Jump to content

Plombering av hagle - er det verdt prisen?


Stayer

Recommended Posts

Jeg har to halvgamle, gode hagler som jeg vurderer å få plombert slik at de kan oppbevares lovlig hjemme. Dette gjelder en pen og god Remington Wingmaster 870 pumpehagle 12/70 og en Baikal o/u 12/70. Jeg fikk imidlertid bakoversveis da Intersport på Majorstuen opplyste en pris på 1.300 pr. våpen. Det ville vært hyggelig med gode tips om noen som kan gjøre jobben mot betydelig lavere betaling.

Link to comment
Share on other sites

Tusenlapp er det jeg har betalt. Cluet, for å bruke nynorske uttrykk, er at skamferingen må attesteres av godkjent børsemaker. Og da koster det.

 

Har en kompis som sveiser slik for en børsemaker når det er mye å gjøre. Men den sveisen er ikke verdt fem flate uten at børsemakeren sjøl har sjekket at alt er i tråd med gjeldende forskrift.

Link to comment
Share on other sites

Plombering av våpen har vi bl.a. diskutert i tråden om "EUs våpendirektiv". Direktivet foreslår felles regler for plombering - et av de få positive momentene. Det har vært solgt "plomberte" våpen, der "plomberingen" besto av en sveisekladd i kammert. De som har litt utstyr og teknisk innsikt, kan gjøre et slikt våpen skytbart igjen (varmebehandlingen ved sveisingen har kanskje svekket låskasse/kammer, men det betyr vel ikke all verden for sjølmordsbombere?).

 

Plombering skal være en fullstendig rasering av et våpen, så det, i våpen- og skytemessig henseende, er redusert til en verdiløs klump skrapjern. Hvis man vil forsøke å gjøre et slikt våpen skytbart igjen, skal det være enklere å starte med en jernklump, og ta alt fra begynnelsen.

 

På avstand kan en slik skrapjernsklump kanskje se ut som et våpen - i dekorasjonsmessig henseende. For de av oss som har et minimum av våpenhistorisk interesse, er det en våpen-mumie.

Link to comment
Share on other sites

Nå er vel ikke akkurat en 870 pumpe og en Baikal ij27 noe spesiellt vakkert som veggpryd heller da, så å plombere disse skjønner jeg virkelig ikke vitsen med. Mye bedre å donere de bort til vordende unge jegere som har innvilget søknad, men dårlig med cash :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for tipset! Hadde egentlig bestemt meg for å selge (har lagt haglene ut på Finn, men nå ser jeg en muighet for å plombere og beholde dem)

 

--- og nå er plombering avtalt til en hyggelig pris hos GMAX!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...