Jump to content

Star Baikal - Førstegangshagle


Trondgv

Recommended Posts

Hei. Har nylig tatt jegerprøven og er derfor på jakt etter en grei hagle som jeg ikke trenger å være så redd for i begynnelsen. Den må selvsagt fungere greit og være generelt billig. Vil ha O/U. Har sett meg ut Star Baikal og lurer på om noen har erfaring med denne? Legger ved link til den jeg ser på. http://www.wingevapen.no/index.php?do=product&id=4436

Link to comment
Share on other sites

Veldig gode hagler til prisen. Har ei ij27 sjøl og den har fungert uten noe tull i 30 år nå. Sikkert den mest solide hagla som selges. Anbefales som førstegangs hagle om du ikke har råd til Beretta o.l. Noe annet en disse kebab haglene som stadig klikker knekker tennstifter.

Link to comment
Share on other sites

Førstegangshagle.. uslitelig bruksjern..Rart ikke flere drar på smilebåndet av slike klisjé salgsargumenterter.

 

Min første hagle var Baikal, den rydde fra hverandre og var de tre første årene omtrent sammenhengende hos børsemaker.

Mitt tips er å kjøpe en god hagle som passer deg, gjerne brukt ettersom mange stort sett samler støv.

Førstegangs-begrepet burde gjelde gjelder kajakk og annet som skal være lettere for nybegynnere. Ei hagle er noe du kan ha livet ut.. og som du snart vil erfare, våpensøknad koster det også.

Rimelige våpen har sine blodfans, du får nok snart tips om remington 870 i tråden ;)

Link to comment
Share on other sites

Vel Haglen virker. Den er billig.

Den tar livet av det som er inne i hagle svermen.

Men min erfaring at de fleste som kjøper den ( Har solgt noen av de der) putter den fort inn i skapet. Eller den blir solgt videre.

Hovedgrunnen er at våpenet er tungt, det er blitt dårligere i kvalitet de senere årene, dette gjelder spesielt kvaliteten på treverket. Og sist men ikke minst, der er veldig få som passer inn i våpenet uten å bygge om kolben.

Link to comment
Share on other sites

Har brukt min i 22 år. Aldri hatt problemer. Vekta på min ij27 er 3.02 kg. Og ja, er langt over gjennomsnittlig ivrig fisker, så vektene mine er utvilsomt rette. Treffer som regels det jeg peker på, så har veldig god treffprosent med russerspettet. Stokkmaterialet minner om.. vel.. russisk bjørk. Nettskjæring, slitt bort. Ikke pen å se på, men er en bruksgjenstand. Ser på den som en hammer. Noen vil ha en fin hammer med fint skaft. Noen vil ha en dyr hammer med graveringer og bladgull. Og noen vil bare ha en hammer som gjør jobben :) Leste engang noen poster fra en våpensmed (på en side der det ble diskutert custom baikal hagler), at han hadde vært borti en god del problemer med utgaver med enkel avtrekker og ejector. Men at han ikke hadde hatt inne noen av enkleste sort, med dobbelt avtrekk og ekstraktor.

Link to comment
Share on other sites

Vel, man trenger jo ikke gå for noe bladgull selv om man ikke kjøper Baikal.

Men jonilse har kanskje rett når det gjelder Baikal med én avtrekker for alt jeg vet, min hadde det. Første (og mest innlysende feil) var feil lengde på tennstifter. Den sa ikke pang i det ene løpet når den var ny. Når det ble fikset, røk sikringen.. tre ganger. Den siste runden kom hagla tilbake med hvit ubehandlet stokk. Begrunnelsen var at den knakk på vei mellom leverandør og produsent.

Sier ikke at alle er like uheldig. Trolig er de aller fleste Baikal helt grei og vil fungere lenge, men at de skal være så mye mer solid enn f.eks Valmet av eldre årgang tror jeg ikke.

 

Kjøp den hagla du liker, om det er en Baikal, så er det riktig for deg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte min første Baikal i 1988 en enkelløper, den har jeg fremdeles og den brukes flere ganger i året, jeg har også noen nyere Baikal hagler, en S/S en OU og en kombi 12-223.

Jeg kan ikke se noen grunn til å ikke kjøpe Baikal, driftssikre og solide våpen.

Men prøv om hagla passer til deg før du kjøper.

Link to comment
Share on other sites

Da blir det nok Baikal. Hvordan fungerer det når jeg kjøper hagle på nett? Sender jeg bare godkjent søknad til våpenforhandler, så fikser de resten? Får jeg søknaden i posten i lag med våpenet? Leverer jeg denne? Eller forhandler?

 

Kunne helt sikkert spurt forhandleren om dette, men på denne tiden av døgnet svarer de nok ikke. :roll:

Link to comment
Share on other sites

har inntrykk av at "alle" hagler under 10.000,- er elsk-hat objekter!

 

har selv hatt 3 stykk rimelige hagler (weatherby PA08-søppel, en marrochi kjøpt brukt for en 1000lapp og en baikal)

aldri hatt problemer med baikalen.

Weatherbyen solgte jeg etter 1mnd til 1/3 av nypris bare for å få den ut av huset!

Marrochien ga jeg bort til en kompis.....

 

 

baikalen veier akkurat 3,01kg, er akkurat like stygg som meg, treffer der jeg peker og den var så billig at den kan få lov til ¨å gå til helvette om det er det den ønsker!

 

 

det viktigste er ikke hva som står på våpenkortet, men at hagla passer deg!

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjøt min første double på jakt med Star Baikal, og det jeg dessverre husker aller best er alt arbeidet jeg hadde etterpå med å få ut den ene hylsa som satt bom fast i kammeret :lol::roll:

Dette var ei hagle med ekstraktor og to avtrekkere. Resten av turen hadde jeg egentlig en enkeltløper... :|

Da jeg kom hjem og fikk plukket ut ekstraktoren så den ut som om den var laget med motorsag på frihånd av en drita full russer. Egentlig bar vel hele hagla preg av denne beskrivelsen.

Men bevares, er man våpensmekyndig eller heldig, kan helt sikkert en Star Baikal fungere helt fint om man bare vil. Mitt tips; Husk bare og kjøp hagla fra en plass du vet de tar hånd om reklamasjon på en god måte :mrgreen:

 

Personlig sverger jeg heller til en Browning eller en Beretta om man skal ha en god økonomihagle. Jeg tror at for de som jakter mye blir dette billigst i lengden. Og som alltid, hagla må passe! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Til dere som ikke ser noen grunn til IKKE å kjøpe Baikal:Har dere skutt med et kvalitetsvåpen noen gang?Et våpen (O/U)med nydelig balanse,kvalitet i stål og tre og alle ledd?Da finner dere en grunn :winke1:

Joda, har skutt med mange forskjellige hagler, tilogmed et par med nydelige graveringer og bladgull :) Ble faktisk litt mobbet av en "bladgull gutt" som hadde fått alt for dyr hagle i komfirmasjonsgave når jeg kjøpte baikalen og begynte å jakte. Hører ikke noe mer mobbing ang baikalen fra den karn nå siden han er på tredje hagla, og spettet mitt har akkurat begynnt å slite seg til slik at løpet ikke er fullt så tungt å knekke.. Det er en av få ting jeg synes er negativt med baikalen. Løpet er tungt å knekke, avtrekket var hardt (avtrekk gikk seg til etter et år), og og underbeslaget sitter noe grønnjævlig når man skal demontere. Nytter ikke å ta ned hendelen med fingeren når man skal dele hgla. da får jeg vondt i fingeren...Har tenkt på å bytte ut baikalen flere ganger, men slått det fra meg. Største problemet er at jeg vet hvor mye julig hagla mi får når man kryper over kampesteiner med finnmarkskysten. Det vil jeg ikke utsette ei dyr hagle for. Vekten på 3.02 er ikke avskrekkende. Og jeg har brukt spettet mitt i så mange år, og er vant med det, så treffer utrolig godt med den. Så når det jeg peker på detter død om, så er vel jobben gjordt.

Angående balansen, så er den ikke så sabla ille. Bare å google "ij27 balance" å se om du finner mye kritikk på balansen. Balansen er jo nettopp en av tingene den får sånn halveis skryt for. Har du skutt med en ij-27, eller tipper du bare at balansen ræva siden prisen er lav?

DSC_0295_zpswfdnujtf.jpg

Link to comment
Share on other sites

Siden jeg først hadde hagla ute av skapet tok jeg noen kjappe macrobilder. Har aldri trodd at jeg noengang ble å ta nærbilder av russerspettet. Er som sagt grov maskinering. Men på min ij 27 er det nok en edru russer som har gått over (nesten) alle kritiske plassene og finpusset. Når jeg sier nesten, så kunne avtrekket vært bedre, men som sagt så har det gått seg til. Men underbeslaget er såpass hardt å ta av at man ødelegger fingeren hvis man prøver å ta det av uten å kile en pinne eller noe under hendelen :) Har også en gammel baikal sever kombi kal 20/22wmr, og den er lett å ta av underbeslag på, og er generellt mye mer forseggjordt. Men den kjøpte jeg i fjor og er lite brukt, så skal ikke skryte noe av den ennå. Har hatt null feil på mine hvis jeg ser bort fra det underbeslaget som man må banne av, eller bruke en pinne på. For ca 10 år siden hadde jeg med en gammel gubbe på harejakt i finnmark, han mistet den første haren som spratt opp da sikringen hans var rustet fast. Han hadde aldri pusset bailaken. Han tok fram kniven og slo sikringen fram og tilbake noen ganger. Så var det bare å fortsette å jakte. Når vi kom til hytta ble det noen dråper olje på sikringen, men han nektet å pusse den hagla :)

 

Nettskjæring (det som er igjen av den)

IMG_0348_zpseax7zl7x.jpg

IMG_0344_zpspgzvj9o4.jpg

 

Noe som minner om en gravering. Det kunne de ha spart seg for spør du meg :)

IMG_0345_zps5mvov492.jpg

 

Sikring

IMG_0333_zpsecrkcift.jpg

 

Grov maskinering. Men finere der det trengs.

IMG_0323_zpsg25pqba7.jpg

IMG_0325_zpsbn4av4ot.jpg

IMG_0342_zpsts82ybpc.jpg

IMG_0340_zpsllduhgcy.jpg

IMG_0335_zpsovjktlyi.jpg

 

Baikalen min er kraftig customisert, med nytt sikte :)

IMG_0349_zpsgltczbke.jpg

Link to comment
Share on other sites

Til dere som ikke ser noen grunn til IKKE å kjøpe Baikal:Har dere skutt med et kvalitetsvåpen noen gang?Et våpen (O/U)med nydelig balanse,kvalitet i stål og tre og alle ledd?Da finner dere en grunn :winke1:

 

Ja selvfølgelig har jeg skutt med andre hagler en Baikal også dyre hagler, hagler som mange fremhever som kvalitets våpen, noe det også ofte er. Men jeg har ikke funnet noe god grunn for å vrake Baikalen til fordel for et dyrere våpen, jeg kan vist jeg vil. Men så lenge jeg treffer med den å den virker som den skal så finner ikke jeg noe grunn til å bruke 20.000 kr mer på ei hagle. Vi kan jo heller ikke henge skarpe våpen på stueveggen til pynt lenger så da sitter jeg igjen med hva våpenet skal brukes til, for min del ute i skog,myr og fjellskrenter her på vestlandet ofte i dårlig vær.

 

Jeg har en kamerat som har samme tankemåte som meg angående hagler, han var ute på jakt i vinter og raste ned en fjellskrent så hagla ble totalvrak, den tålte ikke å bli brukt til noe som kunne minne om akebrett. Vist dette hadde vært ei hagle til 25.000 så hadde dette vært en kostbar jakt tur, men dette var en enkel Baikal så våpenkontoret fikk restene av hagla å han kjøpe bare en ny Baikal. Derfor navnet bruksvåpen. :D

 

Men for all del, velg det våpenet du liker. Vil en ha hagle til 30.000 så kjøper en selvfølgelig det :D

Link to comment
Share on other sites

Da blir det nok Baikal. Hvordan fungerer det når jeg kjøper hagle på nett?

 

Eg ville ikkje ha kjøpt ny Baikal på nett. Då eg kjøpte meg hagle i fjor på denne tida klådde eg på nokre Baikal O/U på XXL. Kvaliteten var mildt sagt varierande. Alle var tunge å knekke, den eine hagla lot seg rett og slett ikkje åpne, ekspeditøren fekk det heller ikkje til. Finishen var generelt ekstremt dårleg, med loddesøl, overflaterust, skeive skinner, dårleg tilpassing mellom stål og treverk... Det vart ikkje kjøpt Baikal, for å seie det slik. Skulle eg likevel ha gjort det ville eg definitivt ha gått i butikken og plukka eit eksemplar sjølv.

 

Mulig at dei som lovpriser Baikal sit med gamle hagler? Basert på dei Baikal-haglene eg har sett har eg inntrykk av at kvaliteten var betre før. Evt. er det berre dei gode eksemplara som har overlevd.

 

For samme pris som ei ny Baikal-hagle finn du masse på finn. Suhl, Aya, Lanber, Remington, Miroku, Sauer, Husqvarna...

Link to comment
Share on other sites

Tviler på at man finner en "fint" brukt Miroku til den prisen - Miroku er kvalitetsvåpen.

 

Eg fann eit par i den prisklassen. Etter det eg har sett av nye Baikal-hagler vil eg tru at desse er betre valg enn det som står i hylla til XXL no.

 

http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=73440969

http://m.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=56810563

Link to comment
Share on other sites

Tviler på at man finner en "fint" brukt Miroku til den prisen - Miroku er kvalitetsvåpen.

 

Eg fann eit par i den prisklassen. Etter det eg har sett av nye Baikal-hagler vil eg tru at desse er betre valg enn det som står i hylla til XXL no.

 

http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=73440969

http://m.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=56810563

Hmm..Så jeg burde da heller gå for en av disse her, eventuelt http://m.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=72572652?
Link to comment
Share on other sites

Ang. Baikal; :)

For et antall år siden ble en Baikal innkjøpt for tiltenkt bruk for våre jegerprøveelever, men den ble også ganske fort lånehagle på vår lokale leirduebane.

Det har blitt skutt adskillige 1000 tals skudd med den av mye forskjellige folk, den har fungert fint og uten feil selv om behandling til tlder kan være noe "brutal".- Dette er mod. med løse choker og "single trigger".

 

Så tror ikke du behøver være skeptisk til kjøp av Baikal, - mye våpen for lite penger!

 

Kjøper du brukt,- selv om det er et kvalitets-produkt i utgangspunktet- så bør du (om du ikke selv har erfaring) ha med noen som KAN våpen.- En Miroku (i stort sett samme våpen som Browning) til kr.4500.- (eller den til 2500) er et fynd,.. om de ikke er mishandlet av "dilettanter".

 

Du har et bra utgangspunkt,- kjøp den du liker best og som du mener "passer deg".

 

Mvh.

Link to comment
Share on other sites

Så tror ikke du behøver være skeptisk til kjøp av Baikal, - mye våpen for lite penger!

 

Jeg har hørt, fra flere, at kvaliteten har gått merkbart ned de siste åra.

 

Ingenting vondt å si om eldre modeller, og akkurat når kvalitetsdroppet har skjedd har jeg heller ingen formening om. Men ingen tvil om at litt eldre modeller er grove, solide bruksjern med nesten ubegrenset brukstid...

Link to comment
Share on other sites

Det viktigste er uansett at hagla passer deg! Jeg hadde selv en Baikal fra jeg var 16 til 18år. Jeg bommet på det meste jeg prøvde å skyte på og det var en skikkelig brems for jegergleden. Så fikk jeg låne en helt rett pumpehagle av en kamerat og "traff alt jeg pekte på".

Jeg kjøpte meg deretter en Remington 870 som jeg har brukt siden det. Det finnes mange billige hagler på markedet og mange gode bruktkjøp, men sørg for å kjøpe noe som passer deg, eller få det tilpasset. Når jeg sist forsøkte å skyte med min gamle Baikal så jeg umiddelbart når jeg kastet opp hagla at jeg ville treffe for lavt og til siden. Dette var jeg ikke erfaren nok til å skjønne da jeg var fersking :winke1:

Link to comment
Share on other sites

når jeg kastet opp hagla at jeg ville treffe for lavt og til siden.

 

Hva mener du; "ville treffe for lavt", - er kolben så lav at du ikke ser korn/munning ved anlegg?

Man skyter vel ikke på noe, eller drar i avtrekk uten samtidig å ha kontroll over hvor kornet befinner seg i forhold til "målet".

Link to comment
Share on other sites

når jeg kastet opp hagla at jeg ville treffe for lavt og til siden.

 

Hva mener du; "ville treffe for lavt", - er kolben så lav at du ikke ser korn/munning ved anlegg?

Man skyter vel ikke på noe, eller drar i avtrekk uten samtidig å ha kontroll over hvor kornet befinner seg i forhold til "målet".

 

Det var godt moralens vokter ikke var så langt unna. Tenk om alle kunne legge ut påstander om at det var helt legitimt å skyte i vilden sky uten å vite hva man sikter på engang? Da hadde ikke verden stått til over helgen...

Prøvd nå å lese med litt velvilje til å forstå hva som menes.

Link to comment
Share on other sites

300 win mag.

Mitt spørsmål til deg hadde definitivt ingenting med noens eller din moral å gjøre. Jeg spurte deg høflig om du "så" korn eller munning ved anlegg.- Jeg har heller på ingen måte "slengt ut påstander" eller beskyldt deg for en verdens ting.

 

Her er det du som er "kvalifisert" til å komme med en unnskyldning for ditt krasse (grunnløst) svar.

 

Av ren interesse spurte jeg hvorfor du mener at skuddet tar lavt om du kan se kornet.

 

At du og andre,.. meg selv inkludert, skyter best med noenlunde rett stokk uten mye cast off eller skrenking er en annen sak. - Både Rem.870 og (min egen) Rem 1100 har helt rett stokk.- Så dine "sideskudd" lot jeg være å kommentere.- Jeg ville helt enkelt ta en liten debatt om "lave skudd", og det var alt.

Unnbeder meg mer kverulering fra din side.

 

Morgan Kane: ... sikting,- nei fokus skal være på målet, hele tiden,.. men en viss kontroll på korn/munning bør man nok ha. :D

Link to comment
Share on other sites

Man skyter vel ikke på noe, eller drar i avtrekk uten samtidig å ha kontroll over hvor kornet befinner seg i forhold til "målet".

 

Mitt spørsmål til deg hadde definitivt ingenting med noens eller din moral å gjøre.

Nei, akkurat.

 

Det med å slenge ut påstander mente jeg at du anklaget meg for å gjøre, ikke at du selv slenger dem ut.

 

Kverulering? Det jeg skrev var vel like usaklig som din moralske pekefinger. Jeg står ved det jeg har skrevet.

Prøvd nå å lese med litt velvilje til å forstå hva som menes.

 

Jeg har heller ingen interesse av å diskutere denne usakligheten videre, så vi legger den bare død her.

Link to comment
Share on other sites

Baikalfans; Sånn rent konkret.. hva gjør dem solide som spett? Metallkvalitet? Tolleranser? Sammensetning?

Nå er det ingen hær som har sagt at de er like solide som et spett, så du tar nok kjælenavnet på baikalen min "russerspettet" litt for bokstavelig.. Feiltolkinger er ikke noe nytt på kammeret :) (den er bygd som et spett, altså grovt, uten forsøk på å gjøre den fin. Og jeg er like redd for å ødelegge baikalen som å få riper i et spett) Det er rett og slett en bruksgjenstand som jeg ikke er spesiellt glad i, og som har vist seg og være solid i årenes løp.

 

Har en gammel russer på jobb som selvfølgelig er stolt blodfan av izh (de som lager baikal), han forkarte det enkelt. Det bor så mange folk spredt rundt i grisegrendte strøk i russland (tundraen sibir osv) at de måtte lage ei halge som folk hadde råd til og som tålte litt av hvert. Når det er hundrevis av kilometer til nærmeste landsbygd med våpenbutikk, og man er avhengig av at hagla fungerer for å få ekstra mat på bodet, så bør hagla tåle en del. Og soviet/russland er så stort med så mange forskjellige miljø at den må tåle det russland hadde å by på av terreng, årstider og miljø. Og det var nok det som var lagt til grunn når de lagde den.

-Kan nok være en god dose propaganda fra en stolt russer, men det var hans forkaring på izh produserte våpen.

 

Har jo selvfølgelig lest om folk som har hatt problemer med baikal, så feilfri er nok ikke alle. Det kan nok den hagla ikke bli når man ser på de grove maskineringsmerkene. Og kvalitetskontrollen på hvordan delene passer sammen er nok så som så siden alle baikaler blir gått over av en norsk våpensmed før de kommer i butikk. Men er alltid sånn at det er de som er blitt plaget og butthurt som er mest høylytt angående et produkt. Finnes nok tusenvis av velfungerende baikaler i norske hjem, men er nok bare de som er fan eller hatere som orker å si sin mening om hagla på nettet. De fleste bruker nok bare hagla uten å skrive hverken positive eller negative ting om den.

Som nevnt før har jeg hatt min i 22 år. kjøpte den brukt, så vet ikke hvor gammel den egenlig er. Kjøpe den mest fordi læreren som vi hadde i valgfaget jegerprøven, anbefalte baikal på det sterkeste som billighagle da han hadde hatt sin i veldig mange år, gitt den mye julig, og den var fortsatt gulle god som ny. Og påstod at de fleste i området brukte baikal med samme erfaringer. På den tiden hadde de fleste ikke hatt råd til en beretta. Det var grunn nok for meg som 16 åring. Og det kan sikkert stemme, for møter jeg en gammel gubbe på jakt i nærområdet, så har han som regels en sliten baikal med en stokk som skriker etter olje. Eller en ny blaser/beretta.

 

Jeg skyter ca 500 skudd på leirduer i året + -. Bruker å kjøpe en "bulk" på 1000 skudd ca annenhvert år når man kommer over gode tilbud. Noen ganger bruker jeg tre år på skyte opp skuddene. Det vil si at den har gått en plass mellom 9-11000 skudd i mitt eie når vi legger på jakt skuddene sånn grovt regnet. Den er blitt bruk hvert eneste år. Og som nevnt er den fortsatt så tight at jeg må bruke litt makt for å åpne den. Og bare det peker i renting at stålkvaliteten må være god. Ialfall til budsjett hagle å regne. Har en kompis som har hatt en hawk i nesten like mange år, og den er begynnt å bli slarkete nå. Den blir trolg kassert veldig snart. Han har som regels ikke orket å være med å skyte leirduer. Den hawken har også vært problemfri, men låsen er sliten. Bladgull gutten som jeg nevte i første posten min er på tredje halga. Han sleit dem ikke ut, men fikk diverse småproblemer (ejrctor ect)), og sluttet å stole på dem, og ble solgt en etter en. Så er tydeligvis ikke bare baikal som kan få problemer.

 

Ellers så kan man nevne at baikalen har hardforkrommede løp. Mest selgende hagle i både russland og pakistan, og sikker flere land som jeg ikke vet om. Bygd på samme frabrikk som ak47, som er kjent for en ting. Ikke pressisjon, eller toleranser. Men folk som liker at det spyr ut kuler når de holder inne avtrekkeren elsker ak av en god grunn. Den tåler vind, vær, is, sand, juling og fortsetter å frøse ut skudd pga den har romslige toleranser. Og etter min erfaring med bakal, så har de sansyligvis puttet samme egenskapene i halga, i alfall i min.

 

Toleranser? vet ikke den bare virker hver eneste gang jeg trykker av. Må nok skyte 10000 skudd til før at løpet åpnes av tyngdekraften når jeg drar over hendelen. Muligens fordi toleransene var for dårlige (stram) fra fabrikk :) ?

Sammensetning? vet ikke samme svar som toleranser. den bare smeller. Stålkvalitet? jepp den er nok god.

Hvis den klarer rundt 10000 skudd til skal jeg slå inn bokstavene "brei-fetta" på låsekassa, og spandere på den en nyprodusert syntetisk stokk :) Neida synes ikke at det er verdens beste hagle, men til prisen er den vanskelig å slå. Ialfall hvis man får en som har vært like trofast som min.

Link to comment
Share on other sites

Den eldste Baikalen min en enkelløper som jeg kjøpte ny i 1988 har allerede fått ny syntetisk stokk. På grunn av brann i huset mitt ble originalstokken sterkt forbrent på den ene siden så den var ikke så fin lenger, så da var det kjekt å spandere en ny stokk på gamle russeren.

 

Ja det var lenge før påbud om våpenskap, bare så vi slipper en diskusjon om det :-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...