Jump to content

Hvor lang(e) pipe(r) på en 12/76-.223 Rem kombi?


B686SP

Recommended Posts

Tja, her er et spørsmål som jeg håper er forståelig, både fra fuglejegeren,rådyrjegeren og REVEJEGEREN sitt syn.

Grunnen til uthevingen revejegeren, er at dette vil være vil være det viktigste kriteriet med denne børsa. Jeg har en russer type Izh 94, og jeg tror pipelengden på rifla er litt overkill til tiltenkt bruksområde i forhold til matvilt/kontra behov for hastighet/stoppeffekt på rev. (Lader selv) Er det noen her som vil tørre å påstå hva som er den gylnde middelvei på pipelengde 12/76-223? Vi kan anta en maksimum skuddavstand på 100 meter på rev, endel lenger på fuggel i topp..

Link to comment
Share on other sites

Du vil kappe pipa for å få lavere hastighet på kula, er det korrekt? Utgangshastighet justerer du med kruttmengde, ikke ved å kappa pipa... Det er jo mulig at du må opp i hastighet for å få akseptabel presisjon i din kombi, men det kan jo også hende at du kan lade ned til et nivå du trives med og allikevel få presisjon? Dersom det er hurtig snurr på pipa så kan du gå opp i kulevekt, med tilsvarende lavere utgangshastighet. Tyngre kule gir også mindre kulefall om du nå vil skyte fugl på laaaange hold.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...