Jump to content

Sikringsmekanisme på italiensk hagle


eclipsen

Recommended Posts

Jeg har en Acciaio Breda o/u kal 12 som jeg lurer på om noen kan hjelpe meg med.

 

Sikringen ser ut til å fungere slik at det kun kan avfyres et skudd, så må sikringen trekkes ned (sikre), til siden og opp (avsikre) for å fyre av neste skudd (kun en avtrekker). Har tatt hagla ifra hverandre og kan ikke se noe slitte eller ødelagte deler.

 

Så, laget italienerne hagler med sikringsmekanisme som du må flytte for å løsne skudd nummer to ?

 

Sliter med å få vist bilder her.....

Link to comment
Share on other sites

SuperHansen,

det du beskriver er slik jeg også forventa mekanismen skulle fungere. Har skutt mange skudd uten å kunne avfyre skudd nummer 2, men har ikke dunka hardt i gulvet.

Åpna og kikka på mekanismen, men skjønner ikke hvordan rekylen skal flytte sikringshode til side ved rekyl. Det er frest ut en liten finger på sikringshode som vipper en arm frem og frigjør hanen som slår til tennstift. Denne fingeren skifter over til den andre armen når sikringer blir flyttet til siden.

 

Merkelig

 

kan sende bilde, men får ikke til her.....

Link to comment
Share on other sites

Dette ser ikke ut som en mekanisme som skifter med rekyl, men en som skal først rekke frem til den ene avtrekkstanga med "hakket" i midten, for så gå litt frem med en fjær og ta den andre med de hakkene som er på den ene siden.

 

Dette er lettere å se om du ser, og tar ett bilde med mekanismene spendt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke god nok kunnskap om mekanismen til å uttale meg om bildet. Men...

Dette ser ikke ut som en mekanisme som skifter med rekyl

Mener du at dette er en mekanisme der enkeltavrekker skal kunne avfyre begge løp etter hverandre uten å være avhengig av en rekyl? Eller mener du at Italienere på 80 tallet designet en hagle hvor man må flytte sikringen for å avfyre skudd nr.2?

Link to comment
Share on other sites

Som nevnt tidligere går det ikke ann å avfyre skudd 1 og deretter skudd 2 uten å flytte sikringen (les løpsvelger/sikring)

 

Første bilder viser begge hanene spent og løpsvelger/sikring på venstre hane

 

Andre bilde viser første skudd avfyrt og løpsvelger/sikring fremdele på venstre hane. Her har jeg bare klikka, men det samme virker å skje med skudd.

 

2artio.jpg

 

20t1iio.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det ser ut som avtrekkeren ikke spretter langt nok frem etter at første hane er er utløst. Prøv å skyve avtrekkeren frem etter første klikk. Avtrekkstangen skal slippe den "klumpen"

 

 

Virker den på samme måte om du starter med løpsvelgeren på andre siden

Link to comment
Share on other sites

Jeg leste noe om ei italiensk hagle som var laget slik at andre skuddet gikk vis du trykket av to ganger. Altså skyt første skuddet og klikk en gang til med avtrekkeren før du får trekt av andre skuddet. Klare bare ikke å finne det igjen når jeg leiter. Var i ett amerikansk blad. Har du prøvd å trekke av en ekstra gang på andre skuddet? Uten å skifte om på velgeren.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...