Jump to content

Ep2 fett i stedet for chokefett?


Fiskemannen

Recommended Posts

Et lite spm fra en fersk hagleeier. Noen som vet om man kan bruke EP2 fett kjøpt på bensinstasjon i stedet for chokefett på hagla? Hadde det liggende og vurderer å bruke det til chokene og glideflatene. Vil dette ha samme effekt eller bør jeg kjøpe det fra sportsbutikker som heter chokefett?

 

Takker for alle svar

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Tror det brukes mye "rart" for smøring av gjengene på choker.-Vet at flere bruker kobber-pasta.

Samme hva,.. noe (fett) er bedre enn ingenting :) . Jeg har i allefall "investert" i Choke Tub & gun grease",.. kostet den nette sum av kr.65,- når jeg kjøpte, og varer nok "evig",.. tar på yderst lite, og har aldri opplevd noe trøbbel med chokene.

 

Fettet du referer til gjør sikkert nytten..kanskje, men selv ville jeg være på den "sikre" siden.- Jeg er redd om mine choker :D

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar :-) Men mener du det fettet jeg har passer til resten av våpenet og heller kjøpe noe eget til chokene?

 

Tar nok turen i butikken ila helgen og skaffer et mere egnet produkt til denne bruken. Tanken var bare å bruke det jeg hadde om jeg var så heldig at det passet :-P

Link to comment
Share on other sites

Fettet du har er nok glimrende til det øvrig metall/glideflater på våpenet.- Hadde sikkert fungert greit nok også i chokene.- Skyter man mye på en dertil varm solrik dag kan løpene bli ganske "hete", og personlig liker jeg da tanken at fettet man smører i chokene er egnet til oppgaven og tåler varme og ikke koker bort.

En slik tube har du sikkert i flere ti-år.

 

mvh.

Link to comment
Share on other sites

Har ingen betenkeligheiter med å bruke f.eks koparpasta i staden for overprisa "spesialchokefeitt" som i realiteten nok ikkje er spesielt hokus pokus. Sidan temperaturegenskaper vert nevnt bør koparpasta vere særs velegna. Kan f.eks kjøpast på Biltema til omtrent samme pris for ein halvkilo som ei knøttliten tube chokefett. Eller ei nokså stor tube til langt lågare pris.

 

Denne kan også brukast til å smøre hjulboltar og andre ting som har tendens til å gro fast :)

 

Sent fra min D6603 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Mine choker har stort sett blitt smurt med det fettet som er tilgjengelig. Jeg har brukt universalfett, kulelagerfett, sprayfett for våpen, universalsprayfett og fett for tetting av eksikatorer. Unntatt eksikatorfettet, som var veldig seigt og fikk chokene til å gå tregt, fungerte alt bra.

 

Som sagt lenger opp i tråden; det viktigste er ikke hva du smører med, men at du smører.

Link to comment
Share on other sites

EP2 tror jeg er en tillsetning i fettet. Det er ihvertfall det en på fagspråket heter Chassi fett, og mest egnet til å smøre lastebiler og kjøretøy med. Et fett beregnet på hurtiggående lager. Jeg bruker dette på lastebil og dumpere. På gravemaskin er det best med et mer lang fibra og seigere fett.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...