Jump to content

Gammel hagle fra Oldefar


Emilpett

Recommended Posts

Heihei! -Ny her på forumet, Emil pettersen er jeg! hei på dere.....

 

Noen som kan fortelle meg noe rundt denne hagla? finner ikke noe skrift på den noe sted.

har skutt med den, så den funker også gitt:) Denne fikk jeg av bestemor, ho hadde den etter far sin.

noe mer vet jeg ikke.

normal_IMG_3146.jpg

normal_IMG_3148.jpg

normal_IMG_3149.jpg

normal_IMG_3151.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror at denne er bygd som hagle fra begynnelsen; sikkerhetshanen tyder på det. Men Kongsberg er det ikke; Kongsberghaglene har masse merking og boltene har spor for skrutrekker på venstre side. Baksiktet har også feil og mye enklere form enn en Kongsberg.

Let grundig og puss/rengjør; tipper du finner merkingen ELG noe sted; dvs produsert i Belgia. Det var veldig vanlig at sportsbuttiker handlet inn belgiske våpen for salg i Norge; men de hadde stort sett alle merking med navnet på butikken (på oversiden av løpet), puss og let.

Og la være å skyte med den der før den er rengjort og skikkelig sjekket, den ser såpass sliten ut at jeg vil påstå den gjør seg best over peisen. Igrunne kan den bare henge der etter at du har pusset den også, ukjent opphav, stålkvalitet osv.

 

Kongsberg m22 ble produsert på nyproduserte kasser; oppborrede/ombygde rifler var det andre firma som drev med (og sikkert hver eneste bygdesmed i landet!).

 

EDIT-der kom alle bildene fram; denne har en gang hatt helstokk (den "bøylen" under løpet er feste for stokken). Synes dettte ligner aktiv bygdesmed.

Link to comment
Share on other sites

Helstokk, skjftet går fram til munningen.

 

bygdesmed; en fyr i gammle dager med smie, verktøy og fantasi. Trakk tenner, skodde hester, lagde alt en idag kjøper på biltema.; det kan se ut som dette er en oppborret rifle som har fått montert sikkerhetshane. Eller det er noe belgisk. Umulig å si sikkert. Men får du av rust og dritt og leter grundig vill du med stor sannsynlighet finne stempel som kan fortelle noe.

 

Hvilket kaliber er den?

 

Og-ikke skyt med den.

Link to comment
Share on other sites

Om løpet er åttekantet ut til omtrent der forskjeftet slutter,og deretter rundt,tipper jeg det er ei original haglebørse.Utformingen på låskassa der "høna" hviler i åpen stilling tyder på det. Har ei ganske maken uten synlige merkinger. Husquarna muligens? Kanskje de hadde en hagleutgave med helstokk. Oppborrede infanteri-rifler har jeg ikke sett i større kaliber enn 20....men jeg har ikke sett alt.

Link to comment
Share on other sites

Som nevnt lenger opp, dette minner om en svenske.

Ofte er Husqvarna-logoen veldig svak og vil gjerne forsvinne i overflaterusten. Se nøye etter - minst tre ganger - på pipas overside rett foran låskassa.

Kan anbefale http://skydevaaben.com/allhvamodels/info.xml, alle modellene beskrevet og man kan som regel klare å skille dem på treverk, stokk, kaliber, kinnstykke etc.

Her er et bilde av min Model 13, selv med ok stand er ikke stempelet særlig tydelig men klarte å ta et greit bilde av det.

oktober%20009.jpg

Link to comment
Share on other sites

Er det kaliber 12 så er den neppe ombygd fra rifle, kal 12 er for stort til det. Rimelig sikker på at den der var bygget som hagle fra grunnen av, og det såpass seint at den nok er registreringspliktig. Sikkerhetshanen fantes så vidt jeg vet ikke på eldre svartkruttbørser, den kom først når Rolling Block mekanismen ble tilpasset røyksvakt krutt. Hanen kan selvsagt være ettermontert, men jeg tviler litt...

Link to comment
Share on other sites

Tror det ble etter montert en del sikkerhets haner.

Min oldefar hadde en lignende som dette, men uten de festene fremme på løpet. Den fikk byttet hanen på tredve tallet. Skal ha blitt kjøpt i bergen på slutten av 1880 åra.

Den var kaliber 16...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...