Jump to content

Hjelp til å velge hagle til dame...


Mia77

Recommended Posts

Som helt fersk - og til tross for å ha lest drøssevis av tråder om emnet, så trenger jeg litt hjelp til å velge hagle...

Skjønner at jeg skal inn til en forhandler for å holde i våpenet, men vil gjerne ha innspill på veien :)

 

Skal bruke hagla til leirdueskyting, samt jakt på alt fra rype til gås - via hare, and, storfugl...

 

Jeg ønsker meg:

Kaliber 12/??

Utbyttbare choker

Må kunne fikse stålhagl

O/U

Halvautomat?

Løp lengde??

 

Vil ha et "kjent" merke, og den skal se ok ut, ikke sugen på dårlig estetikk.

Er forøvrig av hunkjønn, 165cm på strømpelesten, men har ikke behov for ei fjær :)

 

Pris er ikke det viktigste, men kanskje ca. 10 000kr?

 

Noen som har lyst til å gi gode råd på veien?

Link to comment
Share on other sites

kaliber 12 er det som er mest brukt og det jeg desidert anbefaler.

kjøp o/u, greit med halvauto med tanke på rekyl men ikke store problem med rekyl heller da.

se på sabatti lady, det er noen modeller der som er verdt å se på :)

men det viktigste er at hagla passer :winke1:

 

MVH Mikael

Link to comment
Share on other sites

Se litt på Beretta Ultralight, mener du får den med 67 cm løp og kolben kan kappes, - hvis den er for lang. Flott jakthagle som også virker på skytebanen. Hvis du passer på den,så kan du overlevere den til neste generasjoner .. Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor cal 12?

Jeg har mange 12ere selv til forskjellige jakt og konkurranse former men misunner allikevel ofte kona når hun går på jakt med sin Beretta 687 i cal 20. Lett (2,6 kg), smekket og kan lades fra lette lerdueladninger til tunge jakt ladninger (selv om 36 g begynner å soarke).

Hold deg unna light hagler i 12. Balansen har ikke vært god i de jeg har dett på og tunge ladninger blir ubehagelige som i en 20.

Samtidig kjenner jeg mange små jenter som skyter og jakter godt med en cal 12, men da 3kg's normale jakthagler med tilpasset kolbe.

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Bra og dårlig resultat koster det samme i innkjøp, så smart å være litt nøye med en gang ja..

Under en artikkel fra US , som jeg syns var fix:

 

What I always say to men who ask me how they can get their lady friends to hunt is: “The surest way to make a woman hate shooting is to give her a gun that doesn’t fit her. Find her a gun that absolutely fits her.”

 

http://georgiapellegrini.com/2013/10/29/blog/pioneer-skills/10-rules-for-women-on-getting-the-right-gun-fit-and-mount/

Link to comment
Share on other sites

Bli enig med deg selv om hagla MÅ kunne brukes til gås. Hvis svaret er nei så ville jeg sterkt vurdert ei O/U hagle i kal 20 magnum..

 

Mange som jakter gås har egen hagle til det formålet..i 12 magnum eller 10..

 

Du er ikke så veldig storvokst.....jeg tror at en O/U i kal 12 med normalvekt fort kan bli tung og slepe på....og ei lett hagle i 12 er ikke veldig hyggelig å skyte pga. mye rekyl... ei hagle i 20 magnum er velegnet til det andre du beskriver..

 

Bruk tid og orienter deg i markedet.....kjöp gjerne våpen der du får det tilpasset uten tillegg i prisen da tilpassing er meget viktig..

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Du spør; "kaliber 12 ??" - En smekker o/u i kal.20 klarer det meste av all nordisk jakt, gode å bære og "fine" på alle måter,.. likevel ville jeg nok anbefale kal 12 ettersom du nevner både jakt på gås OG leirdueskyting.- Tilgjengelighet og pris på ammo vinner her.

 

"Utbyttbare choker" - De aller flest nye hagler har dette i dag.

 

"Må kunne fikse stålhagl" - Samme svar som ovenfor.

 

"O/U"- Ja, om du finner en som du liker og som motsvarer ditt krav til estetikk. Husk bare at utvendig "glamour" (mye guld etc.), ikke alltid samsvarer med (innvendig) kvalitet.

 

Flere har anbefalt deg Beretta og kan bare istemme til 100%.- Om det er en Ultralight,.. og du liker den bedre enn en med "vanlig" vekt (ca 3,2 kg), så er det et riktig valg for deg.

 

"Halvautomat".- En halv auto er absolutt ikke feil, - den har en noe "behageligere" rekyl (gassoperert) og mange mener de er lette å treffe med.- En fordel er også at de som regel leveres med "shims" som

underletter tilpassing.- Høyde og cast off på kolbe.

Se på en Beretta Urika eller Outlander,- begge er pene/driftsikre våpen som leveres med tre-kolber og som jeg vil tro,- oppfyller dine krav til estetikk.- Løpslengde på 66cm på halvauto er en god kompromiss mener jeg,.. den vi likevel være litt lengre enn o/u med 71cm piper.

 

De aller fleste skyter bedre med et våpen som de også "liker",..og jeg tror at dette ikke minst er en viktig detalj for damene.

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Har sansen for hagler i kaliber 20 med tilpasset baskyle.

Jeg er ikke så høy og har ikke så store never, så jeg trives best med smekre hagler.

 

Fikk tak i en fin Beretta 686 kaliber 20/76 med 71 cm piper brukt for noen år siden. Den var bortimot perfekt for meg.

Eneste problemet var at fattern likte den så godt, at jeg synes jeg måtte gi den bort til han. :D

Synes du skal se nærmere på en slik Beretta eller noe i samme gata, kan nok kanskje fås brukt for den prisen du antyder.

 

Nå bruker jeg en Benelli Montefeltro kaliber 20/76, og er godt fornøyd med den. Smekker og fin med muligheter for å tilpasse kolben med shims.

Link to comment
Share on other sites

Viktigste med "dame hagle" er vinkelen på kolben (pitch). Damer tåler nok like mye rekyl som gutta, sålenge kolben har rett tilpasset pitch. Hvis en dame bruker en hagle tilpasset en mann, kan hun få vondt, ikke pga rekylen er for kraftig, men vinkelen på kolben blir feil sånn at bare en liten del av kolben kar kontakt med skulderen.

Godt forklart hær:

Link to comment
Share on other sites

Vi var å kjøpte hagle til samboeren her om dagen.

Ho prøvde å holde og kjenne på litt forskjellige, men valget falt på en Fausti Highlander 12/76 med justerbar kolbe høyde og sideretning. 71cm pipe og ca vekt 3,2.

Min samboer er 167 høy og ingen muskelbunt.

 

Prisen ligger noe høyere enn 10000.

Men skal man kjøpe nytt og i tillegg bruke det en del på banen så er det greit med litt "kvalitiet".

 

Mitt personlige syn på saken er at ca 10000kr er grenseland for om man heller bør vurdere brukt fremfor nytt =)

Link to comment
Share on other sites

Finn en halautomat. Den har mindre rekyl. er vanligvis lengre, og lettere å treffe med.

Hvis vekt er et problem, så gå for en kaliber 20.

Tenk på tilpassing av stokk, dette er viktig, og bør foretas av en kyndig person, ikke bare en tilfeldig selger i en butikk, som ser"denne passer deg"

Link to comment
Share on other sites

Noen som har erfaring med Fair lady?

Har prøvd en slik - satt som et skudd :)

 

Har skutt med vanlig 12/76 - normalt løp, 3,2kg. Ble for tung for meg i venstrehånda, jeg kompenserte for manglende styrke ved å falle for langt bak i kroppen.

Rekylen skremmer meg ikke. Vest med skulderpute på leirduebanen... På jakt fyrer man ikke akkurat av haugevis med skudd.

 

Heller mot Sabatti lady eller Fair lady... Får tilpasset kolben, det er ikke et problem.

Halvautomat blir hagle nr. 2... Er man bitt av basillen...

Jeg liker konseptet med O/U - enkelt for en nybegynner med to patroner som man ser, sikring etc.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Noen som har erfaring med Fair lady?

Har prøvd en slik - satt som et skudd :)

 

Italiensk lågprisproduktion, inget jag normalt sett rekommenderar.

 

Har skutt med vanlig 12/76 - normalt løp, 3,2kg. Ble for tung for meg i venstrehånda, jeg kompenserte for manglende styrke ved å falle for langt bak i kroppen.

Rekylen skremmer meg ikke. Vest med skulderpute på leirduebanen... På jakt fyrer man ikke akkurat av haugevis med skudd.

 

Ok, då är det förmoldigen så att kaliber 12 kommer att bli lite småsvår om det ska vara nått vettigt i ditt prisintervall.

 

Spontant brukar jag råda kvinnor - oaktat storlek - att i alla fall prova tex en Miroku MK60/Beretta 686/Browning 525 i kaliber 20 med 28 eller 30" pipor. Det blir som regel inte väldigt mycket lättare de lättaste 12orna men de är betydligt lättare i vänsterhanden(rikthanden) än i princip alla 12or. Vikten i vänsterhanden är inte enbart vikt - det är en del rörelsemoment med.

 

Heller mot Sabatti lady eller Fair lady... Får tilpasset kolben, det er ikke et problem.

 

Fair bör man undvika, Sabatti ska man undvika...... Köp hellre en begagnad Miroku MK60/Beretta 686/Browning 525 i kaliber 20 och åk sedna till kolvmakaren med den. Dessvärre är kolvdesigners män och de stockar för män, även om modellen heter Lady eller nått annat som ska ge sken av kvinnoanpassat.

 

/T

Link to comment
Share on other sites

Meg og dama har begge kjøpt winchester sx3. Hun er veldig fornøyd og skyter bra med den. Hennes første reaksjon var at hun synes den var tung men hun glemmer vekta når hun er i action. Hun er 180, så kan være du skal ha noe lettere hvis kona di er liten :)

 

Drar du over skagerak får du den til nesten halvparten av prisen. Vi betalte 8000NOK pr hagle.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...