Jump to content

Forskjellige haglestørrelser i hvert løp


krs79

Recommended Posts

Er det flere her inne som bruker forskjellige haglestørrelser i hvert av løpene. Typisk 7# i det med størst åpning og 6# i det trangeste løpet. Tanken er at man trenger tyngre haggel på lengre hold, og det vil det jo alltid være når andreskuddet går.

 

Er dette vanlig blant flere, eller er det bare noe min gamle far har fått for seg?

Link to comment
Share on other sites

Er det flere her inne som bruker forskjellige haglestørrelser i hvert av løpene. Typisk 7# i det med størst åpning og 6# i det trangeste løpet. Tanken er at man trenger tyngre haggel på lengre hold, og det vil det jo alltid være når andreskuddet går.

 

Er dette vanlig blant flere, eller er det bare noe min gamle far har fått for seg?

 

ikke alltid avstanden er lengre når 2 skuddet går... dei gangene jeg går med dobbel løperen i stedet for enkel løperen på jakt der vilt størrelsen varierer fra mink til gås så er det som regel us6 i åpneste løpet og us4 i trangeste. hvis det er sjøfuggel,orre,ender,duer, så bruker jeg us5 i begge løpa. rype så er det us6 i begge løpa,gås så er det us4 i begge løpa. det er ikke alltid vilt flyr fra deg,og ikke alltid det er nødvendig med forskjellig haggel størrelse i 1 og 2ndre skudd. dessuten er forskjellen på 6er og 7er haggel ikke veldig stor.like viktig er choker,avstand,hvilket vilt, tyngden på ladningen,hastigheten på ladningen m.m.... :winke1: forvirret? bra!! beste svar på spørsmålet er avhengig av vilt,situasjon,erfaring. er du blitt anbefalt av din far som har erfaring med den ammoen på den børsa på det viltet i det terrenget så rein med at det stemmer. :D

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke alltid far har rett. Men kanskje i dette tilfellet.

Jeg fikk en gang forklart av noen gamle rypjegere, at sent i sesongen hvor skuddholdene ble lange, brukte de BB hagl.

Gadd ikke engang å svare på det. Ikke alltid folk med "erfaring" har de rette svarene.

Link to comment
Share on other sites

I teorien høres jo dette logisk og lurt ut. I praksis har jeg mine tvil. Forskjellen i anslagsenergi på nr. 6 og 7 er nok veldig liten.

Man kan også snu på det og si at på lengre hold bruker man mindre hagel for å opprettholde tilstrekkelig dekning (forutsett at ladningen er lik). I min hagleverden har man kun bruk for 2 haglestørrelser. US7 på alt vilt som er på størrelse med en rype/kråk/due og US 4 til alt annet. (Unntaket er kanskje om man jakter rådyr/bever/gaupe med hagle, men det har jeg ingen erfaring med).

Mange har en alt for stor tro på grove hagel.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...