Jump to content

Ny i 89 kammer


Ti.mag

Recommended Posts

Prøver å rådføre meg her før jeg vil vurder å sende inn en søknad.

Det har seg slik at jeg har en Beretta SP1 ment til jakt, og lurer på om jeg kan skaffe meg en halvauto eller pumpehagle i 12/89 også til jakt?

Grunnen er at jeg vil ha en kraftigere våpen som kan takle meget raske og kraftige smell der SP1 ikke rekker.

 

Hva er deres tanke og erfaring om dette, vil en slik søknad bli godkjent eller finnes det lite grunnlag da min PS1 i 12/76 rekker til det meste av småvilt?

Link to comment
Share on other sites

I jaktgarderoben så kan du ha 6 kaliber 12 hagler om du vil, om di er 65, 70, 76 eller 89 spiller ingen rolle....

 

Du vil nok også finne ut etter å ha levd en stund med din sp1 at 89 kammer er bare for skoj og ikke for noe effekt... Spesielt ikke nå som hyllene er fylt med bly igjen...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Så lenge du har plass i garderoben kan du ha inntil 6 like eller ulike hagler uten videre behovsprøving.

 

12/89 derimot gjør ingenting som 12/76 ikke får til like bra.

Kjøp for all del hvis det er fordi du vil ha det, men du lurer deg selv kraftig hvis du tror du ha det.

 

Bruk heller pengene på lerdueskudd og trening, det vil du ha mye mer igjen for.

Link to comment
Share on other sites

Takk for innspill! Jeg lærte noe nytt!

-Mer trening skal det selvfølgelig bli.

 

Kan også opplyse at jeg kommer ikke til å kvitte meg med SP1, børsa er tilpasset meg og den treffer bra. Sånn til info. :)

 

-Grunnen at en halvauto i 12/89 falt meg på tankene var jakt med:

1. Stål på større fugl

2. Skudd med høy utgangshastighet selv også i 12/70 og 12/76

3. Jakt i utlandet- (tenker da due og fasan) mulig med flere skudd i magasinet

 

 

Da tenker jeg at en bly patron evt. stål ment til fasanjakt (Prairie Storm) med utgangshastighet på 1500 fps. i 12/70 kan være for voldsom for min SP1..

Da så jeg for meg at våpen med 89 kammer burde være tryggere alternativ. Jeg tenker også på større fugler også ved vann, kanskje også greit med en hagle i syntetisk materiale mtp. kolbe, rust og fukt... Evt. snø også når jeg tenker meg om.

 

Er jeg litt på villspor eller ekstrem med tankene mine her?

 

Takker igjen for konstruktiv innspill og hjelpen!

Link to comment
Share on other sites

TS. Kjøp gjerne ei slik hage. :) Men det størrste du nevner (som jaktobjekt), er fasan. Norsk fasan (hann; ca 1,5 kg) er vel en del mindre og lettere enn årfugl. Det skytes ikke bare årfugl, storfugl (3,5 - 5 kg), gjess 3,5 - 7 kg) og rådyr, med vanlige hagler. Så hva skal du da, med den ekstra energien?

 

Vet at noen foretrekker litt mer "haggl og kraft på gås, men opp til dem. Og deg, hvis det er slike fugler du skal jakte på.

Link to comment
Share on other sites

1. Stål på større fugl

2. Skudd med høy utgangshastighet selv også i 12/70 og 12/76

3. Jakt i utlandet- (tenker da due og fasan) mulig med flere skudd i magasinet

 

Inte för att vara dryg, men har du kollat upp fysiken?

 

Det är två trycknivåer för kaliber 12:

 

normalpatroner - 740 bar

 

magnum och högeffektspatroner (sk semimagnums i 12/70) - 1050 bar

 

Så krasst sett ger dig 12/89 inget mer än en 12/76 (eller en 12/70 med lilja) - utöver en del begränsingar. En 70mm hylsa ger i ett 89mm patrnläge 19mm friflykt..... Och det är det inte alla förladdningar som uppskattar.

 

Vad gäller stål så är det viktigare med trycket än det fysiska utrymmet eftersom en lång hagelkropp (tung laddning - mycket hagel) ger mer motstånd i pipan så blir det knöligt att öka laddvikten om man vill hålla uppe farten.

 

Da tenker jeg at en bly patron evt. stål ment til fasanjakt (Prairie Storm) med utgangshastighet på 1500 fps. i 12/70 kan være for voldsom for min SP1..

 

Som ovan - 12/70 är ALLTID 12/70, det kan INTE vara för "mycket" om vapnet är provat för 12/70 med semimagnumtryck (vilket vad jag minns inte Prarire Storm inte ligger på - amerikaner brukar vara ganska fega sett till vad de fabriksladdar, till skillnad mot britterna och italiernarna som gärna tänjer mer på gränserna).

 

När det gäller fasaner så är den inte direkt hårdskjuten, men den behöver en ganska tät träffbild - 100 hagel i en 75cm cirkel. Tittar vi på de som har fasaner på hjärnan britterna så brukar de rekommedera 32g UK6 och som regel 3/8 - 1/2 choke eller så (en storlek som ligger mellan US6 och US7), ska man skjuta "höga fasaner" och det är regelmässigt 50+ meter 36g UK5 och lite tightare choker.

 

Personligen föredrar jag Gamebore Black Gold 36g UK6 till fasaner och det mesta annat - men nu är jag ingen 50+ metersskytt, och jag kör då 1/8 resp 1/4 choke. Och då är det oftast lite för mycket hagel i träffbilden egentligen, men fasanen kommer ner som ett paket. Liksom ankan, kråkan, duvan, räven och haren....... Gåsen kommer snällt ner för samma patron laddade med UK5 (en lite liten US5).

 

Da så jeg for meg at våpen med 89 kammer burde være tryggere alternativ. Jeg tenker også på større fugler også ved vann, kanskje også greit med en hagle i syntetisk materiale mtp. kolbe, rust og fukt... Evt. snø også når jeg tenker meg om.

 

Er jeg litt på villspor eller ekstrem med tankene mine her?

 

Som jag ser det ger 89mm inget mervärde, räknar man på det så tar jag hellre fart och lite finare hagel än tvärt om. Rent hållfasthetsmässigt är det "same same" eftersom det ju är samma tryck. Det som verkligen talar mot är en den groteskt långa lådan som 89mm ger på automater och pumpar.

 

Så jag tror du tänker in lite som det inte finns fakta för......

 

/T

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...