Jump to content

magasin forlengelse til hagle


mp155

Recommended Posts

Trodde det var lov på leirduebanen

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2011-09-09-930

 

§ 1.Forbudte skytevåpen

Det er forbudt å erverve, eie eller inneha følgende typer skytevåpen, jf. våpenforskriften § 6:

a) rifler i kaliber 50 bmg/12,7 x 99 mm,

b) pistoler og revolvere med kaliber hvor kulediameteren er større enn kaliber .455, med unntak av svartkruttvåpen, og

c) repeter- og pumpehagler som har ett eller flere av egenskapene som nevnt i § 3 første ledd bokstav a til d.

Hagler som nevnt i første ledd bokstav c kan likevel etter en konkret vurdering av Politidirektoratet godkjennes for erverv, eie og inneha.

Våpen som nevnt i første ledd bokstav a–c lovlig ervervet før forskriftens ikrafttredelse, kan beholdes av nåværende eier. Dette gjelder likevel ikke pumpehagler med egenskaper som nevnt i § 3 bokstav c.

Boltrepeterhagler som oppfyller kravene til minimum total- og løpslengde etter våpenforskriften § 2 første ledd, med egenskap som nevnt i denne forskrift § 3 bokstav d, omfattes ikke av forbudet i første ledd bokstav c.

0 Endret ved forskrifter 25 okt 2011 nr. 1099, 18 april 2013 nr. 407.

 

 

§3

Godkjente halvautomatiske hagler

Halvautomatiske hagler som oppfyller kravene til minimum totallengde og løpslengde etter våpenforskriften § 2 første ledd, er godkjent for erverv, eie og inneha, jf. våpenforskriften § 7 annet ledd, med unntak av hagler som fyller ett eller flere av følgende kriterier:

a) bare pistolgrep uten skulderstøtte,

b) pistolgrep frittstående fra kolben under våpenet,

c) våpen påmontert rørmagasin eller magasinforlenger med mulighet for større magasinkapasitet enn 5 patroner i tillegg til patronen i kammeret, eller

d) tillater bruk av avtakbare boksmagasiner.

Hagler som nevnt i første ledd bokstav a til d kan etter en konkret vurdering av Politidirektoratet godkjennes for erverv, eie og inneha, jf. våpenforskriften § 7 annet ledd.

 

Min understrekning.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...
Ei tohi varjata skrev (På 17.5.2016 den 3.09):

Du får kjøpt det. Å montere det slik at det lar deg lade mer enn 5+1 skudd er derimot meget ulovlig.

Hva vis hagla har 3+1 originalt, men en setter på 2 skudds ekstra magasinrør. 

Da er en jo fortsatt innenfor 5+1 regelen, men man bryter vel denne regelen "våpen påmontert rørmagasin" ? Så da blir det en ulovlig modifikasjon ikke sant? 

Link to comment
Share on other sites

Federal86 skrev (7 timer siden):

Hva vis hagla har 3+1 originalt, men en setter på 2 skudds ekstra magasinrør. 

Da er en jo fortsatt innenfor 5+1 regelen, men man bryter vel denne regelen "våpen påmontert rørmagasin" ? Så da blir det en ulovlig modifikasjon ikke sant? 

Det er jo det jeg sier, alt over 5+1 er ulovlig. 3+1 med forlenger slik at det blir 5+1 er naturligvis ok.

 

Ole

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Kjøpte ett slikt rør i det forrige århundre til ei winchesterhagle jeg har. Mest fordi jeg syntes hagla så steinkul ut med røret på. Det var sikkert ulovlig da også, men jeg tok det av lenge før jeg forstod at det ikke var lov. Hvor smart var det å gå på jakt med hjemmelaget treplugg som gjorde magasinet lovlig til jakt, med en magasinforlenger som rakk mer enn halvveis ut på løpet. Det kan vel være at de som skyter dynamisk kunne hatt ett bruksområde, men for oss andre er det jo bare ekstra vekt.

Link to comment
Share on other sites

Ei tohi varjata skrev (4 timer siden):

Det er jo det jeg sier, alt over 5+1 er ulovlig. 3+1 med forlenger slik at det blir 5+1 er naturligvis ok.

 

Ole

Den er grei, da forstår jeg det slik at der lovlig så lenge det kun er 5+1 maks kapasitet. 

Tusen takk for rask tilbakemelding 🙂

Link to comment
Share on other sites

Jag förstår inte tankegången?  Vill man gå runt med ett 5+1 magasinrör 

som måste vara temporärt spärrat via nån pinne inuti så att totala tillfälliga kapaciteten ej överstiger 1+1 ?   man vill modifiera ett 3+1 magasin till 5+1 bara för vad då ? Eller fattade jag fel ?  

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

@erikraude  jo att 1+1 regeln är för jakt är jag på det klara med, men jag undrade vad man skulle med ett ytterligare extra förlängt till. 
 

Skjutbane reglerna här hemma tillåter normalt inte att man stoppar i fler skott än 1+1 oavsett kapacitet på magasinröret, dock undantaget IPSC skjutbanor. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...