Jump to content

Ufine ting på våpen


VestlandsJeger

Recommended Posts

  • Replies 277
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Rødpunkt på rifle. Jeg synes det er helt uegnet. Et kikkertsikte med lav forstørrelse og dot har større synsfelt, og er egnet også for lengre hold og skumring.

 

Dette med synsfelt forstår jeg ikke.

Har Doctor rødpunktsikte på elgrifla og skyter med begge øynene oppe.

Stort større synsfelt en det er vansklig å få hvis du ikke har "fisheye".

Link to comment
Share on other sites

Railmounts, LED lykter, andre lykter, "laserpeker", håndtak, hevarmskuler, nattsikter, restlysforsterkere, ipod (se egen tråd om slik CRAP!), svære magasiner mm.

 

Hva skal man med en "laserpeker" i naturen? Holde foredrag om dyret før man skyter?

 

Glassfiberstokker , lyddempere, tofoter og rødpunkt må folk få ha. Men optikk på hagle er dødfødt. Kombi med optikk som kan løses lett er ca. ok.

 

Og så har vi alle de som skal ha et luftgevær som ligner på Rambo. Hva hjelper det med "laserpeker", "lyddemper", svær kikkert mm. på et våpen ment for blinkskyting?

 

Du lærer ikke en dritt av det! Start med åpne sikter, sett på en liten kikkert etterhvert. Skyt så mye du orker.... da ser du om det går bra etterhvert.

Link to comment
Share on other sites

Åssen i #/#&"! kan alle her inne kritisere nøyaktig det som står i skapet mitt når jeg har den eneste nøkkelen?

 

Rødpunkt på rifle: Check.

Fiberoptisk sikte på hagle: Check.

Svære magasiner: Check.

Plaststokk på rifle: Check.

Plaststokk på hagle: Check.

Lyddemper: Check.

Tofot: Check.

Jaktbørse satt opp som langholdsrigg: Check.

Ny rifle uten åpne sikter: Check.

Lykt montert: Check.

Parkerisering: Check.

 

Så var det bare å få montert patronholderne på kolbene..

Link to comment
Share on other sites

jeg er sikkert snål men synes ikke noe er ufint jeg på ett våpen. Syntstokker og store hubblescop til sitt bruk, nette dobbeltrifler med åpne sikter til sitt bruk. Personlig så gir jeg jamt f i hvordan andre velger å ha sitt våpen. Ønsker man ei rifle med vallnøttstokk, lyddemper, tofot og Aylar liggende på selskinn med bladgull på "dotten", gravert inn på siden, go for it. Har man lyst på en langholdsrigg med mcmillanstokk lakkert i rosa kamo, med rødpunkt og smellforsterker, go for it.

Livet er alt for kort til å iritere seg over andres rifler

Link to comment
Share on other sites

"ufint" eller "upassende" eller "jeg vil ikke ha slikt på børsa mi" ?

 

sånn "øljekk som er skrudd fast på badet på enkelte hotellrom" montert på kolben.....

det tror jeg at jeg vil syntes er over grensa.....

 

ellers syns jeg jo overdreven gravyre og skjefter som er så blankpolertee at man kan speile seg i dem(disse to kombinert)... kansje ikke er helt det jeg forbinder med våpen.....

(blir som en gravert hammer, eller et spett som er rosemalt, syns jeg)

Link to comment
Share on other sites

Dette grenser vel inn til denne tråden.

 

Jeg må vel si meg enig med dem som synes ekstra strikk-patronholdere på kolben ser temmelig teit ut! Når hadde disse folka sist bruk for så mange skudd? Joda, jeg vet svaret - til skyteprøven! Men da kunne de bare sette patroneska (eller kassen!) på standplass!

 

Når jeg ser våpen med dette påhenget, har jeg lyst til å spørre om hvor mange 3-magasiners-elger de har fått has på!

Link to comment
Share on other sites

Billig optikk, lyddempere, patronholder på kolbe, flammeherda kasser, alt som heter kamo..

 

Ting som er bra er derimot trestokker med liv, jo høyere grade jo bedre, gravyre som ikke ser ut som den er stansa ut i Hong Kong og ikke minst optikk som matcher våpenet. Noe av det verste jeg ser er feil optikk på drillinger og dobbel rifler..

 

Dyr optikk, high grade stokk osv, dette er vel ikke noe hinder for at det er ett perfekt bruksvåpen? Hva skal man med en landcruiser hvis man ikke tør å bruke den alikevel?

Link to comment
Share on other sites

Liker ikke: Rust.

 

Liker: Patronholder på kolbe :mrgreen:

 

Skjønner ikke hva folk har imot patronholdere på kolben.

 

Jeg BRUKER den hele tiden. Har et par ekstra patroner i den i tilfelle jeg skyter elg tidlig på dagen og bruker tre kuler eller noe sånt på den..Slipper å tenke på at de skal i hver sin lomme for å unngå skrangling.. Hvis jeg møter andre folk legger jeg patronen fra kammeret i den og har alltid oversikt over hvor det ble av den. Roter aldri bort patroner i lomma etter å ha tømt magasin for patronene går rett i holderen.

 

I tillegg har jeg bygget under den litt slik at kolben har nøyaktig riktig høyde og kinnet ligger fjellstøtt på den med øyet rett på siktet. Billigere kolbeforhøyer får du neppe. Funker like bra som noen annen versjon.

 

Faktisk er patronholderen noe jeg aldri har angret på eller vurdert å ta av. Hvis noen syns børsa ser Rambo ut får det være deres problem, men de burde vurdere å prøve den de også. Snedig sak rett og slett.

Link to comment
Share on other sites

Livet er alt for kort til å iritere seg over andres rifler

 

Visdoms ord....

Kan ikke vi opprette en tråd for hvilke biler vi også ikke vil ha slik at vi kan pisse enda mere på medlemene her inne... :evil:

Og hvilke båter osv....

 

 

John

:mrgreen:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Rødpunkt på rifle. Jeg synes det er helt uegnet. Et kikkertsikte med lav forstørrelse og dot har større synsfelt, og er egnet også for lengre hold og skumring.

 

Der er jeg faktisk uenig med deg Skaubjønn, ett rødpunktsikte ala Aimpoint er noe av det kjappeste du kan bruke på bla. drivjakt på villsvin, eller løshundjakt på elg, Jeg skal begrunne dette:

 

På drivjakt er dette siktet meget raskt og bruke, det er nok å se dotten på viltet så treffer du der hvor dotten er, en del sikter må sentreres, det er ikke nødvendig her, estetisk sett er det ikke noe vakkert syn.

 

på løshundjakt er dette siktet suverent da det ikke gjør noe om objektivet blir fullt av barnåler og dritt, ja snø også, du ser faktisk dotten med linsebeskyttren på vel og merke om bruker dette på korrekt måte da, dvs, ser med begge øynene på målet, da vil du se dotten som om det var normalt, så til praktisk bruk er dette siktet meget godt opp til ca 100 meter.

Link to comment
Share on other sites

De Israelske Galil riflene har øljekk innstøpt i skjefte.

 

tja. den sitter på tofoten, og er beregnet på å klippe piggtråd/wire/ståltråd med.

passer dårlig med norske ølkorker/bruskorker, men har sikkert reddet ett og annet sikte fra korkedøden, da den fungerer bedre som jekk en magsiner og sikter.

Link to comment
Share on other sites

en tikka t3 lite med lyddemper, tofot og rigget opp som "langholdsbørse"
Jøss, er børsa mi så ille, da? 8) Okay, pen? Nope, det er den schtøggeste børsa i skapet mitt. Harry? Jepp, blodharry. Praktisk? Absolutt. Den er blitt ei skreddersydd gåsebørse til mitt bruk. Den har til og med camoteip på kikkerten :D

 

Forøvrig sånn omtrent enig med aircooled, men enkelte ting passer bare ikke ihop, sånn smaksmessig og estetisk sett:

- Sideligger med pen valnøtt som er utstyrt med pistolgrepskolbe og utskiftbare choker.

- Tofot på ei pen rifle med trestokk.

- En pen drilling med yankee- eller Kinaoptikk.

- Eller gnomen med det der gulstripete slipset sammen med en CZ...

Link to comment
Share on other sites

Det er mange stygge ting. Men selvom noen børser ser helt jævelig ut så hender de at de går jævelig bra også.

Har lert at man ikke skall dømme etter utsenet, hvis du for eks ser noen som har teipa på ei ekstra kinkappe med sølvteip så er det en grunn får at de har gjort det, forde de skyter medere med det.

Men i bun og grunn så bryr jeg meg ikke, bare man skyter godt med det man har. 8)

 

 

Men som sagt det finnes stygge ting :mrgreen:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jøss, det er bra at børsa mi er en gammel hv-mauser i orginal stokk uten kikkert. Det må jo være det eneste folk godkjenner som pent her :lol::lol:

 

Hvorfor:

:arrow: Den er 100% fri for rust og støv.

:arrow: Den har ingen teip, hverken brun, sølv eller kammo.

:arrow: Den har ingen tofot, lyddemer eller øljekk.

:arrow: Den har ikke rødpunkt, for liten eller for stor kikkert, nare åpne sikter.

:arrow: Den har ikke patronholder i eller på kolben, men fine klips til 5 skudd slik at de ikke rasler i lommen.

:arrow: Den har definnitivt ikke lyddemper, heller ikke noen gummideler, svarte eller brune.

:arrow: Aylar er ikke gravert på.

:arrow: Faktisk er særs lite er gravert på...

:arrow: Trestokken er ikke xxxxxxx grade.

 

Med andre ord: HV-mauser er hele kammerets drømmebørse! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

nå er vel lyd demper det det som er den mest efektive måten på å få ei rifle til å bli stygg ( ja, har dempere selv). etter det kommer vel en altfor stor kikkert... eller så er dette med bruk av plast, gravering og alt slikt noe som må passe inn, det er helheten... noe som er fint på en rifle kan være stygt på en annen... men demper, det blir så godt som aldri fint...

Link to comment
Share on other sites

@villreinjegeren.

leste en test utarbeidet av en flemming(mark pedersen?) ang.optikk til praktisk skyting å det er ikke så langt unna jakt som vi liker å tro.han kom fram til at zeiss varipoint var definetivt det kjappeste sikte i bruk.

den burde du sett litt på.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...