Jump to content

Nybegynner hagle - Beretta


T3X4C0

Recommended Posts

Hei,

 

Tok jegerprøven i høst og har lyst å kjøpe hagle. Sett på mye forskjellig, men har vel landet på en Beretta.

Bruksområdet blir først og fremst Fugl/Rådyr og Figursti/Leirduer. Tipper brøken blir sånn 80% bane, 20% jakt.

Sett på en 686 SP1 som jeg "skøyt opp med". Veldig god.

Har fått tilbud om en Beretta 686 E brukt(12000,-). Kan dette være ett godt kjøp?

 

Brede

Link to comment
Share on other sites

Helt topp!

 

Du kan ikke ta feil med en SP1, det er etter min mening den billigste hagla som finnes hvor det ikke er gjort kompromisser på kvalitet. En SP1 holder lengre en det du gjør.

 

Det finnes ikke mange hagler som rent teknisk er bedre en en sånn en, i dyrere hagler betaler du for en stor del ekstra for "pynt", dvs gravyre og treverk.

 

Kjør på!

 

Dagfinn

Link to comment
Share on other sites

Løp og kjøpt.

 

Se på hagla og prøv den selvfølgelig, men er den ikke knekt og skyter så vil den som @dk skriver var lenger enn deg.

 

Kjøpte selv en slik Silver Pigeon den gangen jeg tok jegerprøve så jeg kjenner meg godt igjen. Flere rifler og hagler har gått inn og ut av våpenskapet siden da, men Silver Pigeon'en står der fortsatt. Fantastisk våpen. Drømmer om at mitt skal gå i arv til et av mine barn.

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for svar.

 

Er en 686 E "det samme" som en SP1? Virker mer "sporty" på en måte. Frister å spare 5-6 tusen på en brukt hagle(vellholdt)

 

686E er sporting utgave. SP er jaktmodell.

 

Forskjellen er vel i hovedsak at 686E er noe tyngre, bedre balanse, manuell sikring.

 

Fantastisk børse som du ikke kommer til å angre på. 12k for en brukt 686E høres ikke så gale ut.

Kommer til å kose deg i hel på leirdue banen. Kan fint jaktes med og, men blir for tung for min del etter en lang dag på feks rypejakt.

 

Lykke til med ny hagle!

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Da er hagla kjøpt! Strålende fornøyd til nå.

 

Eneste lille aberet jeg har med hagla er at forskjefte er ganske stygt. Stokken er nydelig og ikke slitt.

 

normal_20160607_201925_resized.jpg

Dette er stokken. Fin farge og veldig lite slitt.

 

normal_20160607_202002_resized.jpg

Forskjefte er av en litt annen kvalitet. Svært slitt, spesielt i "hullene".

 

Spørsmålet mitt er. Hva burde jeg gjøre for å pusse opp forskjefte? Tenker kanskje å olje den?

Link to comment
Share on other sites

Enkleste er å la skadene være og bare friske opp finishen med stokkolje som du polerer med bommullsfille når den er tørket.

 

En mer omfattende jobb er å utbedre skadene på treverk: Fjerne gammel oljefinish med rødsprit og tannbørste, friske opp netteskjæring, dampe ut bulker samt olje opp på nytt. Da risikerer du også fargeforskjell foran og bak siden det sikkert er rørt litt farge i den gamle finishen for å få trebitene til å matche.

 

Jeg ville ikke brukt tid på dette nå. Anbefaler å bruke tida fram til jakta på banen, skikkelig kjedelig å sette i gang med noe som man ikke blir ferdig med tidsnok (Ok, det er kanskje bare jeg som sliter med å bli ferdig med prosjekter, men jeg er nokså gjennomsnitts, tror jeg.).

 

Hvis du har penger igjen fortsatt, så selger gjerne Beretta deg et nytt forskjefte:

http://estore.beretta.com/en-eu/beretta-beavertail-forend-12-ga-686-e/

 

Synes heller du burde bruke kr 1.200,- + frakt og mva på ammunisjon :)

Link to comment
Share on other sites

Støtter sistnevnte taler, og grattis med ny hagle!

 

Stokkolje og polish, ammo for resten av pengene.

 

Viktig å skur ut chockene, gjøre rent og være nøye med å bruke chokefett for å minimalisere risikoen for at choken plutselig ikke vil ut lengre:-)

 

 

Lykke til!

 

Dagfinn

Link to comment
Share on other sites

http://schouvapen.no/produkter/vapenpleie/pusseutstyr/schaftol-stokkolje/

 

De fleste våpenforretninger har et eller annet stående. Det er ikke så nøye. Er ikke som med maling at ting begynner å boble hvis man blander forskjellige fabrikat med forskjellig løsemiddel. Fordelen med det som selges som stokkolje er at det herder relativt raskt. F.eks rå linolje bruker lang tid på å herde.

Link to comment
Share on other sites

..........

Tips på god olje/finish?

 

Strunta i Schaftöl - dyr bets med lite olja i......

 

Köp Napier London Gunstock Finish. Tunnt lager och börja gnid, när handen hugger är det till att vänta ett par dagar innan näata lager.

 

Tar du olja i nätskäringen är det väldigt viktigt att du borstar nätskärningen torr efter cirka 10 minuter, annars kletar den igen.

 

/T

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...