Jump to content

Ammunisjon til gammel hagle, kaliber 10, 2 7/8" lengde


vagakai

Recommended Posts

Hei! Jeg er ny her, og har god tro på at noen her kan hjelpe meg. Jeg fikk overta ei hagle etter bestefar, Winchester Model 1901 Lever action 10 gauge. Iht serienummeroversikter, ble den produsert i 1909, samme året som bestefar ble født. Så det er naturlig å kalle den gamle børsa for "Ingvald", etter bestefar. Han sa den gamle hagla med det lange løpet "drepte godt" på jakt :-) Jeg er ikke spesielt våpeninteressert, men jeg gjør et absolutt unntak for denne veldig spesielle hagla. Jeg tviler på at det vrimler av slike i kongeriket? Jeg tenker det er med gamle jaktvåpen som med gamle motorsykler, det er først når det brukes at det virkelig blir interessant. Jeg ønsker å få tak i ammunisjon slik at jeg kan reise på Tiurjakt med det gamle ildrøret, og kanskje plage noen leirduer også, for bygge opp skyteferdighetene med det aktuelle våpenet. Men har til nå bare funnet slik ammunisjon i USA. Går det an å privatimportere slik ammunisjon til gamle våpen? Er det noen som har gode tips til hva slags ammunisjon jeg bør ha for mitt bruk, og hvor jeg kan få tak i det? Jeg har lest om hagla at den er en videreutvikla og forsterka utgave av model 1887, som brukte svartkrutt. Model 1901 ble bygd for røyksvakt krutt, og det er vel det kruttet som brukes også i dag? Eller er det noen feller jeg kan gå i, også her? Tusen takk for all hjelp!

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke det fins så korte 10 kaliber patroner der ute? jeg hadde vel uansett ikke tatt sjansen på å bruke noe slikt i et så gammelt våpen av denne typen!

Prøv å få noen til å lade noen patroner med svartkrutt for deg slik at du kan få prøvd våpenet ditt, forhør deg på www.svartkrutt.net vist du ikke vet om noen som driver med slikt.

Link to comment
Share on other sites

En dårlig løsning for en lever-mekanisme - men, hvis du kan godta å bruke den som enkeltskudd; så er dette en mulig rimelig løsning:

 

http://m.ebay.com/itm/10-Gauge-to-20-Gauge-Shotgun-Adapter-Chamber-Reducer-insert-/321909961144?hash=item4af35431b8%3Ag%3A%7EOUAAOSwQoFWN9Zr&_trkparms=pageci%253Ad87c4a34-a2a0-11e6-8f81-74dbd1802ce3%257Cparentrq%253A2fe446491580a5e181023aaefff94c46%257Ciid%253A3

 

Du mister jo både kaliberfordelen og flerskudd-muligheten. Men du får i det minste skutt med børsa.

Link to comment
Share on other sites

Takk for tips! Men det blir vel som å kjøre V8 når den kun går på tre sylindre, kul helt til du starter den? Som maskiningeniør i oljebransjen synes jeg "pipehandlingsanlegget" som mater fram patroner, aktivert med en enkel bevegelse, er morsomt. Lyden fra ladegrepet bør overbevise enhver røver om at det tross alt er ganske OK å gå på jobb som andre :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Snälla! Lägg in bilder på din bössa , i Sverige ser vi aldrig cal 10 och är det den bössan jag tror

Är den fanimej grymt ovanlig , så var inte rädd för att ladda själv det finns många duktiga entuaster

I Norge som lär hjälpa dig igång , jag hjälper dig gärna med det jag kan trots att kalibern tyvärr inte

Är tillåten i Sverige på grund av en gammal överenskommelse m Tyskland på -30 talet

Tror det var Svenska Naturvårdsverket som leta fram den , Länstyrelsen ville tillåta för att den är ultimat om man ska skjuta Stål ....

 

/P

Link to comment
Share on other sites

Hei Culot! Er det veldig tungvint å vise bilder i dette forumet, eller er det jeg som misforstår? "Man må legge ut bildet på en offentlig tilgjengelig server..." og så laste det ned derifra inn i forumet ?! Rätt struligt! Det morsomme er at min bestefar kjøpte denne hagla av en svensk gruvearbeider som het Magnus. Han flytta til mi hjembygd fra Sverige på 30-tallet... Søk meg opp på "Feijan", så skal du få et bilde av meg :smile:

Link to comment
Share on other sites

Takk for rask hjelp med bildeopplasting, administrator!

 

Culot, her har du hagla mi "Ingvald" :D : normal_Winchester_Model_1901_10_Gauge_1909.jpg

 

Som bildet viser er det en slank og lang sak, produsert i 1909. Den har vel ikke blitt brukt på minst 30 år, men jeg har lyst til å ta den i bruk. Jeg tror den vil være velegnet til jakt på Tiur?

Link to comment
Share on other sites

Så spennende, moro med din entusiasme, Culot! Når jeg får tid skal jeg jammen lade mine første haglpatroner, for det er ikke noe moro med et samlervåpen som ikke kan brukes. Men først må endurosesongen avsluttes, og så blir det vel litt skikjøring får jeg håpe! Sånn er det å ha mange interesser, alltid noe å glede seg til, alltid sesong for et eller annet! :smile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...