Jump to content

Beretta 20/76 med 67cm løp


marcken

Recommended Posts

Hei

Nå har dama funnet ut at hun skal på rypejakt med meg til høsten, så da må jo ho ha hagle.

Var derfor innom rogne våpen der dei anbefalte Beretta 20/76 med 67cm løp.

Har problem med å finne noen som tar inn akkurat denne typen, finner heller ingen brukt. Noen som har tips?

Ser for meg att det kan gå lang tid før noe brukt av denne typen havner på finn:/

 

Litt bakgrunn for akkurat beretta:

Hun fikk testa diverse andre hagler; Sabatti Lady, akkar altay compact ++

Desse var anten for lave(kolbekam) eller tunge, men dei hadde da inne til ombygging ei beretta 68(5?) 20/76 med 67cm løp.

Den passa både balansemessig, vektmessig og passlig høy kolbe.

 

det står at schouvapen ikke har denne inne i sitt sortement..:/

Må det evt spesialbestilles?

Link to comment
Share on other sites

Har sett på den, men den er solgt/reservert:/ burde ho bare satse på 71cm, siden dette er mer vanlig?

Fast trangboring eller choker?

Blir litt vinterjakt etter rype og så tenker at det burde være minst 1/2 helst 3/4 i ene løpet..?

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring er at løpslengden ikke har så mye å si, men for kort løp og lett hagle kan gjøre hagla "vinglete" og vanskeligere å skyte med. Jeg må ha en mer agressiv skytestil for å få børsa til å henge med, særlig på bane. Dette vil sikkert også variere fra person til person.

 

Choke og kaliber er heller ikke så mye å bekymre seg over, synes jeg. Er det faste choker ville jeg likevel ikke hatt mer enn 1/2 pga stålhaglbruk.

 

Når du kjøper våpen til din kone, er nok det viktigste at du kjøper noe hun liker.

Link to comment
Share on other sites

Det ville være rart om ingen har en Beretta i kal 20 liggende på lager et sted. Det er mange som har solgt denne. Bruk google og ta en ringerunde.

 

Jeg ville tatt en hagle med lengs mulig løp. Når hagla veier under 3 kg, trenger du all den vekten du kan få på tuten for at den skal svinge sånn passe bra uten alt for mye vingling :wink: Hvis du kjøper en uten choker bør den være veldig billig!

 

Et alternativ om du vil ha en meget bra hagle, hvis den passer, er Browning B725 i kaliber 20. Den er tilsvarende Berettaen, men av bedre mekanisk kvalitet og med et bedre avtrekk. Helt uten tvil min favoritt om prisen er uten betydning.

 

Hvis du er god i språk;

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke noe problem med kal 20/76, dett so er litt vanskelig er å få 67cm løp, men sjønner at dette ikke er noe å henge seg opp i..:)

Har browning b725 samme stokkhøyde som beretta? Var egentlig stokkhøyde som var det største problemet. Og når den beretta hagla som hun prøvde passa 99% så ønsker å finne noe som er nokså likt..:) takker for svar:)

Link to comment
Share on other sites

Har browning b725 samme stokkhøyde som beretta?

Det vet jeg ikke! Jeg er ikke engang sikker på at alle Beretta haglene er like heller. Jeg tror det finnes forskjellige stokker. Men hvis du vet hva målet på hagla som passet var, har du et godt utgangspunkt for å finne en som er lik.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville heller ikke hengt meg opp i kaliber. Ingenting galt med kaliber 20, men 12 er akkurat like egnet som "damekaliber". Rekyl styrer du med valg av patron og vekta på hagla, ikke kaliberet.

 

Har begge kaliber, og liker begge. Har skutt trost med 12, og gås, rev og rådyr med 20, og motsatt.

 

Litt bakgrunn for denne kommentaren, og foregående: Kona har en kaliber 20, som var i hus før hun ble "min". Det er en liten og lett 20, Sabatti lady. Den ble anbefalt og kjøpt nettopp på grunn av vekta. Men jeg synes det gir henne et handikapp på skytebanen, og mange bom gir ikke mestrings- og godfølelsen som behøves for å bli ivrig. Jeg tror en hagle med vanlig vekt ville vært lettere å treffe med for henne, da den ikke må "styres" like mye. Nå foretrekker hun i stedet riflejakt og skyting, og jeg klager egentlig ikke over det :-)

 

Lykke til

Link to comment
Share on other sites

Ok, vil vekt mellom 2,8 til 3-2 være å foretrekke? det bli ikke 3,5 kg det har hun gitt klar beskjed om:P

børsemaker anbefalte kal 20 med 67cm løp eller kal 12 med 63 cm løp.

I tillegg maks 37mm fall på fremre del av kolben..

Børsa skal passe og være "pen", i følge dama:)

Blir det kjøpt feil hagle så får jeg høre det en stund, så her er det best å holde tunga rett i munn:/

Link to comment
Share on other sites

Om det er kaliber 20 eller 12 er mindre viktig, men det mange ikke tenker på er at hagla skal passe i hånda til den som bærer den. Det er mye lettere å bære noe når man får et godt tak rundt det man holder i. Jeg ville ikke kjøpt ei hagle som jeg ikke behagelig klarer å holde med ei hånd rundt låsekassa.

Link to comment
Share on other sites

Ok, vil vekt mellom 2,8 til 3-2 være å foretrekke? det bli ikke 3,5 kg det har hun gitt klar beskjed om:P

børsemaker anbefalte kal 20 med 67cm løp eller kal 12 med 63 cm løp.

I tillegg maks 37mm fall på fremre del av kolben..

Børsa skal passe og være "pen", i følge dama:)

Blir det kjøpt feil hagle så får jeg høre det en stund, så her er det best å holde tunga rett i munn:/

 

Her høres det ut som om jeg ville valgt en 20-kaliber med vanlig, "tung" kasse. En ekte 20-kaliber veier ca 3 kg. Hadde selv en Fabarm Gamma 20/76 som jeg mener å huske veide ganske nøyaktig det. den føltes veldig riktig med 66 cm løp (om jeg ikke husker helt feil på løpslengde!).

 

Skal du ha en 12'er som veier omkring 3 kg, blir det gjerne en lettvekter. En Sabatti Multichoke i vanlig utgave veier 3,15 kg, mens en Lady-versjon veier 3 kg, noe som faktisk ikke er ille til å være med stål i stedet for aluminiumskasse (eller baskyle som det muligens heter på haglespråk). Jeg har hatt en lettvekter i kaliber 12, med 66 cm løp, og det vil jeg ikke anbefale selv. Min, en Yildiz, veide 2,8 kg, og med lett vekt og kort løp, ble den vinglete. Dette gjorde seg utslag i at jeg skjøt jevnt over ti flere leirduer med Fabarmen. Yildizen ble for vinglete, rett og slett. Her tror jeg det hadde gjort seg med 71 cm løp. Nå er jo dette to forskjellig merker fra forskjellige land og med forskjellig nypris, så det kan jo hende det blir en noe feil konklusjon.

 

En 20-kaliber, synes jeg, er for øvrig MYE penere enn en 12'er, i hvert fall om det er en "ekte" 20-kaliber. De rimeligste har jeg hørt er 12'er med 20-løp. Aner ikke om det er riktig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...