Jump to content

kikkertsikte på hagle?


Tyribergets O`Luna

Recommended Posts

Er det noen her som bruker kikkertsikte på hagla? Ikkepå kombien eller drillingen, men på hagla. Har inntrykk av at det er blitt mer vanlig.. Eller...? Hva er fordeler ogeventuelle bakdeler med det? Jeg jakter i all hovedsak rådyr å tenker nå sterkt på å kjøpe en M2 å eventuelt teste det ut.. Hva er i såfall bra? Aimpoint?

Link to comment
Share on other sites

Jakter du kun rådyr med hagle så har du nada bruk for kikkert.La oss si maks skuddavstand er 30 meter(læreboka sier vel 25 meter)

 

Hva skal du med kikkert på det holdet?Dessuten skyter du mye raskere med åpne sikter.Og på rådyrjakt hender det titt og ofte det blir behov for raske skudd.

 

Hvis du er fast bestemt på å absolutt ha sikteremedier på hagla,sjekk ut denne og glem kikkert til rein haglebruk.

 

 

http://www.redringsight.com/

Link to comment
Share on other sites

Prøvde holografisk sikte på hagla i høst, da jeg har en tendens til å bomme enormt mye (hagla passer meg nok heller dårlig), men skjøt aldri med det. Turte ikke å vise meg på skytebanen med noe slik! Stygt som juling og måtte bygge opp kolben, noe som heller ikke hjalp på utseendet. Da ting så greit ut, kuttet jaggu siktet ut! Tålte ikke kulde... Men dette var noe kinaræl til 150,- på Ebay.

 

Likevel, tror nok at et slik sikte kan ha noe for seg om man får ting til å fungere. Det blir skyting på en litt annen måte i og med at man sikter mer enn man peker. På vanlige holografiske sikter kan man velge mellom ulike retikler, fra prikk til trådkors til sirkel, samt justere lysstyrken.

 

Ville heller vurdere et holografisk sikte fremfor Aimpoint selv. Har ikke prøvd Aimpoint, men innbiller meg at det er lettere å slippe å se gjennom et rør fremfor en liten ramme.

 

At hagla kanskje ikke er perfekt tilpasset trenger ikke ha så stor betydning da, tror jeg. Ikke utenkelig at jeg prøver igjen til sensommeren/høsten, på duejakt, evt drar til en forlatt skytebane med egen leirduekaster først... :lol:

 

Hadde ellers en kombi med en liten Leupold European-30 1,25-4x20 på toppen. Skjøt mye bedre med denne enn med hagla, selv om jeg ikke akkurat overbeviste med kombien heller (12 og 18 treff mot 8 og 11 med hagla de to rundene jeg hadde på skytebanen - jada, jeg er dårlig til å skyte... Men det er i hvert fall en indikasjon på at hagla ikke passer meg!). Merket meg her at det ble to ulike skytemetoder med og uten kikkertsikte. Brukte lenger tid på å skyte med kombien, men leirduene datt oftere da jeg fikk siktet bedre. Dette er ikke å foretrekke i skogen da man ofte må skyte lynkjapt. Og det er på de aller raskeste skuddene jeg faktisk får fugl og. Når jeg sikter med hagla bommer jeg!

 

Redringsiktet så interessant ut. Spørs hvor interessant prisen blir...

Link to comment
Share on other sites

vi kan jo ta følgende definisjon til videre debatt:

 

Et kikkertsikte er IKKE et rødpunkt, eller holgarafisk sikte.

 

Førstnevnte kjennetegnes blant annet med fast siktepunkt og forstørring

sistnevnte har et projisert siktepunkt som endrer posisjon i forhold til hodet og øyets plasering, men fortsatt angir treffpunkt.

 

Lengden på huset er mer teoretisk en praktisk. Holo/rødpunktsikter har en funksjon på ei hagle (Men å kalle det vanlig er litt drøyt....) Kikkertsikte ikke, i min mening.

Link to comment
Share on other sites

Røødpunkt/ holografisk sikte funker topp det, men til de aller kjappeste skuddene, feks skeet osv, så er det ikke fordelaktig. På skeet har du ikke tid til å legge prikken riktig engang. Tok nemlig med halvautoen på skeetbanen i går, og traff faktisk 3 av 6 duer på de første stasjonene med et billig kinasikte til 150 spenn av typen rødpunkt-rørsikte. Jeg hadde ikke tid til å legge prikken riktig, men så lenge jeg så dua gjennom siktet, så gikk det greit.

 

MEN, til gåsejakt, kråkejakt, duejakt og måkejakt så er det rett og slett helt genialt! Der har du bedre tid, og dersom prikken ligger riktig lengde foran fuggern, ja da treffer du!! Så til jakt som du har litt god tid på, så treffer man mye bedre. Dersom ikke hagla passer deg 100%, så kan det være lett å fokusere for mye på målet uten at hagla ligger riktig.. Har bomma på mye kråker med vanlig skinne, men har ikke bommet på en eneste med rødpunkt :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Jeg har vært så heldig at jeg har prøvd prototypen på RedRingSight. Jeg er som jegere flest alt for lite på haglebanen og trener. på slutten av skytedagen med redring skjøt jeg konsekvent 24 av 25 serier. Dette er et ordentlig hjelpemiddel som virkelig blir bra. På rådyrjakt vil det også være et meget godt hjelpemiddel til å bedømme avstand. Ringen er nemlig haglesvermen på 25 meter, har du hele dyret inne i ringen er det for langt hold har du kun bogen inne i ringen er det bare å skyte. Jeg tror prisen kommer til å ligge mellom seks og syvtusen kroner. :D

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

De skrytes fælt av burris sin fastfire,den er enkel og montere, monteringen er mellom stokken og låsekassa, det gjør at du kan sette den røde prikken i høyde med kornet. Det ser smekkert ut,prisen ligger på rundt 3000 spenn, kjøper du i statene koster den ca 1500. mvh -m-

Link to comment
Share on other sites

Kremt kremt...

 

Gå fr aimpoint visst du skal klaske på noe. prøvde den først på tirsdag, å den tok jeg 21 av 25 med.. (står fast på kombien min) uansett.. sjekk ut aimpoint.com.. der står alt du trenger og vite.

 

topp rødpunktsikte. der vel ikke for noe at det er verdens beste, å rimeligere enn de någenlunde.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 years later...
Det går i kategorien særdeles kreativ lovtolkning... Slugs er KUN tillatt på rådyr og villsvin.

 

 

Sendte mail til Miljødirektoratet og fikk dette i svar

 

Når en bruker slugs et haglegevær er våpenet likevel å betrakte som en hagle og ikke en rifle. En behøver derfor ikke å avlegge skyteprøve.

 

Det er i forskrift av 22. mars 2002 om utøvelse av jakt, felling og fangst  § 17 presisert dette i forhold til rådyr hvor hagle er tillatt til tross for at rådyr er storvilt og i forhold til villsvin som også er storvilt

 

 

Det er ikke et forbud mot å bruke slugs på småvilt, men dette er selvfølgelig ikke noe vi anbefaler og vil være lite hensiktsmessig. På haglehold vil en vanlig haglepatron være et bedre valg og på riflehold vil rifle være klart å foretrekke.

 

 

Med hilsen

 

Arild Sørensen

 

Seniorrådgiver

 

Miljødirektoratet

 

Telf 45 39 85 85

 

 

Så spørs om det ikke var svært kreativ tolkning av loven av meg :D heheh

Link to comment
Share on other sites

§ 17.Krav til hagleammunisjon

Under jakt og felling er det ikke tillatt å bruke blyhagl. Forbudet gjelder likevel ikke under jakt på li- og fjellrype, storfugl, orrfugl, rugde, jerpe, duer, ærfugl, skarv, kråke, ravn, skjære, nøtteskrike, trost, fasan, hare, sørhare, viltlevende kanin, rådyr, gaupe, mår, mårhund, rødrev, røyskatt, grevling, villmink og ekorn, og under felling av jerv og gaupe. Unntaket gjelder også for jakt på gjess som oppholder seg på innmark, jf. friluftsloven § 1a.

Det er tillatt å bruke fyllingskule/slugs til jakt på rådyr. Til jakt på villsvin er det når haglegevær benyttes kun tillatt å benytte fyllingskule/slugs.

 

Det er da nå ganske tydlig i loven fra før. Står ingenting om at det KUN er tillatt på rådyr og villsvin. Men i forhold til vilt som er forvaltet som storvilt så er det tillatt å bruke slug på disse to. Ved bruk av hagle på villsvin er det kun slug som er tillatt.

Rødt = min utheving.

Link to comment
Share on other sites

@ AsgeirK

Hvorfor vil du på død og liv bruke slug på rev?

 

 

 

 

Greit at det er lov i følge §17 i forskrift om utøvelse av jakt, felling og fangst, men hva med §19 i viltloven?

Jakt og fangst skal utøves på slik måte at viltet ikke utsettes for unødige lidelser og slik at det ikke oppstår fare for mennesker eller husdyr eller skade på eiendom.

Link to comment
Share on other sites

Hvofor skulle §19 ramme bruk av slug på rev?

Gi nå heller AsgeirK kred for at han har klargjort noe som mange tydeligvis har hatt feil oppfatning om (meg selv inklusive).

For all del, kjempeflott at folk sørger for oppklaringer omkring uklare forskrifter og lover. :):wink:

 

Hvis du kan skaffe til veie en oppklaring med tanke på bruk av slug på rev på 75m i forhold til viltlovens §19, ville jeg vært takknemlig :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hvis du kan skaffe til veie en oppklaring med tanke på bruk av slug på rev på 75m i forhold til viltlovens §19, ville jeg vært takknemlig :wink:

 

For å snu på flisa da, hvorfor kan ikke du komme frem med en oppklaring på hvorfor det skal bryte med viltlovens §19 isteden? Det var jo du som kom med påstanden.

Link to comment
Share on other sites

For å snu på flisa da, hvorfor kan ikke du komme frem med en oppklaring på hvorfor det skal bryte med viltlovens §19 isteden? Det var jo du som kom med påstanden.

 

Av den gode grunn at jeg overhodet ikke tenkt å bruke slugg på rev på 75m da det etter min mening er stor fare for å utsette viltet for unødig lidelse. Skjønner heller ikke poenget ved å bruke det når man har bedre "redskap".

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...