Jump to content

Maxus eller SX3 ?


HenrikMagnum

Recommended Posts

Har du behov for å dele hagla ofte... Da har jo browningen standard hagl fram skjefte løsning.

Vipp ned en hendel og ta løs framstokken, løp osv.

Ikke sett løsningen.

Men har eid sx3 hagla.

Veldig morsom sak, som fungerte upåklagelig med 24g(?)leirdue ammo og 52g.

Hadde laaaangt magasin. Men dessverre manuell leirdue kaster.

Tippe at browningen er vanskeligere å få langt magasin på

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor ikke en Remington Versamax . Gassdrift. Omtrent likt Benelli Argo systemet .

 

Har en selv. 12/89 Camo Waterfowl

Gått ca 3000 skudd av ymse ammo fra 24 grams til 63 grams.

Fungerer alltid og ikke klikk eller problemer

 

Her en annen utgave som passer godt i vill svin land.

http://www.thefirearmblog.com/blog/2013 ... ax-zombie/" target="_blank" target="_blank" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Mulig jeg ikke trenger 12/89. Er fersk selv, så dette er bare et råd fra en butikk i Oslo.

 

Men uansett gjør det jo ikke noe å ha en 12/89. Det utvider vel bare utvalget av ammo?

For det er vel ingen ulemper med å skyte 12/76 i en hagle som kan ta 12/89?

 

Ser at Maxum og SX3 lader på gassen fra skuddet mens Benelli bruker rekylkraften for å lade.

Hva er egentlig best? Noen erfaringer?

Link to comment
Share on other sites

Ser at Maxum og SX3 lader på gassen fra skuddet mens Benelli bruker rekylkraften for å lade.

Hva er egentlig best? Noen erfaringer?

 

Gassdrevne blir skitne, fordi all driten som følger med gassen går gjennom gasstuben og tilbake til kammeret. Ikke noe stort problem, særlig ikke på Maxus i min erfaring, men hvis du aldri gidder å rengjøre den kommer den til å begynne å henge seg opp til slutt.

 

Rekyldrevne har ikke dette problemet, men er ofte mer avhenging av kraftigere patroner. Det sies også at pistolgrep ikke funker på rekyl.

 

Kan på det varmeste anbefale Maxus, det er den fineste haglen jeg har. Aldri hatt ett eneste problem. De er riktignok dyre, jeg fant en brukt en.

Link to comment
Share on other sites

En SX3 er et godt valg.

Tar deg 10 sekunder mer å dele en maxus'en

Ellers tilnærmet like i funksjon.

12/89 slug får du ikke noe nytte av, selges vel knapt. Maks trykk med raske slug oppnås med kortere patroner.

Har skutt mange federal trueball 12-70 i min sx3.

Eneste aberet med 12-89 mot 12-76 er større sjangs for vekslng fil med 24 g leirdue.

Aberet med gass mot rekyl er at puss må gjøres oftere for å unngå veksling problem med 24 g leirdue.

gassdrevne har normalt mindre følt reyl en rekyldrevn, og ville vært mitt valg.

Link to comment
Share on other sites

Ingen ulemper med 12/89 , den funker like bra som 12/76 , ikke noe i veien med den. Som du selv sier, da har du ei hagle som svelger all ammo. Hvilke lengder slug leveres i blir mer et akademisk spørsmål. Kjøp ammo av anerkjente merker til jakt, enten den er 70, 76, eller 89.

Ladning, haglstørelse og lengde kan du diskutere herfra til evigheten, mange meninger. Lytt til noen du vet har jakterfaring, tenk litt sjæl, også lander du på et ammovalg du føler deg trygg med.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg kjøpt en SX3 12/89 :)

Mest for å få den svart egentlig. Synes den er litt mere diskret.

 

Nå vil jeg gjerne på en bane så fort som mulig.

Jeg bør i Oslo på Ellingsrud.

Er det noen som vet hvor nærmeste baner ligger?

Og må man være medlem av de forskjellige klubbene eller

kan man "droppe innom" ?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...