Jump to content

Rustfri pumpehagle til kajakk. Trenger hjelp til valg?


BerntS

Recommended Posts

Trenger litt hjelp.

Bruksområdet er kajakk på sjøen med mye skvalp og sjøgang.

Der jeg kommer til å bruke den er det alltid sjø som skvulper over kajakken.

Skal ha meg en hagle som tåler en jakttur med overnatting i telt uten å måtte ta full demontering osv.

 

Ser Remington 870 er mye anbefalt, vil ha den rustfri men liker ikke alt det blanke stålet.

Så er det best å få den behandlet med duratech eller lignende med en gang?

 

Har en Valmet 412 nå men vil ikke ta den på sjøen....

Veldig åpen på forslag til variant, brukt eller nytt men må tåle mye saltvann......

Link to comment
Share on other sites

 

Mossberg har vel en "500 Mariner" også, som skal være så og si helt av rustfritt.

 

Jeg har brukt en billig enkeltløper til slik jakt, den har overlevd mye saltvann oppigjennom. Og skulle den gi seg, så er nok investeringen på 500,- avskrevet fra før. Når jeg kommer inn fra jakt, spyler jeg den (demontert) i varmtvann, så med trykkluft, og så med WD40... Den ser ikke bra ut, men det er en hel del blånering igjen :roll: Og nesten ikke gravrust.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Eg har brukt ein Remington 870 til den bruken du beskriver. Den har vert med på mange kajakk-turer på sjøen (og et par ganger ein meter ned i sjøen).

Den har overlevd overaskende bra, dvs den er jo ikkje noe smykke å sjå på, men det var den no ikkje i butikken heller...

 

Eg har hatt et avslappet forhold til hagla, tørket av den og gitt den litt olje etter ein dag på sjøen. Dersom den har vert utsatt for mykje direkte sjøvann så har eg spylt den i dusjen og latt den tørke i deler på varmekablene etterpå, før den har fått litt ny olje. Den har ingen rust av praktisk betydning, men blåneringern er noe "flekkete"

 

Du kan sjølvsakt kjøpe ei "rustfri", men den er ikkje rustfri den heller. Eller du kan kjøpe ei hagle som du ikkje er så redd for og gi den litt pleie i ny og ne så tipper eg den holder lenge (sjølv om den kanskje ikkje vinner noe "beauty-konkuranse"

 

Skal du på overnatting med hagla etter ein dag i sjøsprut så ville eg (uansett rustfritt eller ikkje) hatt med litt enkelt utstyr som noen vann og papir/filler til å tørke av det verste saltet, for så å gitt den litt olje etterpå.

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte selv hagle for noen år siden til samme bruksområdet.

 

Vurderte også først pumpehagle, 870 Mariner, Mossberg osv.

 

Kriteriene mine var:

-Billig

-Tåle mest mulig sjø.

 

Endte til slutt opp med en Baikal som ble Ceracoatet. Angrer ikke på det da den er mye enklere å rengjøre enn pumpe.

Har pr i dag ikke en rustflekk.

 

Når eg kommer hjem fra jakt går i dusjen, tar baikalen med å lar den tørke på badet etterpå :)

 

2hmoefd.png

 

Bilde fra en tur med baikal i sitt rette element:)

Link to comment
Share on other sites

Endte til slutt opp med en Baikal som ble Ceracoatet. Angrer ikke på det da den er mye enklere å rengjøre enn pumpe.

Har pr i dag ikke en rustflekk.

 

Problemet med denne løsningen er at den gjennomsnittlige bruker (også du?) ikke vil finne på å demontere skjeftet og rense avtrekksmekanismen etter bruk.

Noen år med bruk på sjøen vil dermed kunne forårsake en god del rust, på smådeler som er vitale for funksjon, uten at du som bruker ser det....

 

En pumpehagle kan (nesten) hvem som helst demontere, spyle ut av alle mekanismedeler med varmt vann, og deretter varmetørke og spraye ned med WD-40 eller lignende(WD skal visstnok stå for "water displacing").

Link to comment
Share on other sites

Takker for masse svar

Heller mest mot en 870

Pumpehagle er i hovedsak grunnet sikkerhet.

Ha to skudd i magasinet for så å ta ladegrep når det skal skytes.

Hvis man er uheldig under transport og ender i vannet så er det mye baksing og kanskje lettere å avsikre en dobbelløper.....

Link to comment
Share on other sites

Oups stemmer det ?

 

Klippet fra Miljødirektoratet:

Til småviltjakt er det bare tillatt å bruke haglgevær med inntil to skudd og rifle.

Salongrifle (salonggevær) kaliber 22 LR kan bare brukes under jakt på viltarter opp til en hares størrelse, men ikke til hare.

 

Er vel ikke krav til noe plombering av magasin på hagle lenger?

Slik jeg leser her så kan jeg ha to skudd i magasinet, padle med "ufarlig" våpen uten skudd i kammeret, og så når anledning byr seg ta ladegrep for å mulig skyte.

Er på tynn is her så kan hende eg tar helt feil....

 

På salonggevær så er det jo lov å ha magasin med ti skudds kapasitet så lenge du ikke har flere skudd i enn det er lov på jakt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig med de som anbefaler en 870. Min har vært mye i nærheten av, og noen ganger i, saltvann, og har klart seg bra hittil. Blir den for våt, har jeg tatt den i dusjen. Jeg har en gang opplevd at hanen hadde rustet fast, men en runde med puss og olje ordnet det fort. Våpenet er Duracoatet, og det har vist seg å være nokså holdbart. Selve våpenet er ikke akkurat noen blomsterbukett, men til dette bruket fungerer den godt.

 

13DB47F0-A284-49BB-96C7-7FF4EECA9498.jpg

 

1CE908C8-AEEC-409E-AE59-96E7C2782303.jpg

 

bf643e42fa052c8d9cf27f8b4bead11e.jpg

Link to comment
Share on other sites

Oups stemmer det ?

 

Klippet fra Miljødirektoratet:

Til småviltjakt er det bare tillatt å bruke haglgevær med inntil to skudd og rifle.

Salongrifle (salonggevær) kaliber 22 LR kan bare brukes under jakt på viltarter opp til en hares størrelse, men ikke til hare.

 

Er vel ikke krav til noe plombering av magasin på hagle lenger?

Slik jeg leser her så kan jeg ha to skudd i magasinet, padle med "ufarlig" våpen uten skudd i kammeret, og så når anledning byr seg ta ladegrep for å mulig skyte.

Er på tynn is her så kan hende eg tar helt feil....

 

På salonggevær så er det jo lov å ha magasin med ti skudds kapasitet så lenge du ikke har flere skudd i enn det er lov på jakt.

 

Det er dessverre ikke riktig. Tidligere ble regelen tolket slik du gjør, men etter revidering av jaktforskiften ble enhver tvil fjernet. Ordlyden er idag "Til jakt og felling er bruk av hagle for mer enn to skudd forbudt", og det fremgår klart av både forarbeider og praksis at det betyr at våpenet for å være lovlig ikke skal kunne ha to skudd i magasinet.

 

Hvorvidt oppsynet vil ta deg på dette, er en annen ting. At regelen er idiotisk tror jeg få utenfor POD er uenig i.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...