Jump to content

Merkel 201


martinJ

Recommended Posts

Var å så på våpen fra et dødsbo i går, der var det blant annet 2 stk merkel 201, 1stk kaliber 20 med pistolgrep og kinnbakke, samt 1stk Kaliber 12/70 med engelsk skjefte. begge hadde enkel jaktgravyre. Har ikke peiling på alder, men de er fra før muren fallt. Tilstanden på begge var svært god, jeg vil si 95% eller mer av ny stand. Noen her som vet hva disse kan være verdt?

Link to comment
Share on other sites

Ville tippe det samme, 12 - 15 000,- dersom de er veldig fine og lite brukt.

 

Gamle Merkelhagler er særdeles fine på alle områder, men dessverre er de ikke helt "up to date", som mange ønsker i dag: De har to avtrekkere. De fleste vil ha enkel avtrekker og løpsvelger i stedet. De er ikke godkjent for stål. De fleste vil ha hagler som garantert tåler å pøses ut stålskudd med på leirduebanen. De har fast trangboring (gjerne også veldig trang trangboring). De fleste vil ha utskiftbare choker.

 

Når prisen drar seg over 10 000,-, begynner alternativene også å bli veldig bra. Beretta er et av disse merkene.

 

Imidlertid, det er de som ønsker hagler med sjel og god gammel "ordnung muss sein-kvalitet". Kjøpte selv en 200E før jul, fra 1957. Den er godt brukt, men fremdeles tight som en safe. Helt utrolig. Prisen var ikke høyere enn hva jeg måtte gitt for en rimelig tyrker...

 

Det står to 201E'er til salgt på Finn.no. Det er en i kal 16 til 18 000,- og en i kal 12 til 19 600,-. Dette tror jeg blir noe i overkant. Kal 20'en tror jeg kanskje kan være litt mer lettsolgt enn 12'ern, siden førstnevnte er mer sjelden og fordi 12'ern har engelsk skjefte. Engelsk skjefte er nok mest populært på sideliggere. Mulig jeg tar feil, men det har i hvert fall vært desidert flest Merkel o/u med standard skjefte til salgs.

Link to comment
Share on other sites

Siste Merkel O/U 16 Cal Jeg vet om som ble solgt gikk langt unna disse prisene.

Jeg har fulgt med på finn.no i et par år nå. Og de har ligget helt opp til 25.000,- men de

blir ikke solgt ser det ut til.

Jeg titta på den til 8500,- men det er rett og slett for dyrt for ei så gammel hagle.

Den hadde også noe hjemmemekk på sikringa, så den var ødelagt som samleobjekt.

Tror ikke den ble solgt heller. For og være ærlig så er min mening at alt over 5000,- er for mye.

Om du ikke er spesielt interessert da.

Jeg er veldig interessert i en 200 eller 201 til riktig pris. Men de fantasiprisene som kommer opp på finn.no

Blir det nok ei ny børse i cal 16 med godkjenning for stål og løse choker.

Og jeg har god tid :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg ga 5 000,- for min, og den var til salgs samtidig som den i annonsen det er vist til, men jeg kan nesten ikke huske å ha sett de rimeligere uten at det har vært reale oppussingsobjekter. Den hadde også stått en stund til salgs. Eieren nevnte han faktisk kunne gå ned til 4 500,- da jeg kom for å hente den. Men så hadde han 80 blypatroner og et greit futteral, så jeg ga i stedet 5 500,-. Totalen ble vel litt under fem lapper for hagla lell.

 

Det disse gamle Merkel-haglene sliter med er at de er priset såpass at de konkurrerer med nye hagler av bra kvalitet. Da skal de være virkelig fine for å forsvare prisen, spesielt i og med at de nye er godkjent for stål, har enkel avtrekker og utskiftbare choker. Det er nok ikke mange som er opptatt av gravyre og treverk med flott mønster når de er på jakt etter hagle i klassen rundt 10 000,-. Da er det bruken og ikke pynten som er prioritert.

 

Tror nok eier/den som overtar 201'erne skal være fornøyd med pris mellom 12 og 15 000,- dersom de virkelig er fine. En naturlig pris burde egentlig være under 10 000,-, men så var det de som ønsker slik hagle da? Det er jo ikke veldig mange til salgs heller.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...