Jump to content

Krav til magasinplombering på hagle


RadyrJakt

Recommended Posts

Hei!

 

Når det kommer til magasinplombering på hagle, og da mener jeg i den forstand at magasinhagler kun kan ha 5 skudds magasin, må magasinplomberingen være fast? Altså om forhandler kjøper en 6 eller 7 skudds hagle, og setter inn et plastrør eller tre-bit som begrenser magasinet til 5 skudd, ville dette vært greit?

 

Har venner som har kjøpt Mossberg 500 med 6 skudds magasin av forhandler, bare med en tre bit inni, og dette virket jo greit. Men tok kontakt med en forhandler nå som ikke ville selge meg en hagle med 7 skudds magasin, siden den ikke var lovlig. Er dette bare forhandler som vil være på den sikre siden, eller bryter de andre forhandlerne loven?

 

Takker på forhånd

Link to comment
Share on other sites

De plomberingene jeg kjenner til i halvauto og pumpehagle er en pinne lignende gjenstand som man fører inn i magasin tuben.. Altså så kan denne veldig enkelt taes ut og føres inn igjen. Dog Jeg kjenner ikke til noen permanente plomberinger..

Link to comment
Share on other sites

I min halvauto som er solgt i Sverige, så har magasinrøret en permanent innsnevring som desverre begrenser den til 2+1. Den ble tilogmed levert med magasinforlenger for 7+1. Men kommer ikke så langt med den...

 

Sent fra min D5803 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Kommer vel an på når kompisene dine kjøpte haglene sine. Er jo ikke så fryktelig lenge siden det ble forbud mot hagle for mer en 5 skudd.

Loven sier at det er forbudt med.

"våpen påmontert rørmagasin eller magasinforlenger med mulighet for større magasinkapasitet enn 5 patroner i tillegg til patronen i kammeret"

Ser ikke på en pinne som en plombering, eller et permanent hinder, for putte i mere enn 5 patroner. Er nok med en pinne for å begrense magasinkapasiteten til et skudd når man går på jakt. Men hvis haglen har mulighet for mer enn 5 skudd, er den nok ikke lovlig.

Link to comment
Share on other sites

Det forvirres to forskjellige regler i denne tråden.

 

1) Max. antall skudd man kan ha i pumpe/halvautohagle på jakt. 1+1 er lov, ingenting annet. Hvis magasinet har plass til mer enn 1 skudd må det plomberes (spisepinne fra kinamatsjappa fungerer utmerket i min pumpehagle).

 

Lov om jakt og fangst av vilt (viltloven)

Kapittel VI. Utøvelse av jakt og fangst.

...

§ 20. (bruk av våpen under jakt)

...

Til jakt er bruk av hagle for mer enn to skudd og helautomatisk rifle forbudt.

 

2) Max. antall mulige skudd i magasinet til pumpe/halvauto hagle er 5. Alt øver det og du bryter loven, med mindre du har søkt tillatelse for større magasin hos politiet. Dvs magasinet må plomberes slik at den kan ha maks 5 skudd.

 

Forskrift om forbudte skytevåpen og godkjente halvautomatiske skytevåpen

Våpen som nevnt i første ledd bokstav a–c lovlig ervervet før forskriftens ikrafttredelse, kan beholdes av nåværende eier. Dette gjelder likevel ikke pumpehagler med egenskaper som nevnt i § 3 bokstav c.

...

§ 3.Godkjente halvautomatiske hagler

 

Halvautomatiske hagler som oppfyller kravene til minimum totallengde og løpslengde etter våpenforskriften § 2 første ledd, er godkjent for erverv, eie og inneha, jf. våpenforskriften § 7 annet ledd, med unntak av hagler som fyller ett eller flere av følgende kriterier:

a) bare pistolgrep uten skulderstøtte,

b) pistolgrep frittstående fra kolben under våpenet,

c) våpen påmontert rørmagasin eller magasinforlenger med mulighet for større magasinkapasitet enn 5 patroner i tillegg til patronen i kammeret, eller

d) tillater bruk av avtakbare boksmagasiner.

 

Hagler som nevnt i første ledd bokstav a til d kan etter en konkret vurdering av Politidirektoratet godkjennes for erverv, eie og inneha, jf. våpenforskriften § 7 annet ledd.

 

Hva akkurat 'mulighet for større magasinkapasitet enn 5 patroner' betyr og hvis man blander inn mini patroner blir interessant for jurister :mrgreen:.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...