Jump to content

Feste rødpunkt på hagle uten montasjer?


Skee

Recommended Posts

Hei,

prøver å finne en måte å feste et rødpunktsikte på ei hagle som ikke har skinne eller noen andre festemuligheter til kasse etc. Har kun et rundt løp å feste i, med magasin rett under løpet.

Et alternativ er å gå til børsemaker og få laget og loddet fast noe til selve løpet, men finnes det andre metoder som funker bra? Klemmer som ikke griper helt rundt løpet virker litt "slarkete" kanskje?

 

Ønsker å montere et lite, lett rødpunktsikte a la Aimpoint Micro og om det blir tur til børsemaker for å lodde fast noe, hva er de slankeste, mest elegante montasjene jeg kan ha?

Ei picatinnyskinne er ikke helt i stil med resten av hagla, kanskje det finnes noen små baser for svingmontasjer som kan loddes på?

 

Som dere skjønner, jeg trenger råd, alt mottaes med takk.

Link to comment
Share on other sites

Du får sikte som lyser som en prikk, slik som easyhit og lignende som du fester med magnet eller dobbelsidig tape helt framme på løpet, jeg har det og det funker veldig bra! Har også hatt Aimpoint Micro på kombien , men uten forstørrelse så kan du likegodt ha slevlysende prikk på enden av løpet til 200kr.

 

Tenker på slik som blir mye brukt i konkurranser:

 

https://www.google.no/search?q=EASYHIT& ... 29XVIIM%3A

Link to comment
Share on other sites

Hvilken hagle er det snakk om? Godt mulig en løsning ala burris speedbead lar seg gjøre enkelt. Skal vel fungere bra etter det eg skjønner, men har forstått att noen syns det er montert for nærme øyet. Ellers går det vell å få frest spor i kassa ala sleidemontering for pistol.

Link to comment
Share on other sites

Hverken speedbead montasje (brakett mellom stokk og kasse) eller frese i kassa er en mulighet dessverre. Jeg ser nesten ingen annen mulighet enn å feste direkte i løpet på en eller annen måte.

Får ta med hagla til børsemaker og høre om han har noen anbefalinger.

 

Det er ei Chiappa 1887, så selve kassa er veldig kort, + det er eksponert hammer etc så speedbead funker ikke.

Link to comment
Share on other sites

Skjønner har en Chiappa 1887 selv, men eg hadde ikke hatt hjerte eller drømt om å montere rødpunkt på den :mrgreen: men hver sin smak :winke1: det er jo veldig kjekk hagle å skyte med og det er veldig kjekt å skyte med rødpunkt på hagle så i teorien må den iallefall bli minst dobbelt så kjekk å skyte i forhold til "normal" hagle :lol:

 

Det må nok bli på løpet ja eller så kan deg sikkert gå fint til og tilpasse 1 eller 2 stykk nye skjefte plater og få montert montasje på disse noe i samme tanke gangen som en 1911 greps montasje muligens. Da blir det iallefall ikke noe større inngrep på hagla og du kan enkelt bytte tilbake til orginalt skulle eg tro :) Det stødigste og letteste blir nok noen små hull og montasje på løpet ja og det er jo i alle fall et tykt og godt løp på den.

 

Har du forresten vurdert Skinner diopter som Chiappa har på 1887 Thropy hunter utgaven eller er det kanskje den utgaven du har?

 

Uansett hva du ender opp med så vil eg se bilde 8)

Link to comment
Share on other sites

Ja den med skinner ser lekker ut. Håpet var jo å finne noen veldig diskre montasjer slik at når jeg tok av rødpunktet så var det "nesten" tilbake til original.

Har Cowboy Hunter, dvs standard utseende. Har ikke testet på fugl eller leirdue ennå, litt kort løp så balansen er ikke helt som ei fuglehagle bør være men håpet er jo å bruke denne på fuglejakt og :-)

Link to comment
Share on other sites

Hei!

De Henneberger-montasjene så jo kjempebra ut! Er den du har for å feste på flatt underlag eller på avrundet (i.e. typ løp). Delen av kassa som ligger rundt løpet er er ekstremt kort, 2-3 cm, og er avrundet med et stort spor (slags enkelt baksikte/skur) så den er ikke godt egnet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...