Jump to content

sliter med ammunisjonsvalg...


BixTheBug

Recommended Posts

hei, har startet en liten del tråder her inne på forumet og synes jeg har fått bra svar og gode tips men jeg har fortsatt noen spørsmål å stille :lol:

jeg har tenkt meg på rådyrjakt med hagle og har 2 forskjellige pakker ammuisjon. den ene er gyttorp magnum duplex us.2+4 hagl og den andre er nitedals express norsk nr.4 så mitt spørsmål er: hvilke av disse er best til rådyr? begge går godt i min hagle men blir norsk.4 for ''smått'' til rådyret nå som vinterpelsen har tatt inn? også ser eg på hastigeten på disse, gyttorpen står det ikke noe på pakken men det står på nett at den har rundt 300m/s mens expressen har 390m/s. gyttorp slynger ut 42gram bly mens expressen har 36gram. og hvilke choker er eventuellt best? har lest mye om åpne og trange chocker og har hørt gode argumenter for og imot på begge... :forvirra:

 

takk for alle svar på forhånd :D

MVH Mikael.

Link to comment
Share on other sites

Har du trent godt på skytebanen. Full kontroll på avstandsbedømmelse ut til 30 meter og innebygd sikring som holder skuddet inntil du får rent sideskudd så spiller ammovalget er liten rolle. Dog skal man være klar over at patroner som er ladet så hardt som Nittedals Express sjeldent gir en optimal dekning i svermen. Synes også US nr. 2 kan være i groveste laget. Konklusjonen fra meg må være at begge dreper godt, men ikke nødvendigvis ikke gi det fineste slaktet. Personlig ville jeg valgt Nummer 3 eller 4 som gir jamt skuddbilde, uten å føle behov for å trekke fram noe spesielt merke.

Link to comment
Share on other sites

Du har fått gode svar, og om du holder dine skudd (sideskudd) innom 25m så er begge alternativene du nevner helt ok.- Selv hadde jeg nok ville valgt Gyttorpen med de litt større haglen.- (selv om jeg persnonlig ikke er "fan" av blandede hagl i en patron).- Du behøver nok heller ikke bekymre deg mye over hastighet,.. den rekker til.

 

Impr.Cyl eller kvart choke er også et godt valg på de korte hold det her blir snakk om.

Det er en stund siden haglpatroner ble produsert her på bjerget og norske nr. er vel noe som nærmest er passè.- Alt går for det meste i USnr. unntatt er Engelske patroner som t ex Eley som da er tilnærmet lik gammel norsk nummering.

 

Lykke til med rådyrjakten.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...