Jump to content

Nybegynneren - Kjøpt hagle, hva nå?


Chriistoffer

Recommended Posts

Hei.

 

Helt ny på dette området, og har nå gått til innkjøp av en Beretta 686 Silver Pigeon. Er helt fersk så trenger å motta litt input på ting jeg burde gjøre og kunne for å kunne ta mest mulig vare på hagla slik at jeg har et våpen i mange år.

 

Lagring og oppbevaring:

Hva burde jeg tenke på?

Hvor ofte burde jeg pusse/olje?

 

Ammunisjon

Hva anbefaler man av ammo til leirdue og jakt?

Kan man skyte med hva som helst til mitt kaliber eller finner man en spesiell ammo og bruker kun dette? ( lest litt rundt, og ingen er enige på dette området føler jeg )

 

Diverse

Andre ting jeg burde tenke på?

 

Den som ikke spør den lærer ikke. Ønsker derfor å tilegne meg mest mulig lærdom. Prøver også å bla med tilbake på forumet for å finne nyttig kunnskap.

Link to comment
Share on other sites

Du må hvertfall ha godkjent våpenskap så du kan ha våpenet lovlig i hus :wink:

 

Pussing/olje kan du gjøre etter hver gang du skyter, selv om ikke hagle er så nøye på pussing av løp som rifle.

 

Du kan bruke det meste av lerdueskudd, til jakt avhenger det hva du skal jakte på :D

 

Hvilket kaliber har du? Det smarteste er å oppsøke en lerduebane i nærheten og få tips der og begynne å skyte/trene først :D

Link to comment
Share on other sites

Leirdue ammo: finn deg godt tilbud på leirduepatroner, som stort sett er stålpatroner med 24 gram hagel. Billigste jeg har funnet er Saga Eurotrap hos XXL for 1,39 per patron. Var 25% rabatt på nesten alt for noen uker siden, da ble prisen litt øver 1 NOK. For en begynner spiller kvaliteten på patroner ingen rolle tror jeg, om det er forskjell i det hele tatt.

 

Kjøp deg noen store esker og dra ofte til skytebanen (der er patroner 2 NOK som regel). Få noen der til veilede deg. På nyjeger.no kan du kanskje også finne haglekurs. Ikke minst få hjelp med tilpassing av hagla di. Kolbelengde, cast on/off, kolbehøyde etc etc. Pasformen har veldig mye å si. Jeg fant bare ut etter et haglekurs hvor dårlig min off-the-shelf-hagle passet meg. Kjøpt meg ny justerbar kolbe og antall treff økte betydelig.

Link to comment
Share on other sites

Så forvsåvidt samme hva man kjøper av leirduepatroner så lenge det er riktig kaliber?

Vært på haglekurs, og haglen jeg kjøpte satt som støpt uten videre justeringer. Blir bra dette :)

 

Takk for all hjelp. Finnes det noen guide for pussing av våpen?(Ja, lov å le. Er helt nybegynner haha:)

Link to comment
Share on other sites

Et par gode råd kan du i allefall få med på veien. Sjøl om jeg ikke er noen pusse ekspert.

Gratulerer med en super hagle forresten, tar du godt vare på denne så har du nok hagle resten av jegerlivet.

 

Aldri la hagla ligge lagra i futteral eller koffert hvis det er en mikroskopisk mulighet for at den er fuktig. Bruk disse bare til transport.

 

Treverk har ikke godt av våpenolje, pass på at du ikke søler for mye på skjeftet når du pusser. Bruk egen olje på treverket, ligger et par fine tråder her inne om å ta vare på treverket på best mulig måte. Søk på Angelina eller the woodstock workshop.

 

Skru ut chokene hver gang du har brukt hagla, rengjør og smør, feks med chokefett.

 

Jeg pleier å adskille hagla når jeg kommer inn fra jakt, er den fuktig tørker jeg av det værste med kjøkkenpapir.

 

Stålet pusser jeg med vanlige pusselapper med olje, på vanskelig tilgjengelige steder bruker jeg q-tips, sitter møkka godt bruker jeg en gammel tannbørste. Og på de aller værste tilfellene fin stålull dynka i olje. Tørker av og legger på en tynn hinne med våpenolje med ei rein fille til slutt.

 

Innvendig i pipene bruker jeg en genial pussestokk som heter expander eller noe slikt. Du setter ei vanlig pussefille framme på stokken og skrur i bakkant slik at to gummi ringer klemmer filla inntil pipene. Funker også å bruke et vanlig pussesett til hagle, bruk først børsten og olje for å løse opp møkka. Så pusser du med sudden til etterpå, jeg legger en liten oljefilm inni pipene til slutt. Er ikke sikkert det er så dumt å bruke en Boresnake heller, men det har jeg ingen erfaring med.

 

Ellers står hagla mi i våpenskapet med pipa ned og sluttstyllet i bakre stilling (halvauto), da er det mindre sjanse for at olje renner ned i mekanismen. Det blir også plass til flere våpen i skapet hvis annenhvert står med pipa ned.

 

Er du like nyskjerrig som meg, så lærer du deg hvordan du tar baskylen ut av skjeftet for ettersyn og puss. Ligger sikkert noen videoer på YouTube som viser dette. Hvis ikke kan du få dette gjort hos en børsemaker når det har gått noen år.

 

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Hatt omtrent samme hagla i snart 25år,men kan telle på en hånd de gangene løpene er pusset innvendig..Men har du jaktet i regnvær er det lurt å tørke bort all fuktighet og spraye stål også inni løpet med f.eks WD40.Chokene setter du inn gjengene med et godt chokefett så de ikke setter seg fast!Og bruk en god skjefteolje,de har ofte spart på slikt fra fabrikken..Jeg har og et par ganger hatt kolben av og smurt opp alle deler i mekanismen.Finn de patronene som gir best skuddbilde,skyt på en skive 1x1m på den avstand du tror du vil skyte mest på,ofte 18-25m,Full choke har jeg aldrig hatt bruk for og ligg ubrukt..Jo flere hakk på choktuben jo åpnere

Link to comment
Share on other sites

Det kommer litt an på hvor raskt eller tregt du skyter,du får forskjellig dekning med en gitt choke om dua er på 20 eller 35 meter når du skyter..Enten så tester du patronen på papp på forskjellig avstander hvis du har mulighet,eller så bare prøver du deg frem..

 

Selv så bruker jeg enten 1/4 eller 1/2 choke,de kan også være merket med IIII som er 1/4 eller III som er 1/2.På fremmedspråk heter de samme chokene improved cylinder og modified.

 

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei igjen!

 

Har fått skutt 300 skudd med berettaen nå, og må si det var ikke mange lerduer som falt den helga gitt. Føler hagle ikke sitter helt perfekt noe som gir meg et feil siktebilde. Mulig det bare er jeg som er helt fersk, men får ikke helt den feelingen. Tenkte å dra innom en våpenbutikk for å se på muligheten for å finjustere den evt om det bare er jeg som er regelrett møkk til å skyte :)

 

Uansett så har jeg blitt invitert med på kråkejakt, og må da gå til innkjøp av noe jakt ammunisjon. Hva bruker dere til slik jakt??

Link to comment
Share on other sites

På de fleste NJFF banene er det en eller flere hagle instruktører, eller aktive konkurranse skyttere som har en viss peiling på hvordan en hagle skal sitte..spør de om hjelp og tips til trening og skyting..( på de fleste baner er folk veldig hjelpsomme om en bare spør) tips og råd fra disse er som regel mye mere verdt enn råd fra en på en butikk..(dessverre så er det slik at god kunnskap og kunnskapsrike butikkmedarbeidere er en utdøende rase, og andre igjen framstår som rene ekspertene men har egentlig ikke peiling og driver regelrett vranglære)

Så spør en skytter om hjelp, om han ikke kan hjelpe vil han sende deg i retning av en som kan..

 

Urovekkende mange som sliter veldig med hagle skyting har venstre dominant øye, og skyter en med haglen på høyre side har en et problem..har du sjekket dette?

 

Dessuten er det ikke slik at å legge ned 25 av 25 duer er noe "alle" gjør hver dag..

De aller fleste "jegerne" som er innom for å "trene" til rypejakta ligger på mellom 10-15 treff på en serie av 25.. Du sier ikke noe om hvor mange treff du hadde på de seriene som du var å skjøt..

 

Kommer du til Sunnmøre så skal vi alltids klare å hjelpe deg, hvis ikke kan det jo være at andre her på kammeret kan hjelpe deg.. Ulempen er at mange baner rundt om i Norges land stenger når jakta begynner og er stengt fram til jakta slutter..

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Har vært på en lerdubane i nedre romerike som tilbydde mye hjelp. Var også der jeg tok jegerprøve samt et haglekurs. Men der fikk jeg låne en beretta av han ene instruktøren som var fryktelig god, og traff så og si alt( var enkle duer fikk vi høre :P). Tenkte derfor å ta en tur dit nå igjen som jeg har fått eget våpen. Skyter med riktig øye, så det er heller ikke problemet. Vil nok helst tro at det er jeg som ikke er god nok enda, men syntes bare forskjellene var så store fra å treffe 90% på kurset ( 100 duer) til å treffe rundt 20% (300 duer) når vi holdt på i helga. Men får få noen til å se på når jeg skyter og rettlede meg :) takk for svar.

 

Men til mitt andre spørsmål. Har du noe formening om patroner til kråkejakt? :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

TS. Tydelig at hagla ikke passer så godt som du trodde, så du må nok få justert kolben.

 

Jeg vet ikke hvor du bor. Men det finnes skytesimulatorer rundt på Østlandet. Og det kan annbefales både for nybegynnere og for folk som har blitt litt "rustne" og ikke vet hvorfor de får mere bom, enn tidligere. Jeg var en av de siste og for noen år siden og søkte jeg rundt etter simulator trening. Endte med et besøk like syd for Oslo. Husker ikke navnet på stedet, men det var litt nord for der Oslofjordtunell veien kommer ut til E6.

 

Dyktige folk, som hjelper ved behov. Bruker egen hagle og skyter (sikter) på et lærett med naturtro bakgrunn og ryper som letter (med lyd) og flyr på en naturlig måte. Følte jeg var på fjellet og i "rypeland". :)

 

En starter som på lærduebanen, med et "ja" når en er klar. En kan justere programmet for enkle duer og videre opp til de vanskelige. Etter hvert skudd, kan en se hvor en eventuelt bommer og treff er selvfølgelig synlig. Kan få statestikk/treffprosent, m.m. Så jo raskt hvilket problem (uvane) jeg hadde lagt meg til og DET på de enkleste skudd. Rask og enkel måte å se hva en gjør. Og fin trening.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Har fått skutt 300 skudd med berettaen nå, og må si det var ikke mange lerduer som falt den helga gitt. Føler hagle ikke sitter helt perfekt noe som gir meg et feil siktebilde. Mulig det bare er jeg som er helt fersk, men får ikke helt den feelingen. Tenkte å dra innom en våpenbutikk for å se på muligheten for å finjustere den evt om det bare er jeg som er regelrett møkk til å skyte :)

 

Men der fikk jeg låne en beretta av han ene instruktøren som var fryktelig god, og traff så og si alt

 

Vil nok helst tro at det er jeg som ikke er god nok enda, men syntes bare forskjellene var så store fra å treffe 90% på kurset ( 100 duer) til å treffe rundt 20% (300 duer) når vi holdt på i helga.

Det du opplever er ikke uvanlig. Når man er "ny" hagleskytter svinger treffprosenten veldig. Det er nok mange parametre som påvirker det du opplever, men i hovedtrekk er det fordi du mangler "rett rutine". Kanskje er det største problemet når man er fersk skytter at man ikke oppfatter selv hva man gjør feil når man bommer. Med tiden vil du nok utvikle en forståelse for hva du gjorde feil når du ikke traff. Å komme dit krever trening. Det er ikke gjort på noen få hundre skudd. For meg tok det noen år.

 

I starten er det som regel helt "intuitiv skyting" som gir resultat. Med en gang du begynner "å tenke" på hva du gjør, så bommer du. Hvis du har fått riktig hjelp til å verifisere om hagla passer, kommer du neppe til å ha glede av å endre på den. Du ender bare opp med å skifte premisser for hvordan du må skyte med den. Etter hvert som du lærer å skyte vil du oppdage at balansen og vekta i våpenet betyr mye. Det kan godt hende at det var nettopp det du "kjente" da du fikk låne instruktørens Beretta, som du syntes var veldig god. Det er pussig nok "stor" forskjell på ei "jakthagle" og ei "banehagle". (Jeg vet ikke hva du har skutt med, men antar du har prøvd ei lengere og ei tyngere hagle).

 

Eneste veien til å skyte bra er og få hjelp av noen som kan veilede, og trene/terpe på det du lærer. Det ser for meg ut som om du har skjønt akkurat det. Lykke til :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...