Jump to content

Fra Baikal O/U til kombi?


Ørret

Recommended Posts

heisan kombiene er baser på på den samme basskylen jeg har selv begge typer både kombi og hagle og med bare en liten innsats med svert fint smergel så passer begge ll løp og fortre om hverandre,, vær klar over att avtrekkerene er mottsat på hagle og kombi om du har to avtrekkere

har du bare en avtrekker så må du ha løpsvelger for og kunne utnytte hensikten med en kombi...

i henhold til lovverket så vil det kunne gå og kjøpe et løst løp og registere mot den hagla du allerede har.

det kan være en ide og kontakte gresvig våpen (våpensmia som arbeider for Gsport) de har stor erfaring og kompetanse på baikaler. NB om du har hagla som utgangspungt vil også tenstifta ha noe og si... dette vet de i tilfellet svar på på gresvig..

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Dette er nok eit nermast håplaust prosjekt. Eg prøvde lenge, men ende opp med å kjøpa ein kombi.

 

På baikal side heimesider står det at dobberifla kan leverast med kombi og hagleløp, og at kombien kan leverast med hagleløp. Hagla derimot kan berre leverast med hagleløp. I praksis er det uråd å få kjøpt anna enn heile våpen vest for Uralfjella. Litt synd, tenk å kunna kjøpa ei dobbelrifla for 8000kr og ekstra løpsett for omlag 2000kr stykket.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 11 months later...

Eg prøvde å bytta om på hagløpet og kombiløpet. Det var ikkje råd å lukka våpna med dei "feile" kombinasjonane. Dette er heilt klart børsemakararbeid.

 

For å bygga eit systemvåpen av Baikal må ein nok kjøpa dobbelrifle, kombi, og hagle. Deretter må ein børsemakar tilpassa kombi og haglløpet til dobbelrifla. Til slutt må hoveddelen på kombien og hagla destruerast / avhendast. Skal likevel ikkje sjå bort i frå at dette vert mindre dyrt enn eit tilsvaande oppsett med for ex Finn Classic.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Hei

Sitter her med et problem etter at jeg knakk kolben på min baikal mp94 12/76-308w .så det jeg spekulerer i nå er å kjøpe ei ny baikal hagle å bruke stokken fra den og få tilpasset hagleløpet.altså som et "systemvåpen" .

Men er det noen som vet hvilken betegnelse hagla må ha får å få dette mulig.

 

Setter stor pris på hjelp:)

Link to comment
Share on other sites

Regner med at det er fler enn meg her på Kammeret som har reist seg opp igjen i en ur eller annet ulent med et gevær som plutselig var i to deler. Selv har jeg flere opplevelser med det; bøylebørser, boltgevær og diverse hagler. Hver gang har det latt seg gjøre å lappe sammen stokken slik at våpenet fungerte som før. Nå slkal nåde gå for rett slik at det må sies at det var ikke alltid salgsvare etter reparasjonen - men våpenet dugde som før. Er det mulig at du kan lime/skru/bolte/ stokken din slik at våpenet fungerer som før?

Edit: Det var ikke det du spurte om da, men helt stopp for tanken om systemvåpen er det kanskje ikke allikevel? Argumentet overfor våpenkontoret må bli at disse børsene i utgangspunktet kom som systemvåpen med lik låskasse men med ulik kombinasjon hagle/rifle :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Baikal kombi og dobbeltrifle deler samme mekanisme, som er laget med kraftigere dimensjoner for å motstå høyere trykk. Haglemekanismene er "lettere", tro det eller ei. En bakskyle fra kombi eller dobbeltrifle kan derfor tilpasses et hvilket som helst baikal løpssett, mens haglemekanismen ikke bør brukes som basis for kuleløp. Men som nevnt over: søk råd + hjelp hos fagfolk, ikke tukle med dette på gutterommet.

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Hvor har du funnet ut det?

 

Nå har jeg tråla nettet og det jeg finner vender andre veien. Kombi (mp94) er bygget på ij27 o/u baskyl.

 

Det står på baikal sin side, at dobbelt rifla har forsterket låsing. Dette kommer sikkert av det høyere trykket i det øvre løpet, sammenlignet med en hagleladning.

 

For kun hagle og kombi skulle det gå bra med kun haglebaskyl.

Ut ifra det jeg kan finne, har også ringt rundt. Landrø sin børsemaker nevnte kun mulig problem med tennstift.

 

På de kombipipene jeg har sett må man også frese et spor i bunn(der nr står), for å få den dypt nok ned i "kassa" så børsa går i lås.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Hei

Har ei taiga kombi 12/7x57r.

Nå har det dukket opp ei ij27 12/70, som ikke er registrert. Det er ingen problem å montere hagleløpet på kombibaskylen, denne lukkes uten problem. Fremste avtrekker på kombibaskylen vil fyre av øverste løpet.

 

Hvordan skal jeg gå frem for å få registrert dette løpet på kombien, å få meg et systemvåpen. Baskylen som hører til hagle er dårlig og på tur å gå i oppløsning, så denne er jo egentlig å kassere.

 

Er det noen mulighet for at jeg skal klare å få et systemvåpen av dette, med registrert hagleløp på lovlig vis?

Link to comment
Share on other sites

Ja nå er  det jo våpenamnesti, så det vil jeg tro går ganske så greit. Hadde vel også gått greit om det ikke var amnesti. Jeg har i allefall gjort noe liknende tidligere uten noen problemer.

Fyll ut søknad for våpendel pipesett. Skriv fabrikat, pipelengde, kaliber, nummer. Hvis selger lovlig kan ha denne hagla, fyller du ut selgers navn som vanlig. Hvis ikke benytter du deg av amnestiet. Baskylen leverer du til destruksjon, ta godt vare på kvitteringa i tilfelle seinere surr på våpenkontoret.

Du skal bare betale halvt søknadsgebyr for våpendel, det ekstra pipesettet til Baikalen teller ikke med i jaktvåpengarderoben.

Du kan forøvrig lage deg systemvåpen av hva du vil, det er ikke noe krav om at dette skal være solgt som systemvåpen for å få godkjent søknad. Jeg har hatt systemvåpen basert på Lakelander 393 og Winchester 1300. Det tekniske rundt dette har jeg ikke greie på, da min erfaring med Baikal begrenser seg til et par sideliggere og ei dobbelrifle. Lykke til med prosjektet.

Link to comment
Share on other sites

Tilbake til det som tråden handlet om. 

 

Hagleløpet passet rett på baskylen til kombien. Eneste som måtte gjøres var å slipe litt i underkant på  hagleløp, da dette ikke lot seg åpne helt til at en fikk lagt i den nederste patronen. Men det var yderst lite sliping som skulle til.

 

Så det ser ut til at dette skal gå strålende.

Link to comment
Share on other sites

Som sagt så er det ei kombi jeg har. Ekstraløpet er jo hagleløp. Så dersom jeg blir skjelven så blir det snor avtrekk på hagleløpet. 

 

Tror ikke dette skal være nødvendig da alle tilpasninger mellom kombi hagle og hagle kombi er like bra eller dårlige om du vill, tross alt Star Baikal finish. Og løp låses akkurat like bra på originale løp som uoriginale løp.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Da tenkte jeg omvendt, om du bytter fra rifleløp til hagleløp så burde det ikke være noe problem. Så langt jeg har forstått belastningsfordelingen i brekkvåpen med flate støtbunner så vil en rettvegget haglepatron belaste låsen mindre enn en flaskehalset riflepatron.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...