Jump to content

Haglpatroner 12/65 eller 12/67


emonsen

Recommended Posts

Taylor Outdoors in Sørumsand har 12/65 patroner fra både Gyttorp (Skånejakt) og NSI (Nobel Sport Italia). Begge to er veldig gode og leverer topp dekning med sine filtforladninger. RWS "Special" 32g i 12/67,5 finnes også.

 

Edit: I nr. 5 så klart.

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...
På 15.10.2016 den 11.45, petecomplete skrev:

Jaktdepotet har flere varianter. Har brukt 12/65 english classic derfra i gamle kongsbergen føe jeg kjøpte meg en classic light hagle derfra for 2 måneder siden.

 

Er det en gammel sideligger så kan det jo være litt stas med 12/65 m papphylse,rullekrymp og filt? :P

 

http://www.jaktdepotet.no/display.aspx? ... odid=11803

Har du noen formening om hvor trygt det er å skyte denne ammunisjonen i kongsberg hagla? Vet du hva trykk denne patronen gir?

Har selv kjøpt inn en del english classic for bruk i kongsberg hagle 12/65, men er skeptisk og ønsker å få så mye informasjon som mulig før eg fyrer av. Sendte e-post til KVF og fikk følgende svar på trykktesting:

 

Hei!

Har ingen konkrete oppgaver over hvilket trykk RB-haglene er "godkjent for", men protokollene viser ar de er trykkskutt med patroner som skulle gi følgende trykk:

- Kal 12: Et skudd for 800 atm. og et skudd for 900 atm.

- Kal 16:  "     "      "   950   "     "   "     "      "  1150 atm. 

 

Må kunne gå ut fra at det første prøveskuddet skulle være som for "normaltrykk" for 65 med mer patroner på den tiden, mens det andre skuddet skulle være for et overtrykk på 12-13 %. 

 

Jeg kan ikke nå si sikkert om slike prøver ble gjort fra den spede begynnelse i 1922, men vet at hagler etter 2. verdenskrig ble trykkskutt slik. Da gjelder det for SN 3227 som ble laget i 1950.

 

Hilsen fra

Svein

Link to comment
Share on other sites

På 10/14/2016 den 14.32, Mas-36 skrev:

Kanskje med unntak av G-sport, ..........

Eg kjøpte noko Gameboregreier 12/65 i nummer Norsk no4 der i vinter. Link

 

Ser den er utsolgt for tiden. De hadde vel i nummer 6 og.

Edited by aresm
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...