Jump to content

Ny hagle


Kverum

Recommended Posts

Jeg vurderer å kjøpe churchill 206 hunter. Er det noen som har erfaring med denne? Er litt skeptisk til å kjøpe hagle som er laget i Tyrkia, men hagla passet veldig godt. Noen andre merker folk kan anbefale i prisklassen 5000-16.000?

Link to comment
Share on other sites

Har den sjølv, er stort sett bra fornøgd med den. Gir ikkje kjempe "kvalitetsfølelse", men gitt prisen er den veldig bra.

På mi rauk nettopp ejektoren på nedre løpet etter to år, einaste problemet så langt. Har nok gått kanskje 3-4000 skot gjennom det løpet, men kjedeleg når det skjer uansett.

Alt i alt er dette veldig mykje hagle for pengane, om den passar bra kan eg ikkje anna enn å anbefale den.

 

Sent fra min D6603 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...
På Thu Aug 04 2016 den 23.20, Kverum skrev:

Jeg vurderer å kjøpe churchill 206 hunter. Er det noen som har erfaring med denne? Er litt skeptisk til å kjøpe hagle som er laget i Tyrkia, men hagla passet veldig godt. Noen andre merker folk kan anbefale i prisklassen 5000-16.000?

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=96050329

 

 

Jeg ville prutet hardt... personlig liker jeg ikke så godt disse lette 12 erne. Men kvalitet og sikkerhet er langt over samtlige tyrkere... si du skulle  få den for maks 10000 så har du 6000 igjen til justering av stokk hos børsemaker samt en bråte treningskudd...

Edited by hovdeknuten
Feil
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

 

 

Da har jeg luftet Churchillen på Skurve leirduebane.

 

Veldig fornøyd med haglen, traff bra og satt bra hos meg.

Eneste negative er at den er veldig vond å lukke for meg akkurat nå pga skade i håndleddet, som dere ser må jeg bruke foten for å lukke den helt igjen. Men den blir bare lettere å lettere å lukke, så det blir nok bra etter en del turer på banen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Da har jeg litt mer erfaring med denne hagla. Går fint å åpne/lukke den nå, og den blir bare lettere og lettere. Har desverre funnet ut at løpsvelger og sikring ikke er helt optimal, disse styres av samme bryter og ofte må jeg bytte løp for å få sikringen av. Dette har gått greit på leirduebanen, så jeg har ikke tenkt over det, men det er surt når det skjer under jakt. Det tar ikke mer en ett halvt sekund å gjøre det, men jeg blir som regel stressa av situasjonen, og det ender opp med bom/ikke skutt. løpsvelger dytter jeg bryteren til siden, og sikring dytter jeg bryteren opp/ned, men hvis løpsvelgeren er 0,01 mm utav posisjon så er sikringen låst., og jeg må bytte løp for å få sikringen av.

 

Skal inn til butikken jeg kjøpte hagla, og de skulle se om de fikk fiksa dette, så forhåpentligvis løser det seg. 

Edited by JEEB
Link to comment
Share on other sites

Har selv nylig kjøpt akkurat samme hagla med syntstokk, etter anbefaling fra en kollega. Jeg er også stort sett fornøyd i forhold til prisen, men jeg opplever det samme som deg med sikringa/løpsvelgeren. Kollegaen min måtte bytte sin første fordi den var, som din, svært følsom på at bryteren stod i feil stilling når han skulle ha av sikringa. Han fikk da ei ny, som ikke var så følsom på dette. Tipper det har å gjøre med dårlig tilpasning på de interne delene, slik at ikke alle haglene er like romslige og glatte i mekanismen.

 

Har ikke brukt den på jakt enda, men jeg har også vært bekymra for at sikringa skal "sitte fast" når sjansen er der, og at det 0,5 sekundet det tar å utbedre feilen er nok til at sjansen glipper. Det er helt uholdbart. Bryteren min er ikke på lang nær som følsom som din, men tendensen er der. Hvis den står ute av posisjon får jeg ikke av sikringa. Jeg trenger ikke bytte løp eller tukle veldig hvis den sitter fast, det er nok å dytte den tilbake i rett posisjon, noe som for så vidt skjer automatisk når jeg dytter sikringa fram.

 

Etter et par kvelder der jeg satt og dro bryteren fram og tilbake i alle retninger kjennes den mye glattere og bedre ut, og hvis sikringa ikke går av nå, så er det fordi bryteren faktisk står ute av stilling. Men det faktum at bryteren kan stå ute av stilling er et reelt problem på denne hagla. Det er ikke mulig å få til dette på noen av de dyrere haglene jeg har brukt, der er velgeren enten i den ene eller den andre posisjonen, noen mellomting går ikke an med mindre man virkelig går inn for det. Så sikringsbryteren/løpsvelgeren er etter min mening denne hagla sitt største problem.

 

Jeg opplevde også at hagla var veldig tung å brekke, men det har gått seg til etter en del skudd på bana og nå er ikke det noe stort problem lenger. Man kjenner fortsatt at det ikke ligger noe presisjonshåndverk bak produksjonen, men den funker. Det er vel slik det er med våpen der tilpasningene er så-som-så, at de trenger mer tid på innkjøring enn de dyrere våpnene.

 

I tillegg har de to små kilene som tetter sammenføyningen av løpene ved munningen falt ut, slik at det nå kan komme dritt og fuktighet inn mellom sammenføyningen og løpene. Disse falt nok av ganske fort. Vurderer å bare tette igjen med tec-7 i stedet for å kreve ny hagle. Min kollega opplevde også dette ganske raskt på begge sine eksemplarer.

 

Alt i alt ikke noen kjempekvalitetshagle, men til prisen tror jeg ikke man kan få så mye mer for tida. Med mindre man gjør et godt bruktkjøp da, selvsagt. XXL sine billighagler har dobbel avtrekker, og det vil ikke jeg ha, så de er diskvalifisert allerede før start. Og så er jeg av typen som faktisk synes syntstokk er helt topp.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...