Jump to content

Bestått jegerprøven, hva velger jeg?


Chriistoffer

Recommended Posts

Hei!

 

Som tittelen sier har jeg akkurat bestått jegerprøven og som mange andre lurer jeg på hvilket våpen man burde kjøpe. Er helt blank på dette feltet, men ser for meg i starten at det blir en del leirdue skyting for så å å kombinere det med småvilt. Har ikke noe budsjett, men ønsker å få mest ut av penga og gjerne få ei hagle jeg kan ha i noen år før jeg må bytte.

 

Tittet litt på finn igår, og med tanke på at jeg også har behov for våpenskap kom jeg over et par annonser. Kunne dette vært aktuelt med forbehold om at våpenet passer?

 

http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=59470268

http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=77734844

 

Håper på gode tilbakemeldinger.

Link to comment
Share on other sites

Begge våpnene du henviser til er bra. En Beretta varer livet ut.

Men, det er viktigere at kolben passer kroppen din enn hvilket merke hagla er.

Jeg vil anbefale deg å oppsøke en våpenforretning hvor de kan ta mål av deg, og finne en hagle som passer.

Holder du til på Østlandet er Magne Landrø (Ronny) og Intersport Bogstadveien (Hallvar) butikker med kunnskap og kompetanse på hagler.

 

Du skriver du vil ha mest mulig hagle for pengene og ha den en stund før du må bytte.

Hvorfor bytte? Er kanskje bedre å kjøpe riktig hagle med en gang, og ha den livet ut?

 

Jeg ville også brukt noen kroner ekstra, og ikke kjøpe billig-hagler. Det er en del tråder her inne der folk har kjøpt billig-hagler og har en del problemer med dem i etterkant.

 

Tenk også vekt, kaliber, pipelengde, utbyttbare choker og ikke minst, liker du hagla? Er den fin å se på? Eierglede betyr en del etter min erfaring.

Link to comment
Share on other sites

Hei og tusen takk for svar. Har tenkt å besøk en våpenforretning, men kom bare over disse på finn, og ville ha noen synspunkter. Den Lanber hagla er noe langt unna meg, men tenkte jeg kunne dra å ta en titt på Berretta haglen. Ser den mest sannsynlig er en sporting hagle, men hvordan er den til jakt da? Har det noe å si at den er såpass gammel? Hørt at det er noe dritt med aluminium kasse. Er dette en hagle som har dette?

 

Ser du stiller spørsmål ved mitt utsagn angående å bytte ut våpen. Som tidligere nevnt er jeg nybegynner på feltet, og vet ikke helt hva som er vanlig av levetid etc. Men etter hva jeg forstår så finner man seg en god hagle, og bruker den til man evt skulle finne noe annet man har lyst på.

Link to comment
Share on other sites

Du må nesten selv avgjøre om du skal skyte mest lerduer på bane, eller jakte. Selv bruker jeg jakthagle på banen. Personlig ville jeg kjøpt jakthagle!

Om den Berettaen har alukasse vet jeg ikke, men det spiller ingen rolle. Jeg liker personlig ikke Beretta, men det er fantastiske kvalitetsvåpen.

 

Ang våpenbytte. Kjøper du kvalitet, dvs velkjente merker som Lanber, Beretta, Miroku, Rizzini, Sabatti o.l vil de vare mange tusen skudd. Jeg tviler på du vil greie å slite dem ut.

En hagle må selvfølgelig stelles. Olje stokken innimellom (finnes mange tråder her inne om hvilke oljer som er bra), dra gjennom løp etter bruk, olje på stålet før og etter en jakttur.

 

Selv har jeg hatt en "haug" hagler i livet, og har endelig slått meg til ro med en Merkel sideligger. Skyter dårligere med den enn en over/under, men jeg synes den er fin :-)

 

Skulle jeg hatt over/under igjen, hadde jeg gått for Miroku. Har hatt det før, og dette er virkelig kvalitetsvåpen som du garantert har livet ut.

Norsk Jakt på Lysaker har annonse på disse på finn.no

Koster noen kroner, men regner du prisen over 40 år blir det ikke så mye :-)

Link to comment
Share on other sites

Ja, visst kan du kjøpe brukt. Men kjøpt anerkjent merke.

Problemet er at du som er uerfaren og skal kjøpe av privatperson, vet du om en hagle passer deg når du monterer den? Er den for lang/kort? Er den for mye eller for lite cast-off? Dette kan butikkene jeg nevnte først, Magne Landrø og Intersport Bogstadveien svare deg på

 

Så igjen anbefaler jeg deg våpenbutikk, de har ofte godt utvalg i brukte våpen.

Link to comment
Share on other sites

Kjøp brukt du, da får du mest for pengene.

 

Som uerfaren er det nok ikke så lett å avgjøre om den passer deg perfekt, men du vil ha en viss føling med det.

 

Om du trenger å tilpasse, så koster det ikke mer enn 1200-1500 kroner å få den tilpasset hos børsemaker, da blir den perfekt for deg.

 

Mange som mener/tror at du MÅ kjøpe nytt for å få den tilpasset, men en god børsemaker kan tilpasse enhver stokk for deg. Men selvsagt, desto mindre tilpasning som er nødvendig desto lettere er det.

 

Brukt Beretta vil alltid være en god løsning om du får en god pris.

 

 

Lykke til med kjøp :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...