Jump to content

Ny på forumet og på jakt etter mi første hagle!


rypa90

Recommended Posts

Hei :)

 

Jeg skal endelig kjøpe mi første hagle :D

Var på XXL for å prøve forskjellige størrelser, men det viste seg at alle var for store til ei jente på 167cm.

Den minste, Silma Finnskogen Compact, har vel en stokk på 350mm.

 

Denne var også tyngre enn Finnskogen light.. Er ute etter en hagle som er lett og kan tilpasses, noen forslag her inne?

Bruker med glede noen lapper ekstra for å få en godt tilpasset hagle!

 

Innser at jeg mest sannsynlig ikke rekker å få ei ny hagle til jakta begynner, så tok turen til min bestefar. Han har ei gammel hagle med 340mm stokk som passet meg perfekt. Den er tung, men får duge på de første turene..

 

Han visste svært lite om den, men den er russisk, og det eneste som står er IJ-22 made in USSR, noen som har mer informasjon om denne?

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Siden jeg ikke vet hvor du bor er det ikke mye hjelp å hente.

Du er nesten 170 lang. Da er det rart du ikke går i en standard hagle.

Silma Compakt bør passe på lengde, men det er ikke mange med mer som skal av på en i standard før lengden er ok. Det med cast off eller onn kan fikses med justerbar kam kommer på ca 2000 kr.

 

Et råd er gå på en haglebane med kvalifiserte instruktører, prøv diverse hagler på banen, da er du langt på rett vei. Beklagelig vis er det å forretninger som kan nok om det å se om en hagle passer.

Link to comment
Share on other sites

Kjør på!!!, den "gamle" Baikal hagla er sikkert den beste du kan få i prisklassen. Har sjøl ei "gammel" Ij 27 Baikal fra midten av åtti tallet, å har aldri hatt noe slags trøbbel, og har alltid funka under alle forhold. Tror ikke du får mer robust halge. Mi "ramla" ned fra et fjell på 5-600 meter på isglasur skare engang. Fant den igjen nede i dalen like hel. Kjenner ikke så mye til Silma, men vet det er et XXL merke, og hører om tull og fuksjonsfeil. Baikal fra "gamle dager" er kjempe hagler!!!!!.

Link to comment
Share on other sites

Ja lav kolbe kan ofte enkelt fikses. Noen kan tar et par blyanter å bygger opp med, å teiper fast. En får kjøpt forskjellige "plagg" å tre over kolben for å bygge opp høyden. En kan også sage ut en bit av toppen på skjeftet hos feks en børsemaker å lage en innretning som gjør at en heve høyden opp pg ned ettersom.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har litt blandet erfaring med Silma hagle:

 

Kjøpte en ny Silma Finnskogen 12/89 i 2008 på xxl. Har kanskje skutt max 400-500 skudd med den.

 

Jeg har hatt problem med at patronene sitter fast etter de er skutt (patronen "kiler" seg i ejektoren). Spesielt i øverste løpet. Og dette gjelder kun patroner som har kort messingkopp/ stålkopp, patroner med litt lengre kopper kaster ejektorene ut, uten problemer. Jeg leverte den inn igjen til xxl etter jeg oppdaget dette første gang, og der pusset/ polerte børsemakeren på noe i ejektoren (husker ikke hvilken del). Ble litt bedre etter det, men patroner med korte kopper kiler seg fortsatt, men ikke like mye som før. Etter et par skudd når haglen og mekansimen er varm kaster den patroene ok ut. Men jeg kan unngå dette med å bruke patroner med lengre kopper.

 

Haglen er også veldig tung/ treig å lukke i forhold til andre hagler jeg har prøvd (beretta, star, sabatti).

 

Har lest her inne at andre har hatt problemer med at begge patronene blir avfyrt samtidig på silma finnskogen, dette problemet har jeg heldigvis ikke hatt.

 

Mulig nyere silma hagler er forbedret, jeg angrer ikke på kjøpet men kommer heller ikke til å kjøpe meg silma hagler mer, ikke til den prisen de er på vertfall.

 

Det positive med haglen er at den ser fin ut og fungerer greit så lenge du ikke har funksjonsfeil.

 

Et tryggere kjøp vil nok være star hagler eller kanskje sabatti multichoke. Alt annet en silma vertfall :)

Link to comment
Share on other sites

Hei

Kjøpte min første hagle i år ogsp. Gikk veldig mye frem og tilbake men endte opp men en Halvauto hagle SA-08 Synthetic 12/76 66cm fea xxl. Den veier 2.8 kg og tror den kommer til å passe deg perfekt. De på xxl hjalp meg tilpasse den og alt. Er super fornøyd! Kjøpte min foresten brukt på finn.no men kviteringa var fra xxl. Kun 1 år gammel.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...