Jump to content

Weatherby PA-08 Synthetic 26´´12/76 66 cm erfaringer??


krey

Recommended Posts

Ikke mange dagene siden det var et lignende spørsmål ang ei sånn Weatherby halge, å erfaringene med den. Prøv å søke i hagle delen på kammeret, så finner du den. Noen uker siden bare, så den inner du lett ved å bla nedover der. Tror det er ei ok hagle til prisen. Spør du xxl, så vet de sikkert hva det koster å sende den i posten.

Link to comment
Share on other sites

Den kjøpte jeg å :D !

Etter noen runder i skauen i høst så kan jeg oppsumere med :

 

Ligger godt, treffer godt, blåneringen er slitt alleredet .

 

Kjøpte børsa fordi den var lett (2,9kg) og tenkte og bruke den i kajakken ,

og da er det fint at den ikke er dyr :)

 

mulig jeg tar feil men er nok bruk og kast i denne prisklassen

se på automat modellen kanskje den er litt mindre utsatt for slitasje

 

Men blåneringa var elendig... :evil:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

kjøpte selv en sånn hagle i sommer. har brukt den en del både på leirduer og på sjøfugl jakt, treffer bedre på leirduer med denne en med lanberen. Har aldri tulla med ladingen, men det er nok en bruk og kast hagle. det er sperre på to skudd i magasinet, og det er nok påbudt. er alt i alt fornøyd med Weatherbyen men ser for meg at den må byttes ut om noen år.

Link to comment
Share on other sites

du blir nok fornøyd med valget :D men er det noen som vet om extra utstyr som magasin forlenger mm ?

 

Får satse på det :) Forventningene er ikke så altfor høye, kommer til å bli en børse som skal være med på jordet og sjøfugl jakta....

 

Angående ekstra utstyr så vet jeg ikke noe som helst av erfaring. jeg vet dog at en bekjent av meg har brukt noen rem 870 deler på den. Magasin forlenger og ett eller annet som jeg ikke husker hva var akuratt nå.

 

Hadde egentlig håpet å komme i kontakt med noen i nærmiljøet som har en nyere rem 870 for å kunne sammenligne litt. Lest mye om disse pa'ene og mange påstår at denne og rem 870 er direkte konkurenter, derfor kunne det vært morsomt å kunne gjort en personlig sammenligning.

Link to comment
Share on other sites

En ting som overrasker meg er hvor bra jeg treffer med den .

 

 

Høres bra ut. Den skal testes på sporting på torsdag og trap på lørdagneste uke, så får se om jeg deler samme erfaring :) Vant til min 2 tonns baikal o/u nå, så får se hvordan det blir med denne "lettvekteren" :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Da har jeg hatt denne i ca to uker, og har fått brent av 150-200smell. Må si jeg er veldig imponert over kvalitetsfølelsen og hvordan den er å skyte med. ikke hatt noen gode runder på banen enda da jeg brukte lang tid på å få noe glatt teip på den ubrukelige rekyldemperen, men satser på å få testet skikkelig på Bekkhus i morgen.

 

Må si at Denne weatherbyen overgår alle mine forventninger :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Det er vel en tråd om den haglen her inne et eller annet sted, men for den prisen er det en fin hagle. Den er litt lett så rekylen på tungt ladet skyts kjennes og stokken er hul så du får en morsom lyd hvis du slår på den :)

 

Jeg bruker den til alt mulig, men er greit å skyte på papp og se hvilke haglepatroner den tar

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
Ja den er ganske fin.Har du synt eller trestokk?

Synt. Hadde først lyst på upland. Men fant ikkje noen som solgte den. På wby sin side var den en god del dyrere enn synt, så bestemte meg for synt isteden for upland.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Dette er vel en Rem87o laget på lisens? Jeg ser ikke forskjell..

En kamerat har en 870. Hvis jeg husker riktig er eneste forskjellen vi har sett er: magasinskruen foran. Og 1cm lengre løp på 870. Ellers er de veldig like.

 

Vil si at dagens 870 har flere ting som skiller seg ifra weatherbyen, utformingen av sluttstykke har blandt annet litt anderledes form. Selv har jeg sammenlignet min weatherby med en 870 ifra slutten av 80 begynnelsen av 90 tallet ett sted (utifra hva eier av 870'n sa), og da ser man ikke hvem som er hvem...

 

Har hatt min pa-08 i 5-6 måneder nå og jeg er veldig fornøyd med den. Den har riktignok kun blitt brukt til lerdueskyting på jordet og en gang eller to på bane, men har aldri vært noe problem med den.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
En kamerat har en 870. Hvis jeg husker riktig er eneste forskjellen vi har sett er: magasinskruen foran. Og 1cm lengre løp på 870. Ellers er de veldig like.

 

Jeg har testet 870 stokk på pa-08. Gjengene i bolten til pa08 stokken er ikke identiske med 870 bolten. Man kan tvinge stokken på, men tror ikke det er sunt. Var også små forskjeller mellom 870-stokk og pa-08 stokk, husker blant annet at avstanden mellom grep og avtrekker ble lengere med 870 stokk på pa-08 hagle.

 

Virker som de har lagt inn nok små forskjeller til at man ikke tråkker på patent-tærne, om de ikke er foreldet selvsagt. ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Fjernet unødig sitering. G.Larson

 

Det er helt normalt med slark på pumpehagler. Ladearmen/fortreet bruker magasinrøret som styring, og er kun avstivet av stengene som går bakover og skyver på sluttstykket. Skal noe til å få dette fritt for slark, men det fungerer. Mulig det er mindre slark i Benelli Nova, men da betaler du jo litt mer...

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Fikk mi Weatherby i hende forrige fredag og det var rett ut å teste.

Dro ingenting gjennom løpet i begeistringen over å ha ervervet en ny hagle, og dro dermed av 3 kjappe federal 3er skudd.

I forbindelse med det jeg gjorde skjedde: ingenting...

Løpet er blankt og fint og ingen antydninger til at noe lagringsolje har brent seg inn i løpet.

 

Hagla hadde en fin rekyl til en liten fyr på 165cm og 72kg, var passende i lengden men kunne vært 2 cm kortere på stokken. Mistet ikke siktebildet selv om jeg lada om med hagla til skuldra, har hørt at pumpehagle er dårlig på dette men deler ikke den erfaringen.

 

Ellers var den lydløs, selv med foretatt ladegrep var ikke forskjeftet noe løst som jeg har lest er et problem på pumpehagler.

 

Det var lett å fjerne magasinsperra, og like lett å sette den inn igjen for jakt.

Egentlig så var hele våpenet lett å ta fra hverandre for rens og man trenger ikke mange iqtroll i hodet for å sette den sammen igjen etterpå. Selv avtrekksmekanismen forsto jeg umiddelbart, og jeg har ikke åpna så mange våpen før annet enn den stygge AGen i militæret...

 

 

Jeg er alt i alt storfornøyd med kjøpet, en hagle som nær sagt kan brukes til alt og tåler så mye som denne later til for 1500 spenn kan vel ikke sies å være annet enn et kupp? :D

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Iom. at tråden ser ut til å være ferdig besvart, tenkte jeg at jeg kunne snike inn et lite spørsmål:

 

Er Weatherby'en forberedt for feste av siktemidler à la Docter? Ville jo ha vært moro å ha muligheten for å prøve dette med optikk på hagle en eller annen gang, uten å måtte til børsemaker først...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Edith: denne posten ble ganske malplassert etter moderator Edith. Hehe

 

 

det er ganske mange tråder om denne hagla her på forumet. Den generelle konklusjonen i trådene er at dette er en veldig kurant hagle for kronene. Eneste grunn til å eventuelt legge i noen ekstra kroner å gå for remington 870 er at 870 har ekstremt mye ekstra utstyr. Dette er fraværende til pa-08, men mye av utstyret til 870 passer på weatherbyen. xxl reklamerer på sine netsider nå om frakt hjem på døren for 89kr...

 

Selv er jeg veldig fornøyd med min, og den blir flittig brukt til sjøfugljakta nå om dagen.

 

Søk etter weatherby pa 08 i søkefeltet så finner du ganske mye lesestoff.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Hei, testet det der når en kammerat skulle låne min. Og Konklusjonen er nei, når du snur sikringen oppnår du bare at sikker er Ild og omvendt. Er forøverig en liten jobb det, om du ønsker å eksperimentere er fremgangsmåten:

1.Ta våpenet fra hverandre og skill avtrekkermekanismen og dens plastdeksel fra låsekassen ved å slå ut de to splintene midt på låsekassen.

 

2. Slå ut splinten som holder avtrekkeren inne, er lokalisert over et stykke frem på avtrekkerbøylen.

 

3.Slå ut splinten bakerst på plastbeslaget(Bak avtrekkerbøylen) mens du holder en finger over hullet på oversiden så du kan ta i mot fjæren om den spretter ut.

 

4. Ta ut fjæren som holder sikringen på plass(Hullet på oversiden av plastbeslaget helt bakerst)

 

5. Dytt avtrekkeren litt frem mens du presser ut sikkringen(tror ikke det er noen bestemt vei den vil ut)

 

Hit er alt vel og bra, men problemet er at avtrekkeren griper sikringen asymetrisk, den har tappen på høyre side og ikke i midten. Fiksen på problemet må være å bytte avtrekker . Noe jeg ikke vet om lar seg gjøre. Kan du sveise og har tilgang på utstyr så er det sikkert ikke komplisert å speilvende den lille tappen på de få mm som griper sikringen

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Iom. at tråden ser ut til å være ferdig besvart, tenkte jeg at jeg kunne snike inn et lite spørsmål:

 

Er Weatherby'en forberedt for feste av siktemidler à la Docter? Ville jo ha vært moro å ha muligheten for å prøve dette med optikk på hagle en eller annen gang, uten å måtte til børsemaker først...

Relatert...

 

Noen som tror denne: http://www.aliexpress.com/item/Remingto ... 82647.html vil passe på Weatherbyen?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...