Jump to content

Hagle til jakt og leirdueskyting. Pumpe? Auto?


vebj

Recommended Posts

Jeg skal ha hagle til jakt og leirdueskyting. Det er det eneste jeg vet helt sikkert. Det jeg ikke vet er hva slags hagle jeg skal kjøpe.

 

Jeg leser og leser og finner tråder hvor folk anbefaler Baikal uansett hva trådstarter skriver, folk som skriver at pumpe er dust, at tilpasning av hagla er utrolig viktig...og ikke så viktig, og det ene og det andre som jeg egentlig ikke blir klokere av :)

 

Pga av pris har jeg sett på pumpehagler.

Weatherby PA-08 og Mossberg 88 er to av de billigste nye, med pris på rundt 3000,-. Går jeg 2-3000 opp i pris er Remington 870, Benelli Nova og Winchester SXP alternativer. En tusenlapp eller to opp derfra igjen, så er et par halvauto varianter innafor, f.eks. Mossberg 935.

Alle disse har jo høyere morofaktor enn en O/U, men til hovedbruken, som uansett har begrensning på to patroner, er de jo mer kronglete. Det skal sies at jeg absolutt ikke er nybegynner på våpen, bare på hagle, så dette føles ikke som noe problem for meg.

 

Da ligger vi på oppunder 10.000, hvor de billigste O/U haglene ligger på nypris. Men brukt O/U da? Vanskeligere å få riktig tilpasset? Eller ikke så viktig? En pumpehagle med syntetisk stokk blir liksom ikke så mye styggere av teip og skumgummi..

 

Det er mulig jeg får jaktet noe sjøfugl også. Hvor stor er forskjellen på 12/76 og 12/89? Er det en stor fordel med sistnevnte, og hvor mye rust kan en regne med på de forskjellige variantene av hagler?

 

Ble dette for mye rot, så beklager jeg, men det hadde vært fint med et par anbefalinger eller en slags dialog :wink:

 

 

Mvh Vegar :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en av hver, pumpe, auto og o/u så her er det jeg mener:

 

Morofaktor, samt stort bruksområde og billig pris, der er pumpa en klar vinner. Hold deg unna nye Remington, de suger hardt. En Wingmaster før 2007 er flott, men ikke kjøp noe nyere enn det.

 

Kan på det varmeste anbefale Mossberg 500, det har jeg selv. Billig, solid, og tar magnum patroner (til sjøfugl).

 

Det eneste jeg kan si imot er at jo, de er jo litt mer vriene å skyte kjapt, hvis du skal ta ett skudd nr 2. Du venner deg til det, jeg skyter nesten bare med pumpe nå selv på lerduer. Det er morsomst.

 

Automat er jo litt "best of both worlds" i den forstand at du fortsatt bare har ett løp (lettere å bære rundt på enn to løp) men kan ta raske skudd nr 2. De er ofte mer kresne på ammo, der en pumpe tar hva som helst så lenge det er riktig diameter. Selv holder jeg meg til 28g for automaten min (Browning Maxus). Automat er også ofte levert i composite/plast som gjør den grei å ha med seg i våte steder. De har ofte også kapasitet til Magnum (og supermagnum) patroner. Automater kan jo også kile seg fast. Det er veldig ergerlig hvis du hadde kornet på en fugl. Dette kan jo riktignok også skje med en pumpe, men det er ikke fullt så vanlig.

 

Er selv ikke kjempekeen på o/u men de trenger ihvertfall ikke å være dyre. Du har allerede pekt på Baikal, det er nettopp det jeg har også. Flotte hagler det, rimelige, veldig solide, og du får mye for pengene. Du kan velge løp, du kan skru av og på utkasterene. Nyere modeller er ofte også multi choke.

 

Som første hagle egner de seg helt bra alle tre, synes nå jeg, det kommer mer an på hva du har lyst på.

 

Mange kommer til å si at du ihvertfall ikke må begynne med pumpe, at du kommer til å slite, og at folk på lerdue banen kommer til å flire og riste på huet. Drit nå i alt det, synes jeg. Jeg hadde pumpe som første hagle, ikke no galt i det, ha det gøy!

Link to comment
Share on other sites

Men vegar. En baikal o/u koster da ikke 10k? :)

 

Haha, nei jeg vet det da, men den er jo litt i særlasse virker det som :) Der den jevne pumpehagle ligger rundt 5-6000 er den jevne O/U oppunder det dobbelte, begge med unntak selvfølgelig :wink:

 

 

Automat er jo litt "best of both worlds" i den forstand at du fortsatt bare har ett løp (lettere å bære rundt på enn to løp) men kan ta raske skudd nr 2. De er ofte mer kresne på ammo, der en pumpe tar hva som helst så lenge det er riktig diameter. Selv holder jeg meg til 28g for automaten min (Browning Maxus). Automat er også ofte levert i composite/plast som gjør den grei å ha med seg i våte steder.

 

Er selv ikke kjempekeen på o/u men de trenger ihvertfall ikke å være dyre. Du har allerede pekt på Baikal, det er nettopp det jeg har også. Flotte hagler det, rimelige, veldig solide, og du får mye for pengene. Du kan velge løp, du kan skru av og på utkasterene. Nyere modeller er ofte også multi choke.

 

Ja, det er nemlig det med syntetisk stokk osv som frister litt med tanke på veldikehold og dritftssikkerhet. Hvor stor er fordelen med å ha to forskjellige choker? Trumfer det ett løp med stor margin?

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er nemlig det med syntetisk stokk osv som frister litt med tanke på veldikehold og dritftssikkerhet. Hvor stor er fordelen med å ha to forskjellige choker? Trumfer det ett løp med stor margin?

Etter min mening er svaret NEI. Under jakt så kommer hver fall mine dobbeltskudd så raskt at viltet ikke rekker å komme særlig langt mellom skuddene. Om viltet trykker veldig, vil jeg påstå at det er en fordel med kun en trangboring. Hjelper ikke med et åpent "førsteløp" og et "trangt" andreløp om man bommer på førsteskuddet og viltet befinner seg på 15m når andreløpet smeller. MEN: Det er en fordel med to løp (og løpsvelger) om jakta man bedriver innebærer store sjanser for å oppdage viltet på bakken. Greit å benytte et trangt løp når rypa sitter på 35m. Jeg har hatt noen uheldige situasjoner med skudd på sittende ryper på mellom 25 og 30m med forbedret sylinder. Med 3/4 eller full trangboring er dette enkle skudd.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke tenkt å fortelle deg hva du skal kjøpe, men jeg har hatt både pumpe og auto før jeg endte på O/U. Mine argumenter for å velge O/U kan du få.

- En O/U er bedre balansert og mer smidig enn en pumpe/auto. Dette er min erfaring, og gjelder absolutt alle hagler jeg har tatt i innenfor de tre kategoriene. Andre kan slevfølgelig oppleve det annerledes.

- En pumpe/auto har en låskasse på 25+ cm mellom bakskjeftet og kammeret. En O/U har bakenden av kammeret omtrent rett over avtrekksgruppen, noe som gjør våpenet mye mer kompakt.

- En O/U med utskiftbare choker kan tilpasses jaktsituasjonen fortløpende, du kan ha like eller forskjellige trangboringsgrader i de to løpene. Det er mer fleksibelt.

 

Lykke til med valget, uansett hva du ender opp med, det viktigste er å finne et våpen som passer deg og som du trives med.

(Skulle jeg kjøpt pumpe eller auto i dag ville jeg 99% sikkert gått på en Benelli.)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ei hagle, som er ei pumpehagle. Winchester SXP Camp/Field-combo (altså to piper på hhv. 46cm med fast sylinderborring, og en på 66cm med utskiftbare Invector+).

Neste gang jeg kjøper hagle blir det ei O/U i titusenklassen. :) Nettopp pga. det HighPower sier.

 

Én ting som pumpehagler vinner på er at det er temmelig lett å skru av magasinenden, dra ut pipa, slå ut avtrekkergruppa og spyle før du legger på olje igjen. Det er også litt mindre deprimerende å slå den hule plaststokken borti noe enn en halvdyr nøttetrekolbe på en fin S/S eller O/U.

Link to comment
Share on other sites

Det som er fint med Baikal er den mulighet til å prøve en hagle uten særlig verditap.

Samtidig har du råd til et par kasser med skud og en palle med leirduer.

Når du er ferdig med den skyting, vet du rimelig bra hvordan skal se og føles din neste hagle.

Du kan lese timesvis på nett, men du klarer ikke lese deg opp til egen erfaring.

Link to comment
Share on other sites

Takker for mange informative svar! :) Var det jeg lette etter.

 

Det blir vel til at jeg kjøper en O/U i første omgang, det er som regel en grunn til at "det mest vanlige" er mest vanlig. Jeg gidder ikke kjøpe pumpehagle bare for å være annerledes, men å lure meg sjæl til å tro at jeg bare skal ha én hagle er vel noe ambisiøst :D

 

Over til et annet spørsmål: Det virker som det ikke er så mange muligheter for trening på vinterstid, at banene stenger pga jakt osv? Hvordan er mulighetene i Akershus fra nå og utover mot våren?

Link to comment
Share on other sites

Jeg gidder ikke kjøpe pumpehagle bare for å være annerledes, men å lure meg sjæl til å tro at jeg bare skal ha én hagle er vel noe ambisiøst :D

 

Man får lett dilla med lerdueskyting, det er veldig moro!

 

Du kan jo alltids prøve andres hagler, hvis du har muiligheten. Vet at når jeg er på banen er de fleste mer enn villig til å la deg prøve.

 

Si ifra hvis du tar en tur i England, så kan du prøve både pumpe og auto :winke1:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Mossberg 500 og Remington 870 Express er greie pumphagler hvis du vil ha noe billig. Mossberg 590/590a1 og Remington wingmaster/police er supre hvis du vil ha noe mer på kostet. Remington 870 express har fått et rykte på seg for dårlig rustbeskytelse og klamrete kammer (noe som jeg og de jeg kjenner med haglen ikke har opplevd). Det er uansett anbefalt å marinere den godt i rustbeskytelse og la metallet få trekke det til seg. Kammeret kan poleres om du merker at du ikke får dratt ut patroner skikkelig, selv om jeg mener at dette mest sannsynlig ikke blir nødvendig siden ryktene om 870 express er meget overdrevne. Wingmaster og Police er like bra som de alltid har vært. Det du kan gjøre er å kjøpe en billig 500 eller 870 og oppgradere etter egne behov. Jeg driver selv å oppgrader min 870 og har skiftet til en magpul stokk som jeg sterkt anbefaler. Videre så skal jeg ta på duracoat og sette på en sidesaddle for å få en riktig tacticool jakthagle. Meget gøy med en hagle du har modifisert personlig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...