Jump to content

Lengde på hagle løp?


hyllis

Recommended Posts

Jeg skal kjøpe meg ny hagle. Kommer til å bli brukt mye på bane og litt på jakt. Har sett for meg 81cm løp. Er dette for mye? Ser mesteparten av konkurranse våpenene har 76cm. Er selv 186cm vis det har noe å si? Noen som har noen meninger om dette? Plusser/minuser?

Link to comment
Share on other sites

Jeg er på din høyde og har selv to hagler. En sportinghagle med 76 løp og en halvauto med 71 løp. Stiller jeg begge på gulvet så er halvautoen to-tre cm lengre. Jeg synes begge min børser svinger veldig fint, ikke store forskjellen på de to. Men ingen tvil om at sportingbørsa er mer stabil i svingen med ca en halv kilo mer vekt på seg. Jeg har ikke prøvd hagle med 81 løp, så kan ikke si noe om det. Men jeg ville prøvd å få kjenne, klå, montere å svinge med forskjellige hagler og løpslengder om du er i tvil. (Skyttere på banen lar deg mer en gjerne få kjenne på og prøve våpenet sitt) Og vips så skal du se at du får godfølelsen med ei hagle eller fler. Balansen i forskjelige våpen er veldig forskjellig.

 

Ser du skriver du skal skyte mye på bane. Da er det naturlig å anbefale deg å gå for et konkurransevåpen, du vil få større glede av det på banen. Minuset er at mange synes de er tunge å fly på jakt med, og med langt løp også tungvint for mange. Smak og behag

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...