å ha pekefingeren hvilende rett over sikringa mens jeg går, og når jeg kommer i skuddsituasjon så trykker jeg av sikringa og fører fingeren inn på avtrekker samtidig som jeg monterer. Bevegelsen føles veldig naturlig og sømløst for meg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...