Jump to content

Fra kaliber 16 til 20 - innstikkshylse?


ko-stens

Recommended Posts

I kategorien "muligens dumt spørsmål", er turen nå kommet til meg. :)

 

Jeg har skaffet meg en Merkel 200E i 16/70 og lurer i den forbindelse på om det finnes mulighet for innstikksløp eller en slags hylse hvor man kan putte i en patron i kaliber 20. Det er jo ikke mulig å få tak i leirdueammunisjon, ser det ut til (finner i hvert fall ingenting på nett og hører rykter om at ingen produserer det).

 

Det finnes jo inntstikksløp i riflekalibere til hagle, så det hadde jo vært kjekt om det fantes noe for mindre haglekaliber og. Forstår for så vidt om det ikke finnes noe slik, for det kan umulig være særlig marked for det!

 

Det enkleste er vel å kjøpe jaktammunisjon i stål, men hvor godt tåler et løp med 1/2 trangboring litt grovere hagl og tøffere ladning?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Takk. Googlet i vilden sky, men fant ingen i farta, men skjønte at spørsmålet kanskje ikke var så veldig dumt likevel. Er visst andre som har lurt på det samme.

 

Fant til slutt hos Lothar Walther. Koster vel ei skjorte der, tenker jeg, om de sender til Norge. Har i hvert fall sendt forespørsel, så får en se om det blir noe. :-)

Link to comment
Share on other sites

Pussig. Lothar Walter har jo, og det samme har gaugemate i følge deres nettside (som jeg ikke finner å bestille, vel å merke). Men får nå vente og se om en får svar fra LW først. Ellers blir det vel å knalle litt med femmer stål om det ikke gir for høyt trykk. Får finne ut hvor mye gammern kan tåle først!

Link to comment
Share on other sites

Det er jo ikke mulig å få tak i leirdueammunisjon, ser det ut til (finner i hvert fall ingenting på nett og hører rykter om at ingen produserer det).

 

Jeg har skaffet leirdueammo til 16/70 et par ganger, litt dyrere enn vanlig leirdueammo men "overkommelig". Sikkert mulig å få noe kvantumsrabatt hos forhandler om en kjøper hele kasser. Alle som har avtale med Schou skal kunne skaffe denne, de har på lager (jeg har sjekket...)

 

http://schouvapen.no/produkter/ammunisjon/hagle-sportsammo/clever-lerdueammunisjon/clever-mirage-t3-16-70-7-24gr-stal/

Link to comment
Share on other sites

Ville ikke "ødelagt" en fin hagle med et slikt prosjekt. Ballansen vil helt sikkert bli dårlig. Sannsynligvis må innstikksløpene pga det tynne godset måtte limes el.l inn i de opprinnelige løpene. På samme måten som bla K&S monterer .17 innstikksløp i 9.3 løp.

Kaliber 16 ammo finner en i alle former og farger om en ikke i alle butikker. Alle kan dog bestille og ved innkjøp av litt kvantum er prisen også ok.

Link to comment
Share on other sites

Dette er vel sylindre som puttes i for så å putte i mindre patron, så de skal vel ikke limes eller settes fast på noe vis, har jeg skjønt. Tenker at dette er et greit alternativ på leirduebanen. Jaktammunisjon er jo ikke noe problem. Har våpenkort på en 20-kaliber, så det er heller ikke noe problem å få tak i ammunisjon til formålet heller.

 

Men nå skal jeg i hvert fall sjekke opp med J&F, som er Schou-forhandler om de kan skaffe meg leirdueammo, så kanskje en slipper hele greia (uansett kan det jo være kjekt å ha til senere en gang)! Takker for det tipset! :-)

Link to comment
Share on other sites

Er klar over prinsippet for innstikksløp, utfordringen her er at det blir veldig lite gods pga svært liten forskjell mellom 16 og 20. Dermed tror jeg ikke du får et tradisjonelt innstikksløp som du kan ta inn og ut som du vil i dette tilfelle. Kammerhylser finnes, men slik jeg forsto det ville du ha innstikksløp i full lengde.

Link to comment
Share on other sites

TS. For trening kan også "skyting", i simulator anbefales. Der kan du få alt fra lette objekter, til de mer vanskelige. Ganske realistisk. Og du kan hele tiden, sjekke hvor du traff. For hvert skudd, eller en serie.

 

Det er noen i Oslo området, som har slike simulatorer. Og de kan annbefales for alle og skudd på bane, kan reduseres betydelig.

 

Jeg benyttet en simulator før avkjøring til Drøbakk (fra Oslo), da jeg for noen år siden hadde begynt å gjøre noe rart med hagla og ikke forsto hva som var feil.

Link to comment
Share on other sites

Siden lerdueammunisjon med bly ikke er helt vanlig hyllevare, har jeg et spørsmål:

 

Siden plastkoppen i moderne stålpatroner skal beskytte løpet mot stålhaglene, hva skjer om man skyter en stålpatron i en slik kammeradapter, når løpets boring er større enn det patronen egentlig er laget for? vil ikke plastkoppen sprekke opp og gi kontakt mellom hagl og løpets vegger?

Link to comment
Share on other sites

Vil anta at det er noe liknende dette trådstarter er ute etter.

Denne er laget i en eller annen lettmetallegering, muligens alu ? den er dog riflet et par tommer ca.

Presisjonen er ræva på lengre hold enn 10 meter. Ble kjøpt for evt. hodeskudd på rev, mink etc.

 

007_4.jpg

 

 

009_2.jpg

 

Målte cullot`en på en 20, og en 16 patron. Blir rimelig tynnveggete greier. Derfor trekker jeg tilbake forslaget mitt ang. valg av materiale. Må nok ha noe sterkere hvis det i seg hele tatt lar seg gjøre. Regner med at 16/28, eller 16/.410 ikke er noe alternativ :wink:

Jobber i bransjen, så donorrør til dreing kan muligens skaffes. Forutsatt at vi har rette dim/wt på lager.

Link to comment
Share on other sites

Har litt erfaring med innstikk i 12 til .410. Fikk lånt en innstikk og en kompis dreide opp flere.

Veldig ålreit på minkjakt. Angrer på at jeg ikke fikk lagd opp ett par i 12 til 9mm Flobert.

Men skal man smelle av noen skudd så må man jo ha endel innstikshylser. Ejektor/ekstraktor vipper jo ikke ut tomhylsa inni innstikken :lol:

Kan vel egentlig ikke se noen fordel med innstikk på 2 så like kaliber.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke vært noe problem da jeg har hatt fler innstikk :)

Føler at innstikkshylse kommer til sin rett når man trenger ett finkaliber i enkelte situasjoner!

Ikke noe jeg hadde satset på for å spare noen kroner i ammo :)

 

Er ikke for å spare penger, men for å lette litt på mulighetene for å få tak i lerdueammunisjon. Vanlig jaktammunisjon er ikke noe problem. Jaktammunisjon koster heller ikke mer enn 20-kaliber.

Link to comment
Share on other sites

Ikke forå gå helter av tema, men hvordan er det egentlig med loveligheten på innstikkløp/hylse? F.eks 22,9mm,45 eller div hagel? Kunne godt tenkt med selv,men tør ikke bestille fra det store utland før jeg veit det er good!
Det er fullstendig lov, til og med bekreftet i rundskrivet om jeg ikke husker feil. Skal se hva jeg finner i morra.
Link to comment
Share on other sites

Våpenloven:

§ 2.Med deler av skytevåpen (våpendeler) forstås i denne lov låskasser og piper. Innstikningspiper ansees dog bare som deler for så vidt de kan brukes i skytevåpen som er nevnt i § 5.

 

§ 5.For så vidt ikke annet er bestemt i eller i medhold av denne lov, gjelder loven ikke for:

a. apparater for slakting, signalpistoler og andre innretninger for signalgivning, rednings- og harpungeværer når de av vedkommende departement finnes utelukkende egnet for det oppgitte formål,

b. deler av våpen som er nevnt i denne paragraf, dog ikke innstikningspiper som kan brukes i disse skytevåpen,

c. ammunisjon som utelukkende kan nyttes i de skytevåpen som er nevnt i denne paragraf.

Departementet kan bestemme i hvilken utstrekning loven skal gjelde for luft- og fjærgeværer og luft- og fjærpistoler.

 

Med andre ord er innstikningspiper ikke å anse som våpendel ved bruk i hagle, og er således ikke regulert av loven.

Link to comment
Share on other sites

Detta dravlet att kal 12/89 ska vara det optimala i hagelväg är ju så dumt att man tror att våra " Norgehistorier " i Sverige är sanna :wink:

Det finns dock EN ! 12/89 som sticker ut och det är 935 Mossberg 3,5" med sin kal 10 borrade pipa, för i den kan man skjuta hypersnabba 12/70 och 76 hemladdade stålpatroner,

överborrningen gör att farten ökar rejält för lätta stålladdningar, men trots det ger det grova loppet bra träffbilder.

 

Sen att Nordmennen är av så otroligt hårt virke att dom kan skjuta 64gram bly eller 39gram stål under en lång intensiv gåsjakt utan att kroppen tar stryk har jag svårt att tro,

 

Jag har haft både en pump och en halvauto i 12/89 och speciellt pumpen där fick man blodsmak i munnen efter ett tag, men så e jag ju en klen Svensk åxå :D

Beretta och Benelli 3,5" mfl kör ju vidare på sina 18,4 lopp vilket blir rena korvstoppningen när haglen ska ut.

 

Jag har i år skaffat mig en Browning A5 i 16/70 -1953 som jag velat ha sedan jag såg en på mitten -90 talet i en jaktbutik,

16 är inte död och kommer inte dö ut , och kan du inte ta död på viltet på 35-40m med 30-31g ifrån en 16 lär du inte klara det m en 12/89 heller.

Den skjuter otroligt vackert med 28-31gram som jag laddar själv till 395-410ms företrädesvis rullstukat då det sprider lite mer i den fulltrånga pipan,

Gameboore gör övningstål i 16 och jag kommer köpa ett 1000 pack i så fort jag kommer åt, övningstål är ingen fara i en frisk bössa däremot jaktstål HP är no-no !

 

BTW: jag har en Skånsk kamrat och tillika skyddsjägare som jag lurat in i hagelladdandets konst, han skjuter kal 410 ut till 40m med 18-21gram bly och fågeln trillar ner så fint

Träffbilderna är mindre men fina och är fågeln i den så dör den även av det lilla ärtröret,

 

/ P

Link to comment
Share on other sites

Detta dravlet att kal 12/89 ska vara det optimala i hagelväg är ju så dumt att man tror att våra " Norgehistorier " i Sverige är sanna :wink

 

Heldigvis er det nok ett mindretall av jegerne i Norge som tror at 12/89 er best. Problemet i Norge er som hos dere er at nesten ingen kan lese tysk, mens nesten alle kan lese engelsk, så vi blir påvirket av amerikanerene.

Link to comment
Share on other sites

Detta dravlet att kal 12/89 ska vara det optimala i hagelväg är ju så dumt att man tror att våra " Norgehistorier " i Sverige är sanna

I Norge heter dessa: "Svenskevitser" 8)

 

Men du har rätt, vi är närmast ett U-land när gäller hagelskyttets ädla konst.

Denna övertro på tyngsta möjliga hagelladdning blir närmast löjlig.- - Men när du proklamerar kal 410 som lämpligt långhållsvapen (40m) blir detta lika dumt!! Hemmaladdat eller inte.

Jag har ägt ett vapen i denna kal.(Savage kombi) Det fungerade OK på småfågel,.. ut till, säg 15m.

 

Et vapen (eller leksak) for de spec, intresserade.

mvh

Link to comment
Share on other sites

Jag vet :lol:

ang 410

kanske inte för dig eller mig med 9-11gram långsamma fabriksladdade patroner, men jag har sett vad dom gör med sina 17-19grammare @ 410-420ms

och kan inte avfärda det, den ena skåningen använder även sin Browning 525 O/U / 410 i sin utövning som skyddsjägare.

Savage Kombi 410 vete fanken vad den ska vara bra till? , mina kamrater har en Browning respektive en SKB med choker och hela köret och det är inga lättviktsbössor m korta pipor.

Proklamerar vete fan , fungerar däremot gör det om du kan placera den mindre svärmen på fågeln, svärmen är mindre men inte gles, och 5:or fr en 410 slår lika hårt som 5:or fr en 12:a

Jag tycker dock att dom gör det onödigt svårt för sig men båda är supernöjda och tycker 410 är skitkul och har i år nedlagt så mycket vilt med dom att jag är hästlängder efter,

Båda är hängivna flyktskyttar som har tillgång av fågeljakt som gör mig grön av avund...

 

/ P

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...